Een nieuwe ronde van tv-lab @Docwerk! Zes jonge afgestudeerde film- en mediamakers maken binnen deze werkervaringsplek bij filmproductiehuis @Van Osch Films in Den Bosch in samenwerking met de NTR gedurende vijf maanden content voor het kunst- en cultuurprogramma Art Dept., wat wordt uitgezonden op NPO 2 Extra. Vanuit de visie van de makers krijgt elke aflevering een eigen karakter. We stellen graag Docwerker Rachid Mekran aan je voor!

Wie ben je?

Mijn naam is Rachid Mekran, 27 jaar. Ik ben momenteel bezig met mijn tweede filmopleiding. Mijn eerste opleiding was aan het Technovium in Nijmegen waar ik een audiovisuele opleiding heb gevolgd. Nu zit ik in mijn afstudeerjaar aan het AKV|St.Joost in Breda en volg ik de opleiding Film en Fotografie.
 

Wat maak je? 

Empathie speelt een grote rol in mijn werk. Ik vind het als maker belangrijk om een connectie te kunnen leggen met de kijker. Mijn doel is om de mensen een kijkje te geven in het leven van een ander. Dit omdat ik het gevoel heb dat veel problemen ontstaan, omdat we de moeite niet doen om elkaar beter te leren kennen. Ik vind het ook belangrijk om culturen bij elkaar te brengen zodat we elkaar beter kunnen begrijpen.

14710

Mijn interesses liggen vooral bij het maken van fictie of documentaires. Mijn films bevatten symboliek, gelaagdheid en herkenbaarheid. Hiermee probeer ik de kijker aan het denken te zetten.

Welke producties heb je gemaakt binnen Docwerk?

Ik heb twee films gemaakt voor Art Dept. Mijn eerste film was Kasper Kohlen. Dit gaat over een jonge filmmaker die het niet lukt om door te breken en het dus op zijn eigen manier doet.

Mijn tweede film heet De Man Achter Het Decor, wat gaat over een decorbouwer die ondanks zijn metalen hartklep toch zijn passie wilt blijven volgen.

Hoe was het om deze producties te maken?

Het was een uitdaging, maar zeker leuk om te doen. We kregen veel begeleiding en ondanks dat ik nog studeer, vond ik het zeker een leuke en leerzame ervaring. Mijn aanpak in het begin is altijd om de spanning zo snel mogelijk weg te halen bij de persoon die ik film. Ik vind het belangrijk dat de persoon zich op zijn gemak voelt wanneer ik hem een vraag stel. We werken samen naar een mooie film toe en ik zorg dat we beide tevreden zijn met de film.

14711

Wat heb je ervan geleerd?

Het belangrijkste wat ik geleerd heb tijdens het traject is hoe je het uiterste uit je verhaal kunt halen. Zijn er nog achterliggende lagen en hoe kunnen we dit versterken? 

Ik heb tijdens de film De Man Achter Het Decor geleerd dat je altijd open moet staan voor nieuwe ontwikkelingen binnen de film. Doordat ik me af en toe terugtrok, merkte ik dat er een heel ander verhaal achter Simon zat. Een verhaal dat uiteindelijk interessanter en veel leuker was om te vertellen.

Hoe heb je jezelf kunnen ontwikkelen?

Ik heb mezelf vooral ontwikkeld op het gebied van storytelling. Dit heb ik geleerd met de vele besprekingen en workshops met mede Docwerk'ers. Het is ook fijn om even iemand te hebben die met een frisse blik naar je werk kijkt.

Op welke manier heb je jouw stempel op deze productie kunnen drukken?

Ik heb een fictie-achtergrond, dus ik werk vaak met fictieve elementen in film. Dit zie je bijvoorbeeld in de film Kasper Kohlen waarin ik de kijker meeneem in de scenes van zijn films. Ik heb hiermee geprobeerd om een documentairefilm te combineren met fictieve scenes.

"Ik heb geleerd dat je altijd open moet staan voor nieuwe ontwikkelingen binnen je film." Rachid Mekran

Wat was de grootste uitdaging?

Mijn grootste uitdaging was mijn tweede film De Man Achter Het Decor. Ik ging met een bepaald plan en concept naar Simon toe, maar kwam er al gauw achter dat er een heel ander verhaal in hem zat. Hierdoor heb ik mijn plan compleet omgegooid en ben ik me volledig daar op gaan focussen. Ik vind het belangrijk dat er een bepaalde ritme en gevoel in de film zit en dat de persoon uiteindelijk ook tevreden is met de film. Tijdens de montage heb ik de film vier keer opnieuw gemonteerd tot het echt aanvoelde als de decorkunstenaar Simon Haen. Voor de ene persoon klinkt het als een enorme klus, maar het scheelt een hele hoop als dit je hobby is!

Wat was je hoogtepunt, wat was het bijzonderste tijdens deze ervaring?

Het meest bijzondere komt toch weer terug bij de film Kasper Kohlen, hier heb ik twee films op één dag gedraaid. Ik was cameraman op de set van Kasper en na het draaien van iedere scene had iedereen pauze maar begon ik juist weer met draaien voor mijn eigen documentaire. Het was een uitdaging, maar door de gezelligheid en samenwerking was het vooral een heel leuke ervaring.  

Docwerk

Binnen werkervaringsplek Docwerk maken zes jonge afgestudeerde film- en mediamakers gedurende vijf maanden content voor kunst- en cultuurprogramma Art Dept., wat wordt uitgezonden op NPO 2 Extra in samenwerking met de NTR.

Meer over DOCWERK

Docwerk
Marijke de Bie Marijke de Bie

Docwerk