Welke beloftevolle creatievelingen moet je in de gaten houden? Playgrounds en KONKAV vertellen het je! Maandelijks lichten we een eigenzinnige beeldmaker uit. Dit maal illustrator en animator Vera Savelkouls. In haar werk creëert Vera graag werelden en maakt ze mensen bewust van maatschappelijke onderwerpen die op dit moment spelen in de wereld.

Naam: Vera Savelkouls 

Opleiding: grafische vormgeving Sint Lucas in Boxtel & bachelor illustratie/animatie AKV|St.Joost in Breda 

Beroep: leeromgeving-assistent Sint Lucas in Eindhoven bij de richtingen Crossmedia en Digital publishing & grafisch designer, illustrator, 2D animator, zeefdruk-liefhebber, altijd op zoek naar nieuwe dingen om te doen

Huidige werkplek/studio: Sint Lucas in Eindhoven en thuis in Tilburg

7424

We vroegen Vera te reageren op quotes van Olafur Eliasson, Mark Duplass en uit The Guardian:

"I think the talent of an artist very often and surprisingly does not lay in, “What was the idea and what artwork came out of it?” But the success of translating an idea into action is very often where the talent is to be found." Olafur Eliasson

Vera: "Het proces van een project is heel erg belangrijk, omdat dan het idee pas vorm krijgt. Tijdens het maakproces kom je er pas achter of je daadwerkelijke idee wel écht een goed idee was. Ik merk in mijn projecten dat ik het fijn vind om altijd te beginnen met verschillende ideeën, er vervolgens een uit te kiezen en hier dan mee verder te gaan. Ik neig er nog wel vaak naar om té lang na te denken over verschillende concepten. Maar soms moet je ook gewoon denken: ‘fuck it’. En gewoon beginnen ook al maak je wel eens fouten. Soms is toeval en fouten maken in het proces juist heel goed en komen deze juist van pas. Zo was er een student van de opleiding waar ik werk die voor een project een stoel zwart geverfd had en deze per ongeluk buiten in de regen had laten staan. Door de regen werd de stoel juist zoals ze die van te voren niet voorzien had. Dit had ze niet doordacht, maar het werkte voor haar uiteindelijke werk.  

Dat gebeurt ook wel een beetje bij zeefdruk. Van te voren kan je nooit goed testen of kleuren wel goed gaan overkomen met elkaar dus het is altijd een beetje gokken. Maar als het dan ook goed werkt, is dat echt een cadeautje en geeft dat echt een boost. Ook als je bijvoorbeeld met twee kleuren gaat drukken. Die zijn altijd heel lastig om met elkaar uit te lijnen en als het dan soms niet helemaal goed op elkaar zit, kan dat juist ook een tof effect geven. 

Gaandeweg het proces ontdek je zoveel verschillende andere mogelijkheden. Uitwerkingen die je van tevoren bedacht had, kunnen anders worden. Soms moet je ook de concepten die je eerder had bedacht helemaal omgooien. Kill your darlings heet dat. Wat vervelend vond ik dat als een docent dat tegen mij zei. Maar tijdens de rest van mijn schooltijd heb ik wel geleerd dat het goed is om afstand te nemen van het paadje dat je altijd maar bewandeld en iets anders te proberen. Dit is iets wat me is bijgebleven.  

Helemaal bijzonder is dat deze verschillende fases in het maakproces ook soms onderdeel kunnen worden van het uiteindelijke verhaal. Tijdens het proces leer je ook het meeste. Je kan volop gaan ontdekken wat voor jou wel en niet werkt. Ik denk dat je juist door jezelf te blijven bevragen tijdens zo’n proces en ook door veel met anderen over het project te praten, je het meeste leert en groeit als een artiest. Je moet op jezelf blijven reflecteren. Maar of je ook echt het talent kan zien van iemand in het proces vind ik lastig om te zeggen. Een geweldig goed doordacht proces of idee kan ook een uitkomst hebben waar de maker dan net de plank misslaat."

7425
"When I would see bands have to get up on stage and play songs that they wrote 30 years ago and pretend that they’re excited to play them… That might’ve kill me. But when you make a movie, you don't have to perform that movie ever again. You get to put it away and then you get to restart and do whatever the fuck you want to do that represents to you at that time. I really liked that aspect of creativity." Mark Duplass

Vera: "Ik zou er ook absoluut niet blij mee zijn om 30 jaar lang dezelfde illustratie te moeten maken of hetzelfde project te doen, dus ik snap zeker waar deze uitspraak vandaan komt. Elke keer wanneer ik een project had afgerond op school was ik ontzettend blij dat het voorbij was. Je bent acht weken bezig geweest met het onderzoeken, bevragen en ontwerpen van een verhaal. Je bent in alle vrije tijd die je hebt bezig met zo’n project. Het zit altijd in je hoofd. Daardoor ontdek je wel andere soorten kanten van wat je wilde vertellen. Juist doordat je er zoveel mee bezig bent. Dit is wat kunst uiteindelijk erg interessant maakt. Door juist zoveel met iets bezig te zijn, wordt het een deel van jou. Daarom denk ik dat kunstprojecten vaak om die reden heel erg persoonlijk zijn. Het representeert jouw gedachte en hoe jij over iets denkt. Zo heb ik ooit een installatie gemaakt genaamd ‘Huis’. Dit was mijn eerste installatie ooit en in eerste instantie begon ik met bouwen omdat ik daar wel weer eens zin in had. Uiteindelijk werd dit een heel persoonlijk project met een videomapping op een huis waarin mijn gevoelens werden afgebeeld. Maar toch, als ik de gevoelens uitlegde aan bezoekers van de expo, werden veel van deze gevoelens herkend. Dat vind ik toch mooi. Een project zo persoonlijk, toch nog zo herkenbaar voor anderen.   

Ik denk alleen wel dat als je 30 jaar hetzelfde nummer speelt, je er toch iets mee doet zodat het leuk blijft. Ik luister veel naar muziek. En ik merk soms dat als ik een live-versie luister, dat sommige nummers toch nét iets anders zijn dan nummers die in de studio zijn opgenomen. Dus misschien is dat trucje ook wel toepasbaar op kunst. Want als je iets overtrekt van een bestaande illustratie is het ook nooit hetzelfde. Je gaat toch andere kleuren of technieken willen gebruiken in de loop der tijd. Zelf blijf je natuurlijk ook groeien als artiest en blijf je nieuwsgierig naar andere vormen om in te werken. Kijk maar naar de boom van Mondriaan. Hij heeft ontelbare keren dezelfde boom geschilderd maar in drie jaar werd deze steeds een beetje anders. En dat vind ik juist het mooie aan mensen, ze willen zich blijven ontwikkelen. Als je een robot vraagt om elke dag hetzelfde schilderij te maken doet hij dat gewoon, maar is dat leuk? Zeker niet. Verandering is wat het leven juist spannend en uitdagend maakt."

"Many events have killed the film industry: the 1918 influenza epidemic, the second world war, the invention of television, the invention of VCRs, the invention of the internet, 9-11, strike after strike after strike. And yet, like a phoenix, it rises, every time stronger than before. […] The business is built on passion, and that is pandemic-proof." The Guardian

Vera: "Wanneer je ergens grote passie voor voelt kan niks dat veranderen. Ik denk dat je uit elke gebeurtenis, goed of slecht, iets kunt halen. Veel mensen gebruiken kunst om iets te verwerken. Dat vind ik juist heel mooi en fijn aan kunst. Alles mag en niks moet. Je bent wie je bent en dat kan je echt laten zien. Kunst, dus ook film, is in dat opzicht heel erg wendbaar. Het kan zich naar alles vormen en is tijdloos. Het blijft iets wat mensen nodig hebben, al is het onbewust. Netflix heeft laatst tijdens de lockdown zelfs zijn beeldkwaliteit terug moeten draaien om overbelasting van het internet te voorkomen. Een film is ook niet alleen maar zitten en kijken maar je voelt ook verschillende emoties. Net als met andere vormen van kunst. De wereld zou toch maar saai zijn zonder illustratoren, filmmakers, kunstenaars, schrijvers, muzikanten, game makers, vormgevers etc. Het zijn toch handvaten om even te ontsnappen aan de wereld waar verschrikkelijke dingen gebeuren. In kunst staat de tijd even stil."

Kunstloc Brabant Kunstloc Brabant

Kunstloc Brabant