DOCwerk tv is een serie kunst- en cultuurprogramma’s, gemaakt door recent afgestudeerde film- en mediamakers. Elke aflevering bestaat uit een portret over een maker en een bijzondere beeldcolumn waarin in enkele minuten één aspect van een maker wordt uitgelicht.

Vandaag stellen we graag Arantja aan je voor! Zij maakte het portret van zangeres Isabelle Amé, het portret van kunstenaar Hans Meertens en een column over illustrator Laury van Eerd.

Wie ben je?

Ik ben Arantja, 26 jaar en ben afgestudeerd aan de Academy for Art, Communication & Design aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Wat doe je?

Ik ben filmmaker. Ik maak documentaires, muziek-gerelateerde video’s en af en toe fictie. En ik heb een guilty pleasure voor alles wat met bruiloften te maken heeft.

DOCwerk portret en beeldcolumn

Welke productie (portret en beeldcolumn) heb je gemaakt in het kader van DOCwerk TV?

Ik heb een portret over zangeres Isabelle Amé gemaakt, een portret over Hans Meertens genaamd Lost Pictures en een column over illustrator Laury van Eerd.

Hoe was het om deze productie te maken?

Erg uitdagend. Ze waren alle drie totaal anders: Isabelle lag meer in m’n straatje aangezien ik vaker met muzikanten werk, maar het was de eerste productie die zo groot was én die ik bijna helemaal alleen heb gedraaid.

Hans was de eerste waarvoor ik juist samen heb gewerkt met een team. Het was erg leuk om erachter te komen dat het loslaten van bepaalde taken en focussen op alleen de regie, het eindresultaat naar een hoger level kan tillen.

Het was voor mij vooral een uitdaging om in beide portretten ook beeldend creatief te zijn. Het column over Laury lag daarentegen geheel in mijn straatje, hier kon ik helemaal in los gaan.

Wat heb je ervan geleerd?

Dat het niet erg is om hulp te vragen, dat iedereen anders is in samenwerkingen en de verwachtingen die ze hebben, en dat ik best wel mag geloven in en vertrouwen op mijn eigen kwaliteiten.

Hoe heb je jezelf kunnen ontwikkelen?

Ik ben in de beeldende vertaling en het monteren enorm uitgedaagd door de coaches. Regelmatig bleek dat een idee dat ik had, maar niet durfde uit te voeren, eigenlijk perfect was voor het vertellen van het verhaal. Daardoor heb ik geleerd me uit te spreken over mijn ideeën en niet bang te zijn om kritiek daarop te horen. Bij Docwerk willen de anderen je alleen maar helpen het beste uit je te halen. Het is een enorm leerproces.

Op welke manier heb je jouw stempel op deze productie kunnen drukken?

Mijn doel is altijd om anderen te laten zien dat we nog niet zo anders zijn dan anderen. Ook vind ik het belangrijk om redelijk veel voorkomende struggles te laten zien en vooral de “outcome”. Vaak blijkt dat zo’n struggle helemaal niet zo vreemd is, of dat alles uiteindelijk goed komt. Elke ervaring is een kans om te leren.

In het beeld zoek ik altijd een rust. Ik vind het heerlijk om twee beelden met elkaar te combineren en door middel van collage een nieuw beeld van te maken.

Wat was de grootste uitdaging?

Vertrouwen op mijn eigen instinct. En samenwerken. Dit had ik nog nooit gedaan met collega’s van een gelijk niveau. Voorheen als ik samenwerkte was ik meer baas dan regisseur.

Wat was je hoogtepunt, wat was het bijzonderste tijdens deze ervaring?

Dat ik collega-Docwerker Steffie heb leren kennen, en zoveel met haar heb samen mogen werken. Daar heb ik echt een maatje (professioneel en privé) voor het leven uit gehaald.

Uitzending Omroep Brabant

Hans Meertens: zondag 10 juli

Isabelle Amé: zondag 7 augustus

Laury van Eerd: zondag 7 augustus

Image
Marijke de Bie Marijke de Bie

Docwerk