Docwerk tv is een serie kunst- en cultuurprogramma’s, gemaakt door recent afgestudeerde film- en mediamakers. Elke aflevering bestaat uit een portret over een maker en een bijzondere beeldcolumn waarin in enkele minuten één aspect van een maker wordt uitgelicht.
Vandaag stellen we graag Joep de Boer aan je voor, regisseur van het portret van Jeroen de Leijer!
 

Joep de Boer is 22 jaar. Oorspronkelijk komt hij uit Vianen, maar sinds twee jaar woont hij in Breda. Momenteel zit hij in zijn eindexamenjaar van de filmopleiding aan het AKV|St.Joost. Tijdens zijn opleiding is Joep vooral bezig met het maken van documentaire-werk, maar tegelijkertijd voelt hij ook affiniteit met videokunst. We waren benieuwd naar de ervaringen van Joep tijdens DOCwerk en stelde hem een aantal vragen.

Docwerk portret

Ik heb het portret over Jeroen de Leijer en de column over Awoiska van der Molen gemaakt. Beide projecten waren heel tof om te maken. Met Awoiska zijn we speciaal voor de column 2 dagen naar een dorpje in de bergen van Duitsland geweest wat ontzettend tof was om te doen. Ik had van te voren ongeveer uitgedacht wat ik qua beelden wilde hebben, maar het was niet echt te voorspellen hoe het daar zou zijn. Uiteindelijk moet je daar dan in een onbekend gebied in 2 dagen goede locaties vinden en al het beeld schieten,wat een hele hoop onverwachte dingen teweeg brengt. Dit waseen goede ervaring die gelukkig ook nog tot een mooie column heeft geleidt. Bij het portret van Jeroen was het vooral mooi dat ik hem voor langere tijd kon volgen. Zo kon ik echt langzaam aan de film kon bouwen en hem ook echt beter leren kennen. Daarnaast was er altijd heel veel humor aanwezig tijdens het draaien wat heel prettig was.

Wat geleerd?

Ik heb ten eerste heel veel geleerd over het werken in en het aansturen van een crew. Aangezien je elkaar allemaal helpt heb je ontzettend veel draaidagen en krijg je te maken met een heel scala aan verschillende personages en situaties. Het was heel interessant om te zien dat je bij verschillende situaties verschillende tactieken kan toepassen. Iedereen had echt zijn eigen regie-stijl en dus werkte het ook bij elke draaidag anders. Hierdoor kreeg je heel veel verschillende mogelijkheden te zien kreeg en zo kon jeook je eigen regiestijl aanscherpen. Door alle draaidagen merk je heel goed tegen welke dingen steeds wordt aangelopen en doordat je altijd samenwerkt kan je daar samen oplossingen voor gaan verzinnen. Dat is ook denk ik de grootste ontwikkeling die ik door heb gemaakt: dat ik heel veel kleine onhandigheden tijdens het draaien uit de weg heb weten te werken en veel beter ben geworden in de communicatie met mijn team. Daarnaast had ik ook nog nooit zo lang de tijd genomen om te monteren wat mij ook heel veel geleerd heeft. Vooral het portret van Jeroen is echt in de montage ontstaan en had echt de volle montage tijd nodig om tot stand te komen.

Eigen signatuur

Vooral het portet van Jeroen heb ik heel vrij gemaakt. Er waren wel beperkingen omdat het nou eenmaal voor de tv is en het wel voor iedereen begrijpelijk moet zijn, maar daarbinnen werd ik eigenlijk vrijwel helemaal vrij gelaten. Ik denk dat mijn stempel vooral in de humor en de onderliggende thematiek van het portret te vinden is. Ik ben in mijn andere werk ook vaak bezig met thema’s als zingeving en zinloosheid en het was heel fijn dat ik dat tijdens Docwerk ook met die thematiek verder kon.

Grootste uitdaging?

Mijn grootste uitdaging was denk ik al het geregel en georganiseer dat er bij het maken van de portretten kwam kijken. Ik ben nogal een chaoot en nu werd ik gedwongen om goede afspraken te maken, te plannen, moest ik een reis naar Duitsland regelen, meerdere contacten met personages onderhouden, declaraties regelen en natuurlijk de andere van mijn team ook niet vergeten. Uiteindelijk is dit allemaal goed gekomen en is mijn organisatorisch vermogen gelukkig wat groter geworden.

Het hoogtepunt?

Ik denk dat mijn hoogtepunt toch wel de 2 dagen in Duitsland waren. Het was ontzettend tof om samen met Tom Polkamp en Awoiska 2 dagen non-stop te filmen. De tijdsdruk en improvisatie die bij daarbij hoorden zorgden ervoor dat we in een ontzettend goede workflow kwamen en we helemaal kapot maar wel voldaan en met goed materiaal terugkwamen. Daarnaast was de première echt heel tof. Vooral om een keer je eigen werk op het grote scherm van de Verkadefabriek te zien.


Het portret over Jeroen de Leijer wordt op zaterdag 30 januari uitgezonden op Omroep Brabant vanaf 18.45 uur en daarna ieder uur herhaald.
 

Marijke de Bie Marijke de Bie

Docwerk