Welke beloftevolle creatievelingen moet je in de gaten houden? Playgrounds en KONKAV vertellen het je! Maandelijks lichten we een eigenzinnige beeldmaker uit. Dit maal filmmaker Roel Leijten. Roel creëert videocontent voor commerciële partijen, maar is ook bezig met eigen projecten zoals het schrijven van scripts en regisseren van fictie films.

We vroegen hem te reageren op quotes van filmregisseurs Jim Jarmusch, David Lynch en Nancy Meyers. 

 

Naam: Roel Leijten

Opleiding: International Media & Entertainment Management

Beroep: Videograaf

Huidige werkplek/studio: Breda

Website: www.roelleijten.com

Facebook: https://www.facebook.com/Roelleijtencom-232910557244074

Instagram: instagram.com/roelleijten

Vimeo: https://vimeo.com/roelleijten

8604
"Nothing is original. Steal from anywhere that resonates with inspiration or fuels your imagination. Devour old films, new films, music, books, paintings, photographs, poems, dreams, random conversations, architecture, bridges, street signs, trees, clouds, bodies of water, light and shadows. Select only things to steal from that speak directly to your soul. If you do this, your work (and theft) will be authentic. Authenticity is invaluable; originality is non-existent. And don’t bother concealing your thievery – celebrate it if you feel like it. In any case, always remember what Jean-Luc Godard said: “It’s not where you take things from – it’s where you take them to." Jim Jarmusch

Roel: "Het bestaat niet dat je niet beïnvloedbaar bent als maker. Bewust of onbewust. Ik ben van mening dat je zoveel mogelijk kennis en ervaring op moet doen om in je werk te stoppen. Lezen, reizen, films kijken, nieuwe ervaringen. Het enige wat je kunt doen is zelf de onderlinge verbanden leggen om er een nieuw, fris plaatje van te maken. Voor mijn eerste speelfilm BUOYANCY heb ik veel research gedaan en films gekeken. Met name degene die zich ook op 1 locatie afspelen. Hoe gaan zij om met de beperkte ruimte, waarom werkt het etc etc. Je moet ergens een keer getriggerd zijn door iets waardoor je zoiets hebt van “Dat kan ik ook maken”. Is dat stelen of inspiratie? Om het nog wat dieper te trekken: in BUOYANCY wordt dit ook besproken  door de hoofdpersonages omtrent vrije wil. "Alles wat je ooit in je leven hebt gedaan, heeft ertoe geleid dat je nu hier bent en dit doet.” Betekent dit dat alles eigenlijk al vast staat? Dit soort vraagstukken vind ik fascinerend om aan te werken.

Ik kan mijzelf zeker vinden in Godard. Absorbeer zoveel mogelijk om het vervolgens verder te duwen."

8605
"It’s better not to know so much about what things mean or how they might be interpreted or you’ll be too afraid to let things keep happening." David Lynch

Roel: "Interessante quote van een zeer creatieve filmmaker. Ik ben zelf vrij analytisch ingesteld, dus ik probeer continue die puzzel te kraken wanneer ik films kijk of zelf schrijf. Soms moet je dat loslaten en dingen laten gebeuren. Zeker als regisseur heb ik geleerd dat je je karakters bijvoorbeeld niet teveel moet bespreken met je acteurs omdat ze ook te gepsychologiseerd kunnen worden en vaak niet waarachtig overkomen. Je gaat vaak pas interessant terrein op wanneer je echt geen idee hebt welke kant het op kan gaan. Nu zijn de abstracte films van Lynch natuurlijk een uiterste in het spectrum.. Maar ik probeer met mijn films een balans te vinden in een duidelijk plot en tegelijkertijd ook de eigen interpretatie van de kijker aan te spreken."

"How do you [edit]? You just start tearing away at it… It’s impossible to see what it is at first. You just keep taking away and taking away, and it begins to shape up. Story, you know — you just keep following the story." Nancy Meyers

Roel: "Kan ik mijzelf niet echt in vinden. Wat mij erg heeft geholpen bij het schrijven (of monteren) is dat je niet perse bij het begin hoeft te beginnen. Pak je allermooiste shot/zin/situatie en werk vanaf daar naar voren of achteren. Op die manier blijft de basis altijd datgene wat jij het mooiste vindt. (Of de klant natuurlijk) Vanuit daar ga ik steeds verder uitbouwen. Wanneer je zoveel weg moet gooien op het einde dan was de basis sowieso al niet veel goeds denk ik. Ik ga daarin heel gericht te werk met een duidelijke visie vooraf. Bij BUOYANCY heb ik het meer vanuit het einde naar voren geschreven dan andersom, omdat ik wist waar het moest gaan eindigen. Dat werkt ook weer bevrijdend."

8606

Nieuwsgierig naar meer?

Bekijk het KONKAV-profiel van Roel:

KONKAV-profiel Roel Leijten

Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant