Na al je harde werk om je film te maken, wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen hem zien. Maar hoe krijg je je film onder de aandacht? Op een donkere decemberavond organiseerde de Tilburgse Studio Nova in filmhuis Cinecitta de masterclass ‘Help, mijn film is af!’. Vier ervaren professionals uit de wereld van distributie, marketing, sales en festivalprogrammering vertelden deze avond alles wat ze maar konden vertellen over hoe je film in leven houdt ná de première.

Had je op 18 december een verlate pakjesavond, of zat je al in de voorbereidingen van het kerstdiner? Samen met Studio Nova delen we alsnog de beste tips en tricks van deze avond met je. Elke week lichten we een van de vier professionals uit. We begonnen met het artikel over Claire van Daal, programmeur van het Nederlands Film Festival. Hierna volgde Wouter Jansen, oprichter festivalstrategie- en distributiebedrijf Some Shorts. Afgelopen keer keken we naar Noortje van de Sande, eigenaar van distributie-, marketing- en PR-bedrijf Herrie Film & TV. Vandaag eindigen we de reeks, en duiken we in de wereld van sales agent Sydney Neter.

Sydney Neter, sales agent bij SND Films

Sydney Neter wordt door veel mensen Mr Shorts genoemd. Hij begon als productieassistent voor film en reclame. In 1994 richtte Sidney sales-agentschap SND Films op. SND Films verkoopt prijswinnende internationale korte films, tv-films en (lange) documentaires. Van 2001-2010 zat Sydney daarnaast in de commissie voor korte film bij het Filmfonds. Tot 2011 zat hij in het bestuur van het Go Short filmfestival. Op filmfestivals wereldwijd zat hij in de (korte)filmjury, zoals de Berlinale, Sundance en Palm Springs. Eerder representeerde Sydney onder meer de Oscar-genomineerde korte liveaction-film La Femme et le TGV, op dit moment vertegenwoordigt SND Films onder andere A Double Life van animatietrio Job, Joris & Marieke. [In onze podcast KONKAV KAST spraken we al eens met dit animatietrio, beluister hier deze aflevering terug!

naar de website van SND Films

Sydney Neter, sales agent bij SND Films

Hoe werkt een sales agent?

SND Films is een internationale sales agent. Het beroep sales agent is iets wat eigenlijk maar weinig mensen kennen. Sydney duidt het vaak door de plek van de salent agent aan te geven: je hebt de filmmaker/animator/producent, daarna de sales agent en dan komt de distributeur, daarna volgt de tv-aankoper of VOD-dienst. 

Toen Sydney begon, zag hij dat de Nederlandse filmmakers in de marge films aan het maken waren. Er werd niet aan het buitenland gedacht. Dat is inmiddels wel verbeterd. Er worden veel films gemaakt in coproductie met een Nederlandse omroep, deze wil ook dat het naar het buitenland verkocht. NPO Sales doet dat. 

SND Films verkoopt voornamelijk in het buitenland en doet weinig in Nederland. Vroeger kocht NTR en FILM1 korte film aan, maar tegenwoordig lukt het eigenlijk niet meer om korte film te verkopen in Nederland. Het is heel moeilijk om Hilversum binnen te komen. Het is een kwestie van een lange adem, in combinatie met de juiste film. Sydney kent er een aantal mensen, maar zonder de juiste film is het moeilijk binnen te komen. En als je al binnen bent, is het ook moeilijk. Zo is er bijvoorbeeld op dit moment eigenlijk nog maar 1 aankoper voor VPRO, NTR, IKON etcetera die op documentairegebied als enige bepaald wat er vertoond wordt. Andere routes zijn er wel: soms wordt een film eerst uitgezonden op een lokaal net, en veroorzaakt dit veel reuring. De film kan dan alsnog worden opgepikt door nationale omroepen. Je hoeft niet altijd meteen hoog te beginnen. Andere mogelijkheden voor distributie van korte film in Nederland zijn er via Go Short, EYE en de filmpoule, maar ook via KLM. 

SND Films verkoopt alleen maar korte films (en dan de grotere titels) en lange documentaires. Sydney gaat voor nieuwe films, uit 2018, 2019 en 2020. Hij doet geen festivaldistributie. Als je alleen op festivals vertoond wilt worden zijn er een aantal sales agents die dat doen. Sydney doet alleen de grotere filmfestivals, zoals de festivals in Berlijn, Cannes, Locarno en Venetië. De kleine festivals doet hij niet, dat kost te veel tijd. De films worden veel verkocht aan VOD-kanalen, en voor inflight en educatie. Ook educatie is een heel belangrijk segment, daar denkt men vaak niet aan. Sydney verkoopt veel films in de VS aan colleges en universiteiten.

One Night Stands verkoopt Sydney ook. Die verkopen over het algemeen heel slecht. Een keer per twee jaar koopt Arte er een aan. De lengte van 50 minuten is lastig voor de internationale verkoop. Als serie met een rode draad kan het wel. One Night Stands zijn vooral een opstapje voor filmmakers om een feature film te kunnen maken, maar voor de verkoop waardeloos. 

Hoe gaat Sydney te werk? Hij begint bij de filmfestivals. Achter filmfestivals zit tegenwoordig een hele festivalmarkt. Meestal vind je er vertegenwoordigers van landen. Vanuit Nederland is dat vaak EYE, vaak staat Sydney er dan onder paraplu van EYE. Ook vind je er een paar agenten met veel geld. 

Wat betreft de mogelijkheden online: er zijn tal van nieuwe initiatieven en mogelijkheden, ook inclusief verdienmodel. Je kan bijvoorbeeld redelijk wat verdienen via YouTube. Via een zogeheten agregator, die een contract heeft met Google/Youtube, regelt Sydney dit voor documentaires en animatie. Die partij zorgt dat je een kanaal krijgt. Bijvoorbeeld via Keep It Short (KISKIS): een YouTube-kanaal met korte films, een soort filmfestival op YouTube. Het is vrij ingewikkeld geworden online, en de regels zijn ook verscherpt. Je hebt iemand nodig die het regelt. Of je een film online moet zetten, ligt eraan wat je wil met de film. Soms pikken kopers of distributeurs online een film op. Maar dan heb je nooit meer de wereldpremière op een groot festival. Als animator wil je materiaal soms juist zo snel mogelijk online zetten, om een aanbod van een commerciële producent te krijgen. 

Wat een film oplevert, is heel verschillend. De ene film brengt 1000 euro op, een andere 60.000 euro. Een voorbeeld: een animatiefilm van 5-7 minuten, met weinig veel dialoog, die ook voor kinderen geschikt is. Met zo’n film kun je in elk land wel een paar honderd tot duizend euro ophalen. Van landen als Frankrijk, Duitsland, Engeland en de VS zijn dit nog hogere bedragen. In Nederland zijn we gezegend met allemaal fondsen, dan hoef je geen geld te verdienen. Het geld wat je verdient, gaat terug naar de fondsen. 

Sydney vraagt geen vast bedrag. De deal is, als hij de film verkoop, krijgt hij gemiddeld 35 procent. En dat is het.  

De 7 ingrediënten voor een korte film die goed verkoopt, volgens Sydney

  1. Korte films die langer dan een half uur duren zijn lastig, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Het advies is om onder de 20 of 15 minuten te blijven
  2. Gebruik niet te veel dialoog, houd het visueel. Bijvoorbeeld Norwegian Air zoekt alleen korte animaties zonder dialoog. Ook qua kosten heeft dit voordelen, je hebt dan geen acteurs nodig om te dubben en geen gedoe met ondertitels. 
  3. De korte film is al een moeilijk genre op zichzelf. Weet dat als je daarbinnen de grenzen opzoekt, je het jezelf nog moeilijker maakt. Ook videoclips zijn lastig, tenzij de muziek niet zo’n hoofdrol speelt en het een verhaal is met een begin, midden en een eind. 
  4. Subsegmenten verkopen vaak heel goed. Denk aan films met thema’s rondom LGBT of aan animatie. Als je alle ingrediënten in een film hebt, dan heb je de hele wereld. Ook ultrakorte films verkopen heel goed, en dan met name films die nergens over gaan maar die leuk zijn om te zien. 
  5. Een goede EPK (electronic press kit) is van belang. Voeg hier een director’s bio aan toe, dit wordt nog wel eens vergeten. Ook goede stills zijn belangrijk. 
  6. En wat veel producenten vergeten: maak een music cue sheet. Dit is een overzicht van de muziek die gebruikt is in de film. Voor zowel een omroep als voor Buma Stemra moet je dit doen. Ook in het buitenland is dit vaak weer nodig.
  7. Hoe nieuwer de film, hoe interessanter. Als je film tegen het einde van het jaar gefinaliseerd is, en het heeft nog niet gedraaid: zet er dan het volgende jaar op als productiejaar als je het naar een distributeur stuurt. Dan kun je er nog een jaar langer mee verder. 

Studio Nova

Bij Stichting Film & Animatie Studio Nova in Tilburg werken specialisten uit verschillende disciplines binnen de film- en animatiesector aan zowel opdrachtwerk als vrije producties. Studio Nova verhuurt werkplekken en maakt het voor makers mogelijk om hun kennis en netwerk met elkaar te delen. In Tilburg werkt de studio samen met een aantal partijen: Pop-up Cinema, Stichting Kwaliteitsfilm en filmhuis Cinecitta en de gemeente Tilburg. Dit met als doel de lokale sector te versterken en een platform te bieden voor regionale makers.

Afgelopen jaar deed Studio Nova onderzoek onder regionale filmmakers en zocht hierbij vooral naar de hiaten. Wat mist er in kennis? Waar kunnen wij als Studio Nova in bijdragen? Wat bleek: met name op het gebied van marketing, distributie en publiciteit valt er nog wel wat te winnen. Daarnaast blijkt er onder makers veel behoefte om onderling kennis en ervaringen uit te wisselen.  De masterclass ‘Help, mijn film is af!’ op  18 december is een eerste antwoord hierop.  Komend jaar staan er wederom twee masterclasses op de planning. Houd de website van Studio Nova in de gaten voor meer informatie.

bekijk het profiel van Studio Nova

Kunstloc Brabant Kunstloc Brabant

Kunstloc Brabant