Op KONKAV zijn ruim 500 KONKAV’ers te vinden, die zich professioneel met film en av bezig houden. In deze rubriek stellen we de nieuwste loot aan de telg aan je voor! Vandaag is het podium voor Rudi Brekelmans van Studio Nova.

Naam: Rudi Brekelmans Leeftijd: 39 (op het moment van schrijven) Opleiding: Filmacademie - Scenario

Als je jezelf op een feestje voorstelt, wat zeg je dan wat je voor beroep doet?

Ik ben filmmaker.

En wat doe je echt?

Ik schrijf, produceer, regisseer, monteer, musiceer, initieer, irriteer...

Mijn voornaamste bezigheid is nog altijd het schrijven van scenario’s. Ik doe dat zowel voor fictiefilms (live action en animatie) als voor corporate producties. Ik hou van de afwisseling die het geeft om de ene dag bezig te zijn met fictieve karakters in een verzonnen wereld en de volgende dag me te moeten verdiepen in een of andere nieuw apparaat waar een film van moet worden opgenomen.

Daarnaast ben ik oprichter en voorzitter van Stichting Film & Animatie Studio Nova in Tilburg, een organisatie die werkruimte biedt aan filmmakers uit de regio, zodat we samen kunnen werken aan een bloeiende Brabantse filmcultuur. Ik zie het zo, filmmakers zijn niet elkaars concurrenten, maar we vormen één ecosysteem. Als het goed gaat met ons, gaat het goed met ons vakgebied en dat leidt tot nieuwe mogelijkheden.

Omschrijf je werk in drie woorden.

Bizarre personages kwellen.

Maak je voornamelijk werk in opdracht of vrij werk?

Het doel is altijd om zoveel mogelijk vrij werk te maken, maar als creatief ondernemer kun je er niet omheen dat je ook een taak hebt om je in te zetten voor de gemeenschap waar je deel van uitmaakt. Zo maak ik bijvoorbeeld met regelmaat videocontent voor de brandweer, ministeries en overige overheidsinstanties. Daarmee koop ik mezelf ook weer deels vrij om te werken aan projecten uit eigen koker.

Waar kunnen we je van kennen?

Het meest prominent is waarschijnlijk mijn samenwerking met animator Frodo Kuipers. Samen hebben we twee KORT!’s gemaakt en ook schreef ik mee aan Bullet Time, die onlangs werd gekozen als de Nederlandse inzending voor de Academy Awards. Ook voor de zwarte komedie To Catch A Fly van Sanne Kortooms, met onder meer Melody Klaver en Martin van Waardenberg in de hoofdrollen, schreef ik het scenario.

Wat heb je gemaakt waar je het meest trots op bent?

Als scenarioschrijver is dat lastig om te zeggen. Mijn werk is niet hetgeen dat gezien wordt. Mensen krijgen een vertaalslag te zien. Een interpretatie waar vaak allerlei compromissen in zitten ten opzichte van wat ik heb geschreven. Dat is een van de redenen waarom ik nu ook als regisseur mijn eerste eigen film ga maken. Ik noem live action fictie regisseren altijd het moeilijkste vak dat ik ken. Je moet alle afzonderlijke vakgebieden binnen film begrijpen en terugvertalen naar het creatieve idee. Het feit dat ik dit nu aandurf is iets waar ik wel trots op ben. Ik moest er wel veertig voor worden. Als scenarist is de korte animatiefilm Fata Morgana wat mij betreft het project waarin mijn werk het beste uit de verf is gekomen.

Wat is het meest lelijke wat je ooit hebt gemaakt?

Dat is dan weer het voordeel van het vak van scenarioschrijver; je meest lelijke werk wordt niet verfilmd, dus dat krijgt niemand ooit te zien. Maar geloof me, er liggen plenty vormeloze misbaksels en voortijdig geaborteerde foetussen in de zolderkast.

Wat wil je echt nog een keer maken?

Ik wil graag het boek De Nieuwe Man van Thomas Rosenboom verfilmen. Een werfeigenaar en zijn aangenomen zoon, die later zijn schoonzoon wordt, komen op een ouderwetse scheepswerf tegenover elkaar te staan tijdens de bouw van een kolossaal zeeschip. Een fantastisch visueel uitgangspunt. Nadat ik het boek voor het eerst las wist ik dat hier mijn naam op stond.

Verder zitten we op dit moment midden in de crowdfund-campagne voor de documentaire over de stichting Brandweer zonder Grenzen die ik produceer. Het is voor het eerst dat ik me op het docu-vlak begeef, dus dat is ook weer een geweldige uitdaging. Die brandweermannen reizen in hun vrije tijd naar ontwikkelingslanden om daar brandweerkorpsen te trainen en te voorzien van gebruikte materialen, die zo een tweede leven krijgen. Fantastisch werk dat levens redt en een prachtig verhaal. Voor een tientje kunnen mensen daaraan bijdragen.

Wie of wat is je grootste inspiratiebron?

Ik ga maar gewoon namedroppen; Charlie Kaufman, David Lynch, Stanley Kubrick, Federico Fellini... Makers die veruiterlijken wat er aan de binnenkant zit. Ik hou van films die ik vijf keer moet zien om ze te begrijpen. Ik ben qua fictiefilm niet zo geïnteresseerd in realisme. Geef mij maar absurde verhaallijnen en ambigue personages. Komt vaak veel dichter in de buurt van onze beleving van de realiteit.

Waar sta je nu en waar liggen nog ambities?

Ik heb een dubbele agenda. Als mijn regieproject werkt zou ik mezelf persoonlijk graag verder ontwikkelen als regisseur. Daarnaast zie ik voor mezelf en voor Studio Nova een taak weggelegd om in Brabant te blijven werken aan een eigen filmcultuur. Het is belangrijk dat talentvolle makers die hier zijn opgeleid ook hier aan de slag kunnen met projecten. Daar moet ook beleid op gemaakt worden. Ik span me in om hier een rol in te spelen.

Waarom heb je een profiel aangemaakt op KONKAV?

Het is belangrijk om een actief en rijk vertakt netwerk beschikbaar te hebben in de Brabantse AV-industrie. Film is samenwerken. Voor het ontwikkelen van een succesvolle filmsector is het dan ook van belang dat makers elkaar kunnen vinden. Konkav kan die taak op zich nemen. Het is dan aan ons als makers om het ook actief in te zetten.

Jouw motto?

Ik doe eigenlijk niet zo aan motto’s. Hoe harder je je vastklampt aan iets, hoe minder vrij je kunt denken. Of is dat ook een motto?

Image
Kunstloc Brabant Kunstloc Brabant

Kunstloc Brabant