Welke beloftevolle creatievelingen moet je in de gaten houden? Playgrounds en KONKAV vertellen het je! Maandelijks lichten we een eigenzinnige beeldmaker uit. Dit maal: Krom. Deze designstudio werd opgericht door Joris van Oers en Cas Slaats in 2018. Deze van oorsprong programmeurs experimenten met technologie, kunst en interactive design. Zowel in opdracht als autonoom maken ze eigenzinnige visuals en interactieve installaties. We vroegen Krom te reageren op quotes van Bong Joon-ho, Chloë Sevigny en JR.

Naam: Krom

Opleiding: ICT & Media Design, ICT & Lifestyle

Beroep: Experimenteel interactief ontwerp

Huidige werkplek/studio: Eindhoven, Temporary Art Centre, atelier 149

Website: www.krom.studio

Facebook: www.facebook.com/isnietrecht

Instagram: www.instagram.com/studiokrom_

Vimeo: www.vimeo.com/isnietrecht

6734
"No matter where I am working, I cannot make a film without 100% creative control and final cut. If there is such a guarantee, I can work anywhere." Bong Joon-ho

Krom: "We hebben een dubbel gevoel bij deze quote. Aan de ene kant herkennen we de behoefte om dingen in de hand te houden. Dat is ook een van de voornaamste redenen dat we een studio zijn begonnen. Aan de andere kant merken we dat iets uit handen geven heel interessant kan zijn. Samenwerken met anderen om nieuwe expertises bij een project te betrekken of (ontwerp)keuzes aan een systeem overlaten kan verrijken. Het brengt nieuwe input, waar we zelf dan weer mee verder kunnen. Het gaat om de juiste balans. We willen over het algemeen wel grip krijgen op het eindproduct, maar laten in het proces daarnaartoe graag ook af en toe iets los."

6735
"I don’t have enough time and I feel like I am really having to step up and go to the movies more and not fall prey to all these TV series." Chloë Sevigny

Krom: "'I don’t have enough time' is het perfecte onderschrift voor onze generatie. Met het enorme aanbod aan opties is het niet zo gek dat je er een kiest die je meteen geeft wat je zoekt. Een serie van een half uur vertelt je een verhaal en biedt je ontspanning. Een boek ook, maar daar doe je een week over. De reden om dan toch voor dat boek te kiezen ligt niet aan de oppervlakte. Het gaat er maar om wat je wilt. En dat is niet makkelijk te zeggen, met een overvloed aan platforms als Netflix die de strijd om je aandacht proberen te winnen met allerlei slinkse ontwerptrucjes. Wat ons persoonlijk helpt is afstand nemen. Af en toe terug naar het analoge, terug naar de kern en weer even op een rij krijgen wat je als individu nou echt belangrijk vindt. Daar vinden we onze prioriteiten, maar ook creatieve energie voor nieuwe ideeën."

"I’ve actually been trying to figure out how to create more and more distance between myself and the projects; so that it creates conversation." JR

Krom: "De dag dat onze naam ons werk overschaduwt moet nog komen. Het is de keerzijde van herkenbaarheid. We vinden het in de quote hierboven juist mooi dat dit uitdaagt om te herontdekken. Wijzelf zitten in een fase ver voor herkenbaarheid, waar we juist nog veel zoeken en exploreren, ook visueel. Het interactieve karakter van ons werk draagt daar ook aan bij. Mensen kunnen vaak iets beïnvloeden of achterlaten in onze installaties. De gebruiker wordt daarmee onderdeel van het werk en heeft tot op zekere hoogte invloed op het project en de beleving van hij of zij die volgt. Wat we dan in de kern ontwerpen is een setting waarin iemand iets achterlaat en iets meeneemt. Zodra hier geen gesprek door ontstaat moeten we ons achter de oren krabben en kritisch kijken of we dat wel goed hebben gedaan."

6736
Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant