Je film is af, maar nu wil je graag dat mensen het ook te zien krijgen. Hoe pak je dat dan aan? Dat was de vraag die beantwoord werd tijdens ‘NEXT TALK: HOW TO GET YOUR FILM SHOWN’, georganiseerd door Playgrounds ihkv. Talentprogramma Next , ism. BROET en Natlab. De avond had twee sprekers: Edith van der Heijde van SEE NL over filmfestivals en Animation Director Daphna Awadish Golan die vertelt over het houden van een online première. Konkav was erbij en deelt de belangrijkste tips.

Geschreven door Marel van Andel

SEE NL

SEE NL is een afdeling van het Eye Filmmuseum, dat samen met het Filmfonds er alles aan doet om de Nederlandse film internationaal te promoten, met name op festivals. Een onderdeel hiervan is het organiseren van netwerkevenementen om daar films onder de aandacht te brengen. Daarnaast is SEE NL er voor professionele filmmaker om hen van advies te voorzien over filmpromotie. Een film aanmelden bij SEE NL kan hier. Edith van der Heijde is hiervoor mede verantwoordelijk en daarnaast beheert ze ook de Korte Film Poule van Eye, een website met een grote hoeveelheid korte films waaruit filmtheaters hun films kunnen halen.

Film aanmelden bij SEE NL

SEE NL

Hoe krijg je je film op een filmfestival?

In een duidelijk overzicht neemt Edith het publiek stap voor stap mee in wat er moet gebeuren om jouw film getoond te krijgen op een festival. “Je moet beginnen met nadenken over met welk doel je op een festival wilt staan”, vertelt ze. “Het op een festival staan kan verschillende dingen opleveren. Wil je je film testen? Een netwerk opbouwen? Een publiek bereiken? Of rijk en beroemd worden? Als je dat duidelijk hebt, moet je kijken naar welke middelen je hebt, hoeveel budget je hebt om aanmeldingskosten te betalen en welke festivals dat geld waard zijn. Een mooi overzicht van festivals is bijvoorbeeld te vinden op FilmFreeway.”

Om een geschikt festival te vinden, kun je kijken naar eerdere line-ups, de sfeer en controleren wat de regels om mee te mogen doen zijn. “Vooral de première status is daarin belangrijk. Sommige festivals eisen bijvoorbeeld dat de film nog nooit eerder vertoond is, of niet in het land of in die regio. En daarnaast moet je ook controleren of de festivals echt zijn. Er zijn mensen die online nepfestivals organiseren, al de aanmeldingskosten ontvangen en dan verdwijnen, dus daar moet je goed op letten. Daarna is het een kwestie van aanmelden en hopen dat je gekozen wordt.”

Luistertip over 'scam festivals'

Het is gelukt, wat dan?

“Ik zou alle makers willen vragen om aan SEE NL te laten weten dat jouw film getoond wordt, dan kunnen wij helpen dit te promoten. Controleer of je van het festival al mag communiceren dat jouw film te zien is, en deel het zodra het mag. Daarnaast raad ik je ook aan om te kijken of je een Reisbeursregeling kan krijgen, als ondersteuning in je reiskosten. En zorg vervolgens dat je viert dat je film getoond wordt.”

"Ik zou alle makers willen vragen om aan SEE NL te laten weten dat jouw film getoond wordt, dan kunnen wij helpen dit te promoten" Edith van der Heijde

3 extra tips van Edith

  • Ga zelf naar filmfestivals. Kijk hoe het in zijn werk gaat, welke sfeer er hangt en probeer mensen te ontmoeten.
  • Wees realistisch. Kijk goed naar welke festivals haalbaar zijn en probeer niet direct het allergrootste festival te verwachten. Neem het ook niet persoonlijk als je niet geselecteerd wordt.
  • Wees helder in je communicatie. Zorg dat festivals weten wat ze aan je hebben en je goed kunnen bereiken. Maak een presskit klaar met alle belangrijke informatie, inclusief stills uit je film.

Edith deelt een handig document met meer informatie over korte film festivals en handige tips, download via onderstaande link. 

Informatie korte film festivals en handige tips

Daphna Awadish Golan

Wanneer na ongeveer twee jaar de periode van mogelijke festivals erop zit, is het mogelijk om je film ook online in première te laten gaan. Zo kunnen nog meer mensen je film te zien krijgen. Daphna Awadish Golan is filmmaker en illustrator. In haar werk onderzoekt ze de betekenis van thuis. Haar film ‘Bear with me’ heeft bijna 25 duizend views en haar film ‘Journey Birds’ al meer dan 55 duizend. Tijdens de talk vertelt ze hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Kijk Bear with me

Daphna Awadish Golan

Een online première

Daphna: “Met een online première kun je een groot publiek bereiken dat je film nog niet gezien heeft op festivals. Daarnaast kan het ook een mooi opstapje zijn naar een volgende film. Om een online première succesvol te maken, kun je het volgende doen. Je begint bij het kiezen van een datum, het liefst twee of drie maanden van tevoren, zodat je nog genoeg tijd hebt. Bied vervolgens je film aan bij grote première platforms zoals Vimeo om een plek te vinden voor je online première, wees daarin een beetje flexibel in de exacte datum. Als dat gelukt is, is het belangrijk om over je film te communiceren en zoveel mogelijk mensen te bereiken. Zorg hiervoor dat je een presskit in orde hebt, en benader zoveel mogelijk websites, pers en platforms met het nieuws dat jouw film in première gaat. Stel ook je netwerk op de hoogte, zoals de opleidingen die je gedaan hebt, festivals waar je gestaan hebt of fondsen die je ondersteund hebben. Zij kunnen het dan ook delen. Zo genereer je zoveel mogelijk aandacht.”

Als de datum dichterbij komt, blijf je de première delen. “Je kunt op social media leuke behind the scenes delen van het maakproces, bijvoorbeeld schetsen of hoe een karakter tot stand is gekomen. Je kunt je netwerk ook meer vertellen over waarom je deze film bent gaan maken, en wat je ermee wilt vertellen. Vlak van tevoren kun je nog een reminder delen, zodat zoveel mogelijk mensen komen kijken.”

3 tips van Daphna:

  • Denk out-of-the-box bij het delen van het nieuws over je première. Denk niet alleen aan pers die over film schrijft, maar ook aan pers die geïnteresseerd kan zijn in het onderwerp van je film of in jouw achtergrond.
  • Probeer creatief te zijn rond de datum van je première. In mijn film speelt liefde een grote rol, en dus heb ik het gepland rond Valentijnsdag. Op die manier wordt de film ook relevanter voor media.
  • Maak voor je première alvast je social media posts die je erna wilt gaan delen. Zo hoef je daar niet aan te denken terwijl je druk bezig bent met het vieren van je film als die online staat.
     
17629

Meer weten?

Playgrounds duikt elke maand in een ander onderwerp in Natlab Eindhoven: hoe maak je content voor kinderen, hoe maak je een trailer? Houd de socials van Playgrounds Next in de gaten voor het volledige programma of neem een kijkje op de agenda van KONKAV

Filmhelpdesk
Elke 3 weken kun je ons alles vragen over je filmplan, de financiering van je film, het vinden van je crew, het opzetten van je commerciële praktijk. Alles kan! Konkav, Broet en Playgrounds zitten klaar in Eindhoven of Tilburg. Check hier de agenda voor alle Filmhelpdesks. 

 

Playgrounds Next

Kunstloc Brabant Kunstloc Brabant

Kunstloc Brabant