Docwerk tv is een serie kunst- en cultuurprogramma’s, gemaakt door recent afgestudeerde film- en mediamakers. Elke aflevering bestaat uit een portret over een maker en een bijzondere beeldcolumn waarin in enkele minuten één aspect van een maker wordt uitgelicht. Vandaag stellen we graag Melanie Pardoel aan je voor, regisseur van het portret van fotograaf Paul Schouten. 

Melanie Pardoel is 26 jaar en woont in Tilburg. Ze heeft Culturele Maatschappelijke Vorming aan de Hogeschool Utrecht gestudeerd. Melanie maakt documentaires en korte abstracte filmpjes, videoclips en zo nu en dan iets meer commerciële filmpjes. Meestal vindt ze het fijn om intuïtief te werken. Ook is ze erg geïnteresseerd in media-educatie. We waren benieuwd naar de ervaringen van Melanie tijdens Docwerk en stelden haar een aantal vragen.

Docwerk portret en beeldcolumn

De eerste column waaraan ik heb meegewerkt was over schilder Sabina Timmermans. Toen heb ik samen met Tom Polkamp de column over danser Hanne Schillemans gemaakt. Daarna volgde de column over de band Longen en het portret over Paul Schouten.

De eerste column was heel inspirerend om te maken omdat het van alle kanten een samenwerking was: ideeën kwamen samen en smolten samen tot dit filmpje. Dat was zeker ook zo met het portret over Paul Schouten. We waren met een klein team en ik vond het heel bijzonder hoe snel je dan een band kunt opbouwen en elkaar leert kennen.

Wat geleerd?

Ik heb heel veel geleerd. Om te beginnen het ontdekken van mijn eigen stijl en erin te geloven. Ook heb ik geleerd over de kracht van samenwerken. Hoe groot of klein je team ook is, het is goed om te sparren en fijn om met niet alles tegelijk bezig te zijn zodat je veel meer kunt focussen op bijvoorbeeld de regie.

Ik heb mezelf kunnen ontwikkelen door veel te doen, hard te werken en er helemaal voor te gaan. Zo heb ik verschillende aspecten van documentaire en van de columns maken ervaren. Ook open blijven staan voor nieuwe manieren van het (-en jouw) verhaal vertellen en door het gewoon te doen!

Eigen signatuur

Mijn eigen stempel op de productie is denk ik een combinatie geweest van het leren geloven in mijn eigen stijlkeuzes, de creatieve samenwerking met Paul en de dialoog die deze twee met elkaar hebben.

Grootste uitdaging?

Het op mijn manier vertellen/vertalen en tegelijkertijd op een zo integer en ‘echt’ mogelijke manier vertellen van Paul zijn verhaal.

Hoogtepunt?

Het besef dat je in zo’n korte tijd zóveel kunt doen, leren en maken. Er is niet één hoogtepunt. Het draaien in Luik was fantastisch, het interview in de auto was bijzonder, het haast oneindig puzzelen in de montage tot het iets is, alle workshops, leren van de andere Docwerk’ers en het ontdekken van voor mij nog onbekende werelden.

Het portret van Paul Schouten kun je hier bekijken.

Marijke de Bie Marijke de Bie

Docwerk