In mijn vorige bericht op KONKAV schreef ik over de “nieuwe manier van filmmaken” die de afgelopen jaren is ontstaan onder invloed van internet. Maar wat is dat dan eigenlijk? Die nieuwe manier van filmmaken? Iemand die hier een duidelijk beeld over kan geven is Thomas Mai. Hij is expert op het gebied van digitale distributie en de veranderingen binnen de filmwereld onder invloed van internet. In de video geeft Thomas 10 regels die volgens hem de nieuwe manier van filmmaken bepalen. Hierbij legt hij vooral de nadruk op de interactie met het (potentiële) publiek van een film.

1. Possibilities – no limitations

De wereld van het internet zit vol eindeloze mogelijkheden. Zo ook de vele nieuwe manieren om je publiek te bereiken. Met de komst van social media zoals Twitter en facebook en platforms zoals Hulu, Netflix en iTunes is het makkelijker maar ook belangrijk er geworden om in contact te komen met je publiek. Hoewel de dvd verkoop afneemt is er nog steeds een publiek voor films. Dit publiek is de afgelopen jaren alleen andere platforms gaan gebruiken om films te kijken. Vandaag zitten filmliefhebbers op Facebook en gebruiken ze iPads, Playstations en Xboxes. Filmmakers en producenten moeten zorgen dat hun film terecht komt waar het publiek is en zich dus niet blijven vastklampen aan alleen de traditionele distributie kanalen.

2. Non-exclusivity

In de traditionele situatie verkoopt een producent de rechten van de film aan een distriuteur. Deze bezit de expliotatierechten van de film dan voor een aantal jaar. De nieuwe wereld is een wereld van non-exclusiviteit. De maker bezit de rechten van de film en kan hiermee doen wat hij of zij wil. Het is nu mogelijk om met online platforms non-exclusieve deals te maken, wat betekend dat de film niet meer exclusief alleen bij dat specifieke platform vertoond mag worden.

3. Fandependent

Onafhankelijke filmmakers bestaan niet. Zij zijn extreem afhankelijk van fondsen en een netwerk van mensen die helpen bij het tot stand komen van een film. Filmmakers zijn afhankelijk van fans, Die zijn nu via de social media te bereiken. Hoe meer fans, hoe sterker je bent. Volgens Thomas Mai draait het bij films altijd om het publiek. Vanaf het begin moete aan de fans gedacht worden.

4. Website 2.0

Voor de promotie van een film is het erg belangrijk dat de film online te vinden is. Hoe kan je een film promoten zonder een website? Filmmakers moeten meer “fandependent” worden. Dit houdt in dat ze doormiddel van interactie een band opbouwen met hun fans, waardoor de mensen die een filmmaker willen steunen directer breikbaar zijn. Een filmmaker kan mensen aan zich binden door ze het gevoel te geven dat ze een deel zijn van het productieproces.

5. Promote, fund & distribute

Een nieuwe volgorde voor de expliotatie van een film: promotie van een film nog voordat deze gemaakt is. Het publiek moet eerst gevonden worden. Je moet ze vinden, zo kan een film gecrowdfund en gesteund worden. Als blijkt dat niet genoeg mensen jouw film willen crowdfunden, maak hem dan niet. Waarschijnlijk is er dan gewoon simpelweg niet genoeg publiek voor.

6. Video, video, video

Mensen willen geen grote lappen tekst lezen, mensen blijven langer hangen op een website met video. Dat is goed nieuws, filmmakers maken nu eenmaal video's. Deel zo veel mogelijk van de film als mogelijk is. Het oude idee van een trailer werkt niet meer. Mensen willen overtuigd worden om de film te gaan zien. Wanneer ze enthousiast zijn over de film kunnen ze dit enthousiasme gaan delen met hun netwerk. De concurentie van andere tijdsbestedingen is heel groot.

7. Social media & email campaigns

Vind je fans via social media. Zorg dat je in contact blijft met je publiek. Hoe meer fans je hebt hoe sterker je bent.

8. Audience database

Maak een database zo groot mogelijk. We zijn alleen zo sterk als onze fan. Thomas Mai hamert op een goede database omdat je zo de gegevens van je fans in eigen beheer hebt.

9. DIWO, dus geen DIY

Do It With Others, Mai gelooft niet in DIY. Wij moeten het doen met anderen. Met behulp van Crowdfunding kunnen extra taken vervuld worden, deze mensen kunnen je helpen om de film naar buiten naar je publiek te brengen. Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om de volledige potentie uit social media te halen. Vraag dan iemand uit je omgegeving om hulp die daar geen moeite mee heeft.

10. Filmmaker 1.0 vs filmmaker 2.0

Wat voor filmmaker ben je? Veel filmmakers zitten vast in de traditionele manier en zijn bang om van de conventionele paden af te wijken. Thomas Mai ziet dit niet zo zeer een slecht iets, maar het feit is nu eenmaal dat het geld van fondsen afneemt en de dvd verkoop daalt. Als een filmmaker zichzelf niet moderner maakt bestaat de kans dat hij ondergesneeuwd raakt en verloren gaan.
 

Kim Kabbedijk Kim Kabbedijk

Kim Kabbedijk


in Tilburg