Binnen de film-/av-sector wordt vaak gebruik gemaakt van sponsoring om projecten en activiteiten te kunnen realiseren. Sponsoring is een wederkerige overeenkomst tussen een bedrijf of organisatie (de sponsor) en een culturele partij (de gesponsorde), waarmee beide elkaar een dienst bewijzen.

Sponsoring kan op twee verschillende manieren:

  • met geld: een directe financiële bijdrage of indirect via het aanbieden van korting
  • in natura: het leveren van materialen, faciliteiten, diensten of kennis/advies.

In ruil biedt de gesponsorde publiciteit middels een naams- of logovermelding, entreekaarten of andere faciliteiten als tegenprestatie.

Misschien vraag je je af: waarom zou een bedrijf of organisatie mijn film of mijn filmactiviteit willen sponsoren? Er zijn genoeg redenen! Sponsoring is voor commerciële bedrijven vaak een manier om hun imago te versterken, meer naamsbekendheid op te bouwen of een specifiek publiek te bereiken. Denk aan Philips als hoofdsponsor van het Rijksmuseum en de samenwerking tussen Swatch en de Eindhovense breakdancecrew The Ruggeds. Voor maatschappelijke organisaties is sponsoring een manier om hun betrokkenheid bij een bepaald onderwerp te tonen en om een bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat hierover. Zo werd de documentaire Dokter Kees van de Brabantse filmmaker Jesse van Venrooij, over de dilemma’s van euthanasie bij gevorderde dementie, mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE). Voor bedrijven en organisaties is cultuursponsoring dus vaak een PR-instrument of marketingtool.

Een sponsordeal moet de sponsor voordeel opleveren en het project moet passen binnen de doelstelling en marktstrategie van de sponsor. Het is daarom van belang voldoende informatie te verzamelen over een potentiële sponsor en een sponsoraanvraag goed voor te bereiden. Een persoonlijke benadering met een sponsorpakket (met bijvoorbeeld achtergrondinformatie, publiciteitsmateriaal en een voorbeeldcontract) op maat werkt het beste.

Ook voor culturele partijen zijn er veel voordelen aan sponsoring. Je kunt er niet alleen geld, maar ook ontbrekende faciliteiten, kennis en ervaring mee in huis halen (sponsoring in natura). En vaak kun je meeliften op de marketing- en communicatiemogelijkheden van de sponsor, waardoor je je zichtbaarheid en bereik vergroot.

Vergeet niet om tijdens het project of de activiteit een voortgangscontrole en evaluatie in te plannen.