Welke beloftevolle creatievelingen moet je in de gaten houden? Playgrounds en KONKAV vertellen het je! Maandelijks lichten we een eigenzinnige beeldmaker uit. Dit maal: Jasper Loos. Jasper is vorig jaar als filmmaker afgestudeerd aan het AKV|St.Joost te Breda met zijn experimentele fictiefilm De Operateur. Dit jaar maakte hij zijn eerste animatie Cliffhanger welke op het NFF in premiere ging, gerealiseerd in het kader van de elfde editie van Ultrakort dat korte animatiefilms in de bioscopen en filmtheaters brengt. Op dit moment volgt hij de master Filmstudies en Visuele Cultuur op de Universiteit van Antwerpen.

Vanuit Antwerpen vroegen we Jasper te reageren op quotes van filmmaker François Ozon, van de producer van de films van Ken Loach en van scenarioschrijver/regisseur Charlie Kaufman.

Naam: Jasper Loos

Opleiding: BA Film - AKV|St.Joost en MA Filmstudies & Visuele Cultuur - Universiteit Antwerpen

Beroep: filmstudent/regisseur

Huidige werkplek/studio: Antwerpen

Website: www.jasperloosfilm.com

Facebook: https://www.facebook.com/jasper.loos.9/

Instagram: https://www.instagram.com/jasper_loos/

Vimeo: https://vimeo.com/jasperloos

8714
"Making films is a pleasure for me. Many of my friends are directors and it’s very heavy work for them, they suffer a lot. I don’t suffer." François Ozon

Jasper: "Ik kan mij vinden in het standpunt van Ozon én zijn regisseursvrienden. Natuurlijk vind ik het superleuk om films te maken. Het is een beroep waar veel tijd in gaat zitten, veel moeite en energie kost… Het vergt veel van je. Maar als ik het niet leuk zou vinden, zou ik het ook niet doen. Ik maak geen films om geld te verdienen, maar omdat ik het leuk vind en iets wil vertellen. Aan de andere kant is het ook zeker niet het gemakkelijkste werk. Die vele tijd, moeite en energie kunnen ook uitputtend werken en de motivatie doen verslappen.

Het is daarom altijd belangrijk in elk project iets te verwerken waar je echt enorm van geniet. Iets dat je uitdaagt, je nieuwe dingen leert of gewoonweg heel leuk vindt. Ik probeer bijvoorbeeld in elk project dat ik aanga íets te doen wat ik nog nooit eerder heb gedaan. Zo heb ik voor mijn laatste project, Cliffhanger, voor het eerste in mijn leven een animatie geregisseerd. Iets wat ik voorheen nooit had gedacht te doen. Het helpt je nieuwe dingen te ontdekken en het plezier van het maken zo hoog mogelijk te houden!"

"Coronavirus will change the content of any story we next tell." Rebecca O’Brien, producer van de films van Ken Loach

Jasper: "Het coronavirus heeft natuurlijk een enorme impact gehad op de wereld. En net zoals veel gebeurtenissen in de geschiedenis invloed hebben gehad op films (denk aan de wereldoorlogen, de maanlanding…) zal ook zeker deze epidemie z’n sporen achterlaten. Er zijn zelfs al films gemaakt of in de maak die letterlijk over het virus gaan.

Films zijn altijd een spiegel van de wereld op het moment dat de film wordt gemaakt. Vanuit die stelling zou elk verhaal vanaf nu in meer of mindere mate inderdaad worden beïnvloed door corona. Er zullen zeker makers zijn die op dit fenomeen willen reageren, maar vast niet iedereen. Ik ben bijvoorbeeld niet van plan een film te maken die hierover gaat. Maar ik zou uiteraard nog steeds onbewust erdoor beïnvloed kunnen worden. Praktisch kan je natuurlijk overal tegenaan lopen, omdat je je moet houden aan de maatregelen. Maar ook als (of liever wanneer) er een vaccin komt en er weer ‘gewoon’ films gemaakt kunnen worden, zou het de verhalen die je verteld kunnen veranderen. Na de Tweede Wereldoorlog werden ten slotte allerlei kunstvormen – niet alleen film, maar ook theater, literatuur… – anders benaderd en werden er ander soort verhalen verteld. Zou dat nu anders zijn? Time will tell..."

8715
"Research for me is part of the learning process. No one else could do it for me." Charlie Kaufman

Jasper: "Mijn favoriete fase in het maken van een film is de conceptualisatie. Het bedenken van een idee, schrijven van een verhaal en het doen van onderzoek. Ik start mijn films altijd vanuit een bepaald onderwerp of thema waar ik uitgebreid onderzoek naar kan doen. Ik vind het belangrijk er alles over te weten te komen. Zo heb ik op de kunstacademie een onderzoek gedaan naar de neurologische aandoening prosopagnosie (of gezichtsblindheid). Ik ontdekte dat sommige patiënten zichzelf niet eens kunnen herkennen. Dat vond ik een beangstigende gedachte en werd de focus van mijn project. Een project dat in het teken stond van het vinden van mijn visuele stijl. Iets wat is gelukt!"

8716

"Wat ik wil aantonen, is dat onderzoek voor een filmproject op twee manieren (en misschien nog wel meer) kan helpen bij je leerproces. Het kan je helpen meer te weten te komen over het onderwerp van je film, waarna je deze af kan bakenen en focus toe kan brengen in je werk. Daarnaast kan het bijdragen jou als maker te ontwikkelen. Je onderzoek kan je leiden naar nieuwe ideeën die ­– inhoudelijk en visueel – bij kunnen dragen aan je makerschap. En zoals Charlie Kaufman zegt: uiteraard is dat iets wat niemand anders kan doen. Jij weet als geen ander wie je bent en wat je interessant vindt. Je moet zelf het onderzoek doen en de meest prikkelende elementen eruit halen om te verwerken in je project. Door dit te doen maak je niet alleen een sterkere film, maar leer je ook steeds meer wie jij bent als maker!"

Nieuwsgierig naar meer?

Bekijk het KONKAV-profiel van Jasper:

KONKAV-profiel Jasper Loos

Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant