Na vijftien jaar nieuwsitems draaien, besloot Daan Willekens dat het tijd werd voor iets nieuws. Documentaires maken, dat is wat hij wilde. Volgende week draait zijn film Wolflady op het IDFA.

Door zijn jarenlange ervaring als camjo wist Willekens wel raad met het maken van een verhaal, maar voor een documentaire is een andere beeldtaal nodig. Vorig jaar besloot Willekens zijn bedrijf om te bouwen van een internet tv-bedrijf met werknemers naar een creatief filmproductie bureau met freelancers. ”Delen is vermenigvuldigen,” vertelt hij, ”iedereen kan hier zijn eigen ding doen en daarnaast pakken we projecten gezamenlijk op. Op die manier versterken we elkaar en tillen we elkaar hopelijk ook naar een hoger niveau.”

Mentaliteit
Ondanks het feit dat Willekens voldoende creatieven om zich heen heeft, besloot hij toch om Wolflady met een editor in Amsterdam te gaan monteren. ”Er zitten hier in Brabant echt wel goede mensen hoor, maar ik word soms een beetje moe van de mentaliteit. Al dat gepraat en gelobby. Bakje koffie, taartje erbij. Ik ben meer van het niet lullen, maar poetsen. Als je ergens wil komen moet je gewoon hard werken. Dat is de basis, de contacten komen dan vanzelf wel. Iedereen kan dit bereiken, je moet gewoon het lef hebben om zonder financiering iets te beginnen.”

Passie
Al tweeënhalf jaar geleden begon Willekens met het filmen voor Wolflady . In eerste instantie met een cameraman erbij en in Cuba met de Bredase Tamara Nelemans achter de lens, maar dat bleek al snel teveel onrust te geven. ”Toen ben ik gewoon met mijn camera in een hoekje op de bank gaan zitten en heb ik de film gemaakt volgens het ’fly on the wall-principe’ zoals dat heet.”
De film zou gaan over de muzikale bliksemcarrière van Sharon Kovacs. Het succesverhaal, het tekenen van contracten met Warner, optredens, alles zou geregistreerd worden. Maar al filmend bleek dat het echte verhaal zat in de samenwerking tussen Sharon en haar producent Oscar Holleman. "Iedere keer als die twee samen waren, ontstond er iets. Ze delen een enorme passie voor muziek. Uiteindelijk is het echt een dubbelportret geworden. Ik heb zelfs een paar weken geleden de poster nog aangepast. Eerst stond alleen Sharon erop, maar dat klopte niet. Oscar moest er ook bij. De titel kon ik helaas niet meer aanpassen.” 


Deel twee
De intense samenwerking, waarbij Holleman zich als een vader over Sharon en haar muzikale talent ontfermt, is door Willekens van zeer dichtbij in beeld gebracht. Het is opvallend hoe goed de twee hoofdpersonen bij elkaar passen, het is bijna alsof ze elkaar in een vorig leven eerder hebben ontmoet. Nog steeds volgt Willekens het duo op de voet, mèt camera. ”Ik ben bezig met deel twee. Morgen ga ik weer de studio in met ze.”

Expats
Naast het avontuur met de zangeres en de producent werkt willekens aan een film over de high tech campus in Eindhoven. De documentaire gaat over de vrijetijdsbesteding van de expats die wonen op de slimste vierkante kilometer van Nederland. ”Hopelijk draait die film volgend jaar op IDFA”, zegt Willekens lachend, "Maar," vervolgt hij met serieuze stem, ”het gaat niet om mij, of wat ik wil bereiken. Het gaat om de verhalen.”

Wolflady gaat in première op IDFA op zaterdag 22 november. Klik hier voor de overige speeltijden op IDFA.

Meike van Zandvoort Meike van Zandvoort

Meike van Zandvoort