Na al je harde werk om je film te maken, wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen hem zien. Maar hoe krijg je je film onder de aandacht? Op een donkere decemberavond organiseerde de Tilburgse Studio Nova in filmhuis Cinecitta de masterclass ‘Help, mijn film is af!’. Vier ervaren professionals uit de wereld van distributie, marketing, sales en festivalprogrammering vertelden deze avond alles wat ze maar konden vertellen over hoe je film in leven houdt ná de première. Had je op 18 december een verlate pakjesavond, of zat je al in de voorbereidingen van het kerstdiner? Samen met Studio Nova delen we alsnog de beste tips en tricks van deze avond met je. Elke week lichten we een van de vier professionals uit. Ditmaal: Claire van Daal, programmeur van het Nederlands Film Festival. Volgende week volgt Wouter Jansen (oprichter Some Shorts). Tegen het einde van maart kijken we naar Noortje van de Sande (eigenaar Herrie Film) en we eindigen de reeks met sales agent Sydney Neter.

Claire van Daal, programmeur van het Nederlands Film Festival

Na de studie Nederlandse Taal en Letterkunde aan de Universiteit Utrecht, heeft Claire tot 2008 bijna 20 jaar aan de Nederlandse Filmacademie als studentendecaan en stafmedewerker gewerkt. In 2008 startte ze op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, als hoofd onderwijszaken van de theaterschool. Ze was lid van de Commissie Film van de toenmalige Raad voor de Kunst en was jarenlang als adviseur betrokken bij het Mediafonds. Vanaf 2008 tot 2012 was Claire lid van de selectiecommissie van het Nederlands Film Festival waar ze in 2012 programmeur werd. Claire is gek van verhalen of ze nu in een documentairevorm, dramaserie, speelfilm of korte film worden verteld en daarom vol bewondering voor de makers er achter.

Claire van Daal, programmeur van het Nederlands Film Festival

Programmeren voor het Nederlands Film Festival

Ieder jaar worden er zo’n 500-600 films ingestuurd voor het Nederlands Film Festival. De aanmeldingen zijn heel divers: van animaties van 2 minuten tot tiendelige televisieseries, van lange documentaires tot videoclips, en van grote publieksfilms tot de kleine arthouse-producties.

Claire van Daal verzorgt al zo’n 7 jaar de filmprogrammering van het Nederlands Film Festival. Claire kijkt echt alles wat binnen komt, van voor tot achter. Ze vindt namelijk dat je als maker recht hebt op een goed verhaal, ook als je niet geselecteerd wordt. Ze is van mening dat ze dat niet heeft als ze niet iets volledig gezien heeft.

Claire kijkt niet alleen, ze werkt met adviseurs. Een mix van programmeurs en makers, die thuis zijn in verschillende gebieden. In het bijzonder wil ze elk jaar graag werken met iemand die thuis is animatie en met iemand die recentelijk van de academie komt. Bij de selectie is het niet zo dat alles wordt afgestreept, dan krijg je een heel saai overleg. Het is veel interessanter om te praten over wat je opviel. Bij de ene film geeft iets anders de doorslag dan een andere film. Claire gelooft niet dat alle verhalen al verteld zijn. Ze vraagt zich telkens af: wat is het bijzondere, oorspronkelijke wat ik in deze film zie? Wat programmeurs zich nooit willen afvragen, is waarom de maker hier geen boek over heeft geschreven.

Voor een aantal categorieën - korte film, tv-drama en korte documentaire - bepalen de programmeurs zelf de competitie. Voor de andere competities kijken stemmers mee via een academy-systeem. Van de 600 films die uiteindelijk gezien zijn, is nog niet de helft uiteindelijk te zien op het festival. Hiervan komen ieder jaar zeker 150 korte films binnen, waarvan er uiteindelijk slechts 15 in de competitie komen.

Zodra het festival ten einde is, begint de hele cyclus eigenlijk weer opnieuw en kijken ze alweer voor de editie erna. Naast de ingezonden films proberen de programmeurs natuurlijk nog zo veel mogelijk daarnaast te zien.

Debuutcompetitie en studentencompetitie op het NFF

Het Nederlands Film Festival kent twee interessante competities voor beginnende makers: de debuutcompetitie en studentencompetitie.

Bij de studentencompetitie worden zo rond de 100 films ingediend, waarvan er zo’n 30 tot 40 worden geselecteerd. Binnen deze competitie wordt vooral gekeken naar de opleidingen die verbonden zijn aan de kunsthogescholen, zoals de Rietveld Academie en het AKV|St.Joost. Soms komen films van andere opleidingen; deze passen dat niet in de competitie, maar als ze heel bijzonder zijn wordt er een andere plek voor gezocht in het programma.

De competitie van de debuutfilms bestaat uit de eerste film na een opleiding of de eerste film van autodidacten. Het aanbod verschilt elk jaar verschilt enorm. Vorig jaar werden er 26 titels aangeleverd. Het NFF ziet dit onderdeel als een kweekvijver.

De 2 top-tips van Claire van Daal

  1. Het NFF is erg benaderbaar. Als je een vraag hebt; bel of mail gewoon. Ook als je bent afgewezen: vraag ernaar waarom. Van de 600 films die uiteindelijk gezien zijn, is namelijk nog niet de helft te zien op het festival. Maar de programmeurs kijken echt alles; als maker heb je dan ook recht op een goed verhaal, ook als je niet geselecteerd wordt.
  2. Zo zorgvuldig als je je film gemaakt hebt, doe de rest er omheen ook zo zorgvuldig. Neem er de tijd voor als je je film aanmeldt. Lever geen film in die te oud is. Verdiep je er in: wat zoekt een festival? Wat zijn de voorwaarden? Zorg voor goede stills. En verder: laat de film voor zichzelf spreken. Lever geen lappen tekst aan, een logline is prima.
6319

Studio Nova

Bij Stichting Film & Animatie Studio Nova in Tilburg werken specialisten uit verschillende disciplines binnen de film- en animatiesector aan zowel opdrachtwerk als vrije producties. Studio Nova verhuurt werkplekken en maakt het voor makers mogelijk om hun kennis en netwerk met elkaar te delen. In Tilburg werkt de studio samen met een aantal partijen: Pop-up Cinema, Stichting Kwaliteitsfilm en filmhuis Cinecitta en de gemeente Tilburg. Dit met als doel de lokale sector te versterken en een platform te bieden voor regionale makers.

Afgelopen jaar deed Studio Nova onderzoek onder regionale filmmakers en zocht hierbij vooral naar de hiaten. Wat mist er in kennis? Waar kunnen wij als Studio Nova in bijdragen? Wat bleek: met name op het gebied van marketing, distributie en publiciteit valt er nog wel wat te winnen. Daarnaast blijkt er onder makers veel behoefte om onderling kennis en ervaringen uit te wisselen.  De masterclass ‘Help, mijn film is af!’ op  18 december is een eerste antwoord hierop.  Komend jaar staan er wederom twee masterclasses op de planning. Houd de website van Studio Nova in de gaten voor meer informatie.

bekijk het profiel van Studio Nova

Janneke van Laar

Kunstloc Brabant