Het Nederlands Film Festival roept iedereen op om vanaf vandaag hun korte films van maximaal vijf minuten in te sturen voor de NFF Online Competitie. De competitie kent de categorieën fictie, animatie, documentaire, videoclip en innovatief. Deze online filmcompetitie beleeft dit jaar haar achtste editie op YouTube.

Filmmakers kunnen hun korte films voor 1 augustus insturen en op eenvoudige wijze via YouTube uploaden. Vorig jaar werden er 196 films ingezonden en uiteindelijk 91 films geselecteerd. 

De ingezonden films zijn te bekijken op het NFF-kanaal op YouTube: www.youtube.nl/nff. In 2008 gingen YouTube en de NFF Online Competitie een samenwerking aan die ook in 2013 wordt voortgezet. Met ruim 19.000 stemmen en bijna 95.000 views in 2012 was de online competitie zeer succesvol te noemen. 

Voor de verschillende prijzen gaat de NFF Online Competitie een samenwerking aan met partners waaronder UPC. Als een van de hoofdsponsors van het Nederlands Film Festival, verbindt UPC zijn naam aan de categorieën fictie, animatie en innovatief. Ook verbindt UPC zijn naam aan de publieksprijs. Aan al deze categorieën is een geldbedrag van € 2.500,- verbonden. 

Het Nederlandse publiek kiest de winnaar van de UPC Publieksprijs in september 2013 op basis van stemmen die zij op YouTube uitbrengt. De overige winnaars worden bepaald door een vakjury van film- en internetprofessionals. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens het Nederlands Film Festival. 

Het digitale kanaal 101.TV zendt op zaterdag 28 september een marathonuitzending uit van de geselecteerde films uit de NFF Online Competitie. 

De NFF Online Competitie wordt onder andere mede mogelijk gemaakt door UPC en YouTube en is onderdeel van het Nederlands Film Festival, dat van 25 september tot en met 4 oktober plaatsvindt. #nff2013

Bron: NFFonlinecompetitie.nl

Marcel Groenewegen Marcel Groenewegen

Marcel Groenewegen


in Tilburg