
Deze keer zetten we Justus van den Elsen in de spotlight, een bevlogen filmmaker en medeoprichter van het Tilburgse Fabel Film. Afgelopen jaar maakte hij de jeugdfilm ‘Achter de Deur’, een magisch-realistisch verhaal over het avontuur van de tienjarige Joris en zijn grootvader. Onlangs bezocht Justus het Filmfestival van Cannes als deelnemer van het Talents to Cannes-programma. In deze spotlight vertelt hij meer over zijn werk, inspiratie en plannen voor de toekomst.
Kun je kort iets vertellen over jezelf en je werk?
Ik ben filmmaker (regisseur en schrijver) en medeoprichter van het Tilburgse filmproductiebedrijf Fabel Film. Ik ben een kleine vijftien jaar geleden begonnen met het maken van films, zonder opleiding en netwerk, maar met enorm veel passie en dromen. Ik heb het vak mezelf geleerd door no-budget shorts te maken en door met Fabel Film opdrachtwerk te doen. Inmiddels is Fabel Film één van de grootste productiebedrijven van zuid-Nederland, produceren we voor andere (Brabantse) makers en heb ik na deelname aan en begeleiding gedurende Playgrounds NEXT, Filmfonds Cyper en de Netflix Writersroom afgelopen jaar mijn allereerste Filmfonds Shorts gemaakt, genaamd ‘Achter de Deur’.

Wat inspireert jou als maker en hoe vertaalt zich dat in je werk?
Verhalen en momenten die je doen geloven dat er meer is dan wat we om ons heen zien, en waarbij magie gebruikt wordt om onze menselijke aard bloot te leggen. Niks zo magisch als in de eerste paar minuten van de film voelen dat in dat universum andere regels gelden, meegenomen worden in een visueel spektakel en uiteindelijk te leren over wat ons mens maakt en bind. Denk aan Big Fish, verhalen van Roald Dahl en films van Michel Gondry en Benh Zeitlin. Doordat ik als maker de eerste tien jaar op een guerilla-manier gefilmd heb, heb ik een grote liefde voor praktische effecten ontwikkeld en dit zie je dan ook vaak terug in mijn werk; het magische voelt fysiek en echt, en creëren zo een tijdloze look waar ik ontzettend gelukkig van word.

Kun je iets vertellen over een recent project waar je trots op bent, een project waar je nu aan werkt?
Ik ben heel erg trots op ‘Achter de Deur’, een prachtige 17 minuut durende jeugdfilm die we afgelopen jaar gemaakt hebben in het kader van Filmfonds Shorts, met steun van o.a. Playgrounds, waarbij naast de jonge Walt de hoofdrollen vertolkt werden door Derek de Lint en Sanne Vogel. Niet alleen ben ik ontzettend trots op de film zelf, maar ook op hoe de film gemaakt is. Met de mensen met wie ik al zo lang samenwerk, op de plekken waar ik wekelijks fiets en als een belangrijk bewijs dat makers uit ‘de regio’ iets anders kunnen brengen dan dat men wellicht gewend was in Nederland. Ik ben daarnaast erg trots op mijn deelname aan het Talents to Cannes programma, waarmee ik afgelopen maand een intensieve en geweldige week heb gehad gedurende het filmfestival van Cannes. Het hele programma was een unieke en geweldige manier van het leren kennen van de industrie en de mensen die daar een rol in spelen.
Wat is een belangrijke les die je hebt meegenomen uit Cannes?
Waar de Europese en internationale filmindustrie voor mijn deelname aan Talents to Cannes nog abstract en ver weg voelde, voelde het na die week concreet en menselijk. We hebben tientallen, zo niet meer, gesprekken gevoerd met programmeurs, producenten, sales agents en allerlei andere mensen en hebben de kans gehad om hen te leren kennen, te vertellen over wie wij zijn en onze huidige en toekomstige projecten aan hen te pitchen. In de industrie is het hebben van een goed netwerk minstens zo belangrijk als je inhoudelijke kwaliteiten, en in deze week zijn er talloze zaadjes geplant waar hopelijk in de toekomst mooie dingen uit zullen komen.
Wat zijn je ambities voor de toekomst als maker?
Naast het fantastische dagelijkse werk bij Fabel Film ben ik op het moment ben ik bezig met de ontwikkeling van de Bosrand, een fantasievol avonturenverhaal dat zich het beste laat omschrijven als een combinatie tussen Stand by Me en Where The Wild Things Are. Wat het precies gaat worden laat ik nog even in het midden, maar ik ben al ontzettend tevreden met de richting waar het op gaat. Verder willen we met Fabel Film als producent nog meer andere makers ‘uit de regio’ ondersteunen op productioneel vlak, en kunnen we hopelijk bouwen aan een inclusieve filmindustrie die kansen biedt voor makers uit héél Nederland.
Heb je tips voor andere makers?
Film is een marathon, en geen sprint. Heel weinig regisseurs in Nederland – maar ook daarbuiten – kunnen leven van hun werk, het hebben van een hybride bedrijfsvoering (waarbij je zowel opdrachtwerk doet als autonoom werk maakt) is dus cruciaal. Dat plannen worden afgewezen – soms zelfs vaker – hoort helaas nou eenmaal bij het vak, en door niet alleen afhankelijk te zijn van je autonome werk creëer je de ruimte om tegenslagen en afwijzingen te ‘overleven’. Zorg dus dat je (online) zichtbaar bent en dat men weet wat je doet. Ontwikkel een olifantshuid en probeer plezier te halen uit het opnieuw opkrabbelen na een tegenslag. Maar bovenal; blijf dicht bij jezelf, als maker en als mens.

