Met Goud van Brabant wordt erfgoed dichter bij de Brabanders gebracht. Voor het item Creatief Talent verbeelden talentvolle makers verhalen uit de Brabantse geschiedenis. De twintig beste inzendingen kregen de kans hun idee uit te werken, tien worden er vervolgens uitgezonden in het tv-programma dat vanaf 17 oktober te zien is op Omroep Brabant. Elke week licht KONKAV er twee uit. Deze week de producties van Inge Jansen en Maikel Huben & Jan van Gemert en José van Vught.

Goud van Brabant: Onvergetelijke verhalen verbeeld door talenten van nu

Goud van Brabant is een multimediaproductie waarmee erfgoed dichter bij de Brabanders wordt gebracht. Want als je meer weet over het verleden, kijk je anders naar de wereld om je heen. Creatieve talenten, van amateurs tot professionals, zijn gevraagd om onvergetelijke verhalen van vroeger op eigen wijze te verbeelden. Niet alleen grote verhalen over onze bestuurlijke of bevochten geschiedenis, ons religieus erfgoed of de innovaties in Brabant. Maar juist ook de kleine, persoonlijke verhalen van Brabanders. Via het online platform van brabantserfgoed.nl en het tv-programma Goud van Brabant (vanaf 17 oktober wekelijks op Omroep Brabant) worden deze bijzondere Brabantse verhalen verspreid.

Creatief Talent

Voor het item Creatief Talent vertolken talentvolle makers op allerlei manieren – met film, fotografie, dans of animatie – verhalen uit de Brabantse geschiedenis. De twintig beste inzendingen kregen de kans hun idee uit te werken met ondersteuning van 1.000 euro en de begeleiding van een professionele coach. De maker van het beste filmpje won bovendien 3.000 euro voor een nieuw eigen project.

De betrokken coaches zijn:

Ruut van der Beele studeerde af als filmmaker aan de filmacademie in Brussel. Sindsdien is hij regisseur van korte films, series, documentaires, tv-programma’s en geeft hij diverse workshops. Enkele projecten die hij de afgelopen jaren gedaan heeft: De kunst van het boeren, In search of Europe, Ruutruutruut, Van hoempapa tot hardstyle, Art or Life en El Puente.

Mike Weerts studeerde in 2005 af aan de academie voor drama in Eindhoven. Daarna verhuisde hij naar Amsterdam om daar een acteercarrière op te bouwen. Hij speelde in diverse tv series, films en theatervoorstellingen. In 2015 produceerde hij zijn eerste speelfilm Of ik gek ben geregisseerd door Frank Lammers. Ze namen de film vrijwel helemaal op in Eindhoven. Mike besloot terug te komen naar Brabant en richtte A.S.O. Productions op met de ambitie om de AV sector in de Provincie Brabant een impuls te geven en daarmee talent een kans te geven zich hier te ontwikkelen.

Frank van Osch is producent en regisseur van documentaires en TV-series. Hij maakte o.a. de prijswinnende films Omdat wij mooi waren en Daten in de Dancing. Daarnaast coacht hij jonge filmmakers binnen Docwerk.

Van de twintig video’s worden er tien uitgezonden in het tv-programma dat vanaf 17 oktober te zien is op Omroep Brabant. KONKAV licht elke week twee filmpjes uit van het item Creatief Talent.

3/20 | De Kruidendokter - animatie van Inge Jansen en Maikel Huben

"In het begin van onze verliefdheid, gingen we wandelen op Corsica en hadden we samen één boek bij welke we om beurten meedroegen in onze lichtgewicht rugzakken: de streekroman De Kruidendokter uit 1979 met ondertitel ‘De barre avonturen van Willem van de Moosdijk’. Hieruit lazen we elkaar dagelijks voor. Maikel, mijn man, vertelde al sinds we elkaar kenden vol trots prachtige onwaarschijnlijke verhalen over dit verre familielid. Willem van de Moosdijk is een neef van zijn oma en dus familie! Op Corsica verdiepten we ons samen in het smakelijk opgetekende verhaald, verteld door Arie van der Lugt.

Willem van de Moosdijk groeit op in armoede in Eindhoven en weet zich met kattekwaad en bedrog staande te houden. Op zijn oogleden heeft hij bruine vlekken, die hij later herkent als teken van zijn zienergave. Want terwijl zijn situatie uitzichtloos lijkt, werkeloos en nog steeds inwonend met vrouw en kinderen bij zijn schoonmoeder met geen rooie cent, krijgt Willem een visioen: in een droom krijgt hij te horen dat hij een ziener en genezer wordt. In alle jaren van uitzichtloze armoede droomde Willem van rijkdom en roem en deze worden nu realiteit door het kruidenimperium wat hij na deze droom opbouwt. Hij heeft klanten en patiënten in heel Europa, is schatrijk en laat het breed en opzichtig hangen. Maar de roem is van korte duur. Sterker nog: Willem’s wereld brokkelt af en uit wanhoop pleegt hij een misdaad.

Mijn idee is nu om zijn zoon Frans van de Moosdijk op te zoeken. Hij is 11 jaar als hij van dichtbij meemaakt hoe zijn vader met hoog aanzien als kruidendokter wordt verketterd, gearresteerd en veroordeeld voor “Onbevoegd uitoefenen van de geneeskunst, oplichting en plegen van een overval”. Maar Frans blijft zijn vader zien als held, komt voor hem op en maakt van het vertellen van het verhaal over De Kruidendokter zijn levenswerk. Hij lobbyt nu al enkele decennia voor een speelfilm, het liefst in de bioscoop, “maar een tv-film is ook goed”. 

Ik wil Frans interviewen en hem vragen om te vertellen hoe hij de speelfilm van zijn vader voor zich ziet. Dit interview wil ik vervolgens met getekend beeld, animatie, geluid en muziek tot leven wekken; een cross-over van animatie, strip, podcast en muziek. Het wordt een subjectief verhaal, door de gekleurde glazen van zijn zoon. Om zo ook de bijzondere en loyale band van vader en zoon te verbeelden." 

Bekijk de video van Inge Jansen en Maikel Huben hier >

4/20 | De Paap - documentaire van Jan van Gemert en José van Vught

"De Papenhulst is een woon/werkcomplex in het centrum van Den Bosch op een steenworp afstand van de Sint Jan. In 1978 stond het gebouw, een voormalig ziekenhuis, al geruime tijd leeg. Dit terwijl er zo’n zesduizend woningzoekenden waren. Velen deden niet eens meer de moeite om zich officieel in te schrijven als woningzoekenden zodat de werkelijke woningnood nog vele duizenden hoger moet zijn geweest. 

De diverse opleidingen in de stad zogen studenten en scholieren de stad binnen maar er was absoluut geen betaalbare huisvesting beschikbaar. Huisjesmelkers bezaten hele straten tegelijk en speculeerden er onbelemmerd op los. Uit protest hiertegen hadden er al een aantal kraakacties in Den Bosch plaatsgevonden. En in 1978 werd de Papenhulst gekraakt. Het pand werd door de bewoners gedurende een aantal jaren verbouwd tot een woon/werkcomplex. De bewoners hebben zich georganiseerd in de Vereniging Papenhulst Blijft! Deze vereniging huurt het pand van een woningbouwstichting die intussen eigenaar is van het gebouw. Nog steeds wordt in eigen beheer door de bewoners het pand onderhouden en bewoond. Er zijn ook kleinschalige bedrijven in het pand.

In 1985 werd er een documentaire gemaakt door een drietal bewoners en een medewerkster van Radio Vrij Den Bosch met als titel “Dat kun je niet in je eentje”. Met eenvoudige apparatuur maakten zij een film van een half uur over het leven in het pand. De bedoeling ervan was om buitenstaanders een beeld te geven over het leven in het kraakpand. Vooral ook opdat er een meer positief beeld zou ontstaan. Het leven in een kraakpand was namelijk vrij geïsoleerd van de rest van de wereld er omheen. Bewoners vonden in de wereld van de actiebeweging veel vervulling. Er waren bedrijven, een kraakcafé en mooie panden met allerlei mogelijkheden. Kortom bewoners hadden vaak in de stad weinig te zoeken. En dit zorgde ervoor dat er nauwelijks een beeld was van wat de bewoners wilden.

Men kende het pand alleen van berichten uit de media die gingen over de acties of onderhandelingen. De makers van deze documentaire wilden laten zien dat de Papenhulst meer was. Daarom werden een aantal bewoners gevolgd die ook persoonlijk aan het woord komen. Zij vertellen waarom het pand gekraakt was, hoe het was om er met zoveel mensen te wonen. Hoe het leven in een woongroep eruitziet. Hoe het is om met een kind daar te wonen. En wat de plannen zijn voor de toekomst."

Bekijk de video van Jan van Gemert en José van Vught hier >

Image
Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant