Na al je harde werk om je film te maken, wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen hem zien. Maar hoe krijg je je film onder de aandacht? Op een donkere decemberavond organiseerde de Tilburgse Studio Nova in filmhuis Cinecitta de masterclass ‘Help, mijn film is af!’. Vier ervaren professionals uit de wereld van distributie, marketing, sales en festivalprogrammering vertelden deze avond alles wat ze maar konden vertellen over hoe je film in leven houdt ná de première.

Had je op 18 december een verlate pakjesavond, of zat je al in de voorbereidingen van het kerstdiner? Samen met Studio Nova delen we alsnog de beste tips en tricks van deze avond met je. Elke week lichten we een van de vier professionals uit. We begonnen met het artikel over Claire van Daal, programmeur van het Nederlands Film Festival. Hierna volgde Wouter Jansen, oprichter festivalstrategie- en distributiebedrijf Some Shorts. Ditmaal deelt Noortje van de Sande, eigenaar van distributie-, marketing- en PR-bedrijf Herrie Film & TV, haar tips met ons. Volgende week eindigen we de reeks met sales agent Sydney Neter.

Noortje van de Sande, eigenaar Herrie Film & TV

Noortje van de Sande richtte in 2005 Herrie Film & TV op. Na haar studie Kunst- en Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht is zij als persvoorlichter werkzaam geweest bij onder andere het Nederlands Film Festival, Internationaal Film Festival Rotterdam, VPRO, de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam en diverse filmproducenten. Als marketingmedewerker bij het Nederlands Fonds voor de Film was zij betrokken bij campagnes van verschillende speelfilms. 

Mooie films, bijzondere documentaires, nieuwe programma’s en opvallende series. Vaak van makers die risico’s nemen en kwaliteit voorop hebben staan. Voor deze producties verzorgt Herrie distributie, marketing en PR.
Door het creëren van reuring, door de weg te wijzen in het enorme aanbod van distributiekanalen, middelen en media om kwaliteitsproducties onder de aandacht te brengen. En dat begint met de keuze voor de beste release (in de bioscoop, het filmtheater, online of op tv), een campagne met bijbehorende middelen en een gedegen/ambitieus persplan. Herrie zorgt voor de distributie van de film en communicatie die op het juiste moment, het juiste publiek raakt en concreet resultaat boekt. Vanuit een doordachte strategie realiseert Herrie Film & TV doeltreffende en no-nonsense distributie, marketing en publiciteit.

Op dit moment voert Herrie onder meer campagne voor de documentaire Schapenheld van Ton van Zantvoort

Ga naar de website van Herrie

Noortje van de Sande, eigenaar Herrie Film & TV
6391

Het belang van vernieuwende marketing en pr

Per jaar komen er maar liefst 420 feature films uit. Om toch zichtbaar te kunnen zijn is (creatieve) marketing en publiciteit meer dan ooit van groot belang. Het belangrijkste hierbij is: wees er op tijd bij en schakel mensen al vroeg in. Bijvoorbeeld al als je een goed idee hebt voor een film. 

De periode tussen het finaliseren en de release van een film kan een jaar duren. Maar als je een film gaat maken moet je eigenlijk al gaan bedenken: wat wil ik hiermee? En voor wie maak ik die film eigenlijk? En waar vind ik die mensen? Dat kan een filmtheater zijn, maar ook andere plekken waar je je film kan vertonen. 

Tijdens het maakproces wil je eigenlijk alleen maar bezig zijn met film maken. Maar als je wilt dat je film gezien wordt, is het heel belangrijk dat je tijdens de productieperiode niet vergeet om goed pr-materiaal te ontwikkelen. Schiet goede stills, film eventueel clipjes of beelden achter de schermen. 

Het is slim als je wat budget reserveert voor de marketing en pr. Denk aan geld voor een goede poster, artwork, een trailer en bijvoorbeeld om iemand mee laten kijken naar synopsis. Bij documentaire zou je kunnen denken aan een impactproducent. 

Het kost een hoop geld als je je film in Nederland gedistribueerd wilt hebben en landelijk in filmtheaters wil krijgen. Bij een beperkt budget is het slim om op zoek te gaan naar creatievere oplossingen en samenwerkingen. Zo kun je ook denken aan vertoningen op eventbasis. Op die manier kun je heel gericht naar je doelgroep op zoek. Ook kun je je timing aanpassen, door aan te sluiten bij een groot evenement of bij bijvoorbeeld carnaval of kerst. 

Picl

De filmtheaters zitten bomvol; op dit moment komen zo’n acht nieuwe films per week uit, die vervolgens al na zo’n 2 weken niet meer te zien zijn. Vooral bij films die moeilijk weg te zetten zijn, bijvoorbeeld omdat ze geen bekende acteurs hebben of omdat het onderwerp niet eenvoudig is, is dit een probleem. Ook al voer je een fantastische campagne.

Herrie besloot dat ze deze films op een redelijke manier wil aanbieden. Zo’n twee jaar geleden is het bedrijf daarom begonnen met online platform Picl. Picl kun je zien als een extra filmzaal online. Op dit moment zijn zo’n 20 filmtheaters aangesloten, en ook distributeurs zijn steeds meer aangehaakt. Op die manier kunnen films ook worden aangeboden aan mensen die er niet aan toe komen om naar de bioscoop te gaan. 

meer over picl

6394

Studio Nova

Bij Stichting Film & Animatie Studio Nova in Tilburg werken specialisten uit verschillende disciplines binnen de film- en animatiesector aan zowel opdrachtwerk als vrije producties. Studio Nova verhuurt werkplekken en maakt het voor makers mogelijk om hun kennis en netwerk met elkaar te delen. In Tilburg werkt de studio samen met een aantal partijen: Pop-up Cinema, Stichting Kwaliteitsfilm en filmhuis Cinecitta en de gemeente Tilburg. Dit met als doel de lokale sector te versterken en een platform te bieden voor regionale makers.

Afgelopen jaar deed Studio Nova onderzoek onder regionale filmmakers en zocht hierbij vooral naar de hiaten. Wat mist er in kennis? Waar kunnen wij als Studio Nova in bijdragen? Wat bleek: met name op het gebied van marketing, distributie en publiciteit valt er nog wel wat te winnen. Daarnaast blijkt er onder makers veel behoefte om onderling kennis en ervaringen uit te wisselen.  De masterclass ‘Help, mijn film is af!’ op  18 december is een eerste antwoord hierop.  Komend jaar staan er wederom twee masterclasses op de planning. Houd de website van Studio Nova in de gaten voor meer informatie.

bekijk het profiel van Studio Nova

Janneke van Laar

Kunstloc Brabant