2e editie Zuidelijk Film Festival van start

Op vrijdag 13 mei en zaterdag 14 mei vindt bij Cinecitta de tweede editie plaats van het Zuidelijk Film Festival. Met korte films van filmmakers uit Brabant, Limburg, Zeeland en Vlaanderen. Naast de competitie is er dit jaar ook een speciaal themablok op zaterdag 14 mei waarin genrefilms centraal staan. Zuidelijk Film Festival, Filmkrant

Chassé Cinema Breda organiseert prikkelarme filmvertoningen

Een cinemabezoek moet voor iedereen mogelijk zijn. Ook als je, om wat voor reden dan ook, sneller overprikkeld bent dan een ander, vindt Chassé Cinema in Breda. Daarom organiseert Chassé Cinema prikkelarme filmvertoningen op 25 mei, 29 juni en 20 juli. Het geluid staat zachter (70db), het licht wordt niet helemaal gedempt en het is mogelijk om de zaal tussendoor te verlaten. Breda Vandaag

Vier projecten geselecteerd voor de Zuidelijke Film Pitch

In samenwerking met het Zuidelijk Film Festival organiseert CineSud sinds vorig jaar de Zuidelijke Film Pitch, speciaal voor makers uit Limburg, Noord-Brabant, Zeeland en Vlaanderen. Nieuwe makers met een gouden idee voor een korte productie pitchen tegenover een professionele jury en de winnaar ontvangt €2.000 productiebudget, beschikbaar gesteld door CineSud. Vier projecten zijn geselecteerd, van Veerle de Wilde, Lieke Anna Haertjens, Jiri Loozen, Wouter Greven, Michel Ubels & Levon Lois en Pepijn Tebrunsvelt. Cinesud

Eindhovense Effenaar experimenteert met high tech

De Effenaar in Eindhoven had eind april een landelijke primeur met de eerste augmented reality-liveshow. De AR-show - nog in de kinderschoenen - is ontwikkeld door Effenaar en Fontys, met steun van Kunstloc Brabant. De popzaal presenteert zich sinds een tijdje als ‘smart venue’.  Samen met artiesten, scholen en bedrijven uit de regio wordt er gekeken naar high tech vormen van muziekbeleving zoals virtual en augmented reality en 3D-video en live-streaming. Onder de noemer ‘Effenaar Makerspace’ laat het poppodium artiesten kennis maken met de mogelijkheden van AR, VR en livestreaming. Artiesten kunnen hier kosteloos gebruik maken van innovatieve techniek voor het creëren van virtuele lagen of een andere verdieping van hun (live)performance. Eindhovens Dagblad

43 projecten ingediend voor nieuwe ronde impulsgelden

Van 25 april t/m 1 mei was de eerste mogelijkheid in 2022 om aanvragen voor subsidie impulsgelden in te dienen. In deze indientermijn werden 43 subsidieaanvragen ingediend. In totaal is er voor ruim €1.8 miljoen aan subsidie aangevraagdDe vraaggesprekken tussen de aanvragers en de onafhankelijke Adviescommissie Impulsgelden vinden plaats van 10 t/m 27 juni in de LocHal in Tilburg. Kunstloc Brabant

Een avonturenfilm van Bossche makelij 

Een avonturenfilm van Bossche makelij, dat is Moerasdraak. In deze film, die op 9 mei in première ging in de Verkadefabriek, brengen jonge Bossche studenten zichzelf in gevaar, maar vertellen ze ook over de geschiedenis van het Beleg van Den Bosch in 1629. Het was zijn buurvrouw die de Bossche filmmaker en docent film en animatie aan Avans Ruben Swart (31) op het idee bracht. Brabants Dagblad

Hoe krijgen we de man-vrouwverhoudingen in de film en tv beter in balans?

Van betere kinderopvang, bewustwording en inzicht in salarisongelijkheid tot quota, bonussen en boetes. Het kwam op 28 april aan de orde op het congres Point of View in Eye Filmmuseum, waar werd gediscussieerd over de noodzaak van en mogelijkheden om de man-vrouwverhoudingen in de film- en tv-industrie beter in balans te krijgen. Dit najaar wordt het platform pointofview.nu opgericht. Filmkrant, Nederlands Film Festival

Net opgerichte MovieCompany wil content produceren én distribueren

Andy van Veen en Rik Sinkeldam zijn ervan overtuigd dat er bestaansrecht is voor hun net opgerichte MovieCompany. Door veel beter de gaten in het aanbod op te zoeken denken ze content te kunnen leveren waar bioscopen en streamingdiensten ook echt op zitten te wachten. Content produceren én distribueren, het kan prima hand in hand gaan. Van Veen en Sinkeldam hebben allebei een eigen productiehuis. Holland Film Nieuws

Wat is er aan de hand bij het IFFR?

Het rommelt binnen de organisatie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR). Sociale media stonden vol stonden met berichten over massa-ontslagen bij het festival. Alle senior programmeurs zouden zijn ontslagen. Volgens IFFR is de herstructurering nodig om de 2 miljoen euro budgetverlies voor het komende festival op te vangen. Door de herstructurering vermindert IFFR personeelskosten met 15% en werken de medewerkers in vijf divisies: Content, Communication, Audience Reach,  Funding & Business Growth, Business Affairs en Production & Operations. IFFR presenteert het nieuwe team tijdens het internationale filmfestival in Cannes. Cultureel Persbureau, NRC, Algemeen Dagblad, Screen Daily, De Volkskrant

LUX Nijmegen internationaal als toonaangevend filmtheater gezien

De onafhankelijke bioscopen zijn wereldwijd gehavend uit de coronapandemie vandaan gekomen. Toch is er veel vertrouwen in de toekomst, blijkt uit een recente rondgang van vakblad Screen International langs een aantal toonaangevende filmtheaters. Een van de vijftien die apart genoemd worden: LUX Nijmegen. LUX kwam in beeld bij het vakblad nadat journalist Geoffrey McNab eerder had geschreven over de manier waarop het filmtheater binnenshuis verschillende disciplines combineert. Maar om vervolgens in één adem genoemd te worden met bioscopen als Delphi in Berlijn en Louxor in Parijs is natuurlijk een hele eer, vindt directeur Pien Houthoff. Gevraagd naar wat al deze theaters gemeen hebben, zegt Houthoff: ‘Vernieuwing en echt kijken naar de toekomst van de cinema. De vraag van Screen International was hoe we allemaal de covid-periode hebben doorstaan. Juist in de lockdown hebben wij bij LUX gekeken hoe we verder kunnen vernieuwen. We hebben een heel mooi vijfjarenplan opgesteld maar kijken ook naar de nog langere termijn: waar staat de cinema over twintig jaar?’ Ook probeert Houthoff goed te luisteren naar het eigen publiek. Holland Film Nieuws

Filmfonds gaat distributeurs extra steunen

De coronacrisis, en met name de periodes dat bioscopen en filmtheaters gesloten bleven, heeft de distributieketen zwaar geraakt. De maatregelen van de afgelopen twee jaar hebben nog steeds grote gevolgen en bezoekerscijfers blijven nog steeds flink achter op de aantallen van voor de coronacrisis. Daarnaast zijn er veel films op de plank blijven liggen, of komen na (gedeeltelijke) uitbreng niet uit de kosten. Dit heeft gevolgen voor de investeerkracht van distributeurs voor komende Nederlandse (co)producties, waardoor er onzekerheid over nieuwe films en documentaires kan ontstaan. Om de distributeurs extra te ondersteunen, heeft het Filmfonds een extra steunmaatregel ontwikkeld: Steunmaatregel Nederlandse distributie slate. Filmfonds

NPO-fonds verdwijnt als apart fonds

Het NPO-fonds, ter financiering van dure projecten van de publieke omroep, verdwijnt als apart fonds. Het geld wordt verdeeld onder verschillende NPO-afdelingen. De functie van het fonds en de aparte adviescommissie blijven wel behouden. NRC

Taskforce culturele en creatieve sector vraagt om langetermijnaanpak corona

De Taskforce culturele en creatieve sector heeft op uitnodiging van het kabinet aangegeven wat de culturele en creatieve sector nodig heeft om veilig open te blijven voor het geval het coronavirus weer oplaait. Een lange termijnaanpak voor corona bevat volgens de taskforce een aantal centrale en onderling verbonden aspecten. Kunsten ’92 I, Kunsten’92 II

21 voorstellen geselecteerd voor regeling Digitale cultuur van het Stimuleringsfonds

In de eerste ronde van 2022 van de regeling Digitale cultuur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn 21 voorstellen geselecteerd. Opvallend qua thematiek is dat veel aanvragen zich in deze ronde verhouden tot het niet-menselijke, multispecies en de natuur. Ook hadden veel projecten betrekking op vernieuwende, digitale manieren van archiefontsluiting. Een andere merkbare trend is de aandacht voor NFT’s (non-fungible tokens), op de blockchain vastgelegde eigendomscertificaten. De tweede ronde Digitale cultuur is onlangs gesloten, de sluitingsdatum van de derde ronde is 17 augustus. Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

Over de opkomst, ondergang én terugkeer van de romcom

In zijn boek From Hollywood with Love beschrijft Scott Meslow de opkomst, ondergang én terugkeer van het oerverschijnsel van de romcom. Zo serieus en grondig, schrijft Rob van Scheers,  is dat niet eerder gedaan. De Volkskrant

Alternatief financieringsmodel: de verkoop van NFT’s van het filmscript

Wie een filmplan heeft maar geen geld krijgt van het Nederlands Filmfonds of steun ontbeert van een omroep, kan het in Nederland meestal wel vergeten. Schrijver en acteur Peter Sterk laat het er echter niet bij zitten. Hij komt met een alternatief financieringsmodel: de verkoop van NFT’s van het script. Filmkrant

Pleidooi voor meer toezicht op filmopleidingen

Wie verder wil in de Nederlandse filmindustrie en niet het geijkte pad bewandelt via de Filmacademie of een van de andere AV-opleidingen, kan kiezen voor een cursus of leertraject bij vaak private instellingen. Britte Hermans: “De ene helft van het aanbod is vrij schools en ouderwets, de andere helft is te typeren als privé coaching. Tussen die twee uitersten zit bijna niks. Voor een professional van 35 die zijn kennis wil verdiepen of netwerk uitbreiden, bestaat er niet zoiets als loopbaanontwikkeling die aansluit bij de huidige markt.” In het recente verleden heeft Hermans het Nederlandse filmonderwijs in kaart gebracht. Wat opviel is het grote aantal particuliere organisaties dat doet aan talentontwikkeling. Op verschillende plekken worden losse cursussen aangeboden. En festivals grossieren in éénmalige workshops. Omdat er over het algemeen weinig toezicht is op de opleidingen gaat het ook wel eens mis, zoals in 2020 bij de Amsterdam Film School. Hermans pleit daarom voor een meer toezicht voor opleidingen, vooral omdat ze verwacht dat hun aantal de komende jaren zal stijgen. Filmkrant

4 films geselecteerd voor coproductie-bijdrage Filmfonds

In de tweede ronde van 2022 zijn voor de regeling Realisering minoritaire coproductie 4 documentaires en speelfilms geselecteerd voor een bijdrage. Met deze regeling ondersteunt het Filmfonds eigenzinnige, artistieke minoritaire coproducties met een substantiële creatieve en technische inbreng van Nederland. Filmfonds

Prijzen Shortcutz filmfestival uitgereikt

Op het 9e Shortcutz filmfestival voor aanstormend talent wist de korte film Free Fall van regisseur Emmanuel Tenenbaum dit weekend maar liefst vijf prijzen te winnen. De film is een vrije bewerking van Joris Luyendijks boek Dit kan niet waar zijn. Holland Film Nieuws, Short Cutz Amsterdam

Over de Nederlandse horrorfilm

Kevin Toma sprak met filmmakers Nico van den Brink en Chris W. Mitchell, respectievelijk verantwoordelijk voor de recente Nederlandse horrorfilms De openbaring en Moloch.  Bestaat er zoiets als een Nederlandse traditie in het genre en hoe zien zij de toekomst van de Nederlandse horrorfilm. De Volkskrant

CinemAsia festival van start

Op 10 mei startte het CinemAsia festival. De competitie laat een nieuwe generatie filmmakers zien met een onderscheidende filmtaal een zelfverzekerde indruk. Filmkrant

Europese subsidie voor Cinekid, GoShort, IDFA, IFFR en Movies That Matter

De resultaten van de subsidieoproep Steun voor Europese Festivals van Creative Europe MEDIA zijn bekend. 92 filmfestivals uit 29 landen zijn geselecteerd voor de subsidie. 5 festivals uit Nederland zitten bij de selectie: Cinekid, GoShort, IDFA, IFFR en Movies That Matter. Creative Europe Desk

Subsidie voor innovatieve instrumenten voor Europese arthouse bioscopen

De resultaten van de subsidieoproep Innovatieve tools & businessmodellen van Creative Europe MEDIA zijn bekend. 22 innovatieve tools & businessmodellen uit 7 landen zijn geselecteerd voor de subsidie. 1 innovatieve tools & businessmodellen project uit Nederland zit bij de selectie: REACH’M. Stichting Nederlandse Filmpromotie, bekend van PICL, is de coördinator. Medialoc, Indyvideo en Marteco zijn de voornaamste partners. Het project heeft als doel Europese arthouse bioscopen innovatieve instrumenten aan te bieden die VOD- en hybride-distributie van films mogelijk maken. Creative Europe Desk

Europese bijdrage voor markten Cinekid, IDFA, IFFR, VR-Days en Movies That Matter

De resultaten van de subsidieoproep Markten en netwerken van Creative Europe MEDIA zijn bekend. 44 markten en netwerken uit 15 landen zijn geselecteerd voor de subsidie met een deadline op 24 augustus 2021. 5 markten uit Nederland van de volgende festivals zitten bij de selectie: Cinekid, IDFA, IFFR, VR-Days en Movies That Matter. Creative Europe Desk

Netflix verliest 35% van marktwaarde

Netflix verloor in het eerste kwartaal van 2022 maar liefst 35 procent van zijn marktwaarde. Oorzaken worden genoemd; het verlies van Russische abonnees vanwege de oorlog in Oekraïne, de inflatie, de toenemende concurrentie. Wat staat Netflix te doen? De Volkskrant

Piraterij stijgt wereldwijd

Het aantal bezoeken aan websites voor piraterij kwam in het eerste kwartaal van 2022 uit op 52.5 miljard, een stijging van 29% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Met name publishing zag een enorme groei. De populariteit van digitale mangastrips spelen daarin een grote rol. Naast publishing is het downloaden of streamen van films ook een stuk populairder geworden. Illegale downloads en streams zijn nog steeds het meest populair in de Verenigde Staten, gevolgd door Rusland, India, China en Frankrijk. Verwacht wordt dat deze stijgende trend in piraterij voorlopig nog niet voorbij is met name door de hevige concurrentiestrijd die er nu gaande is tussen SVOD-platforms, de stijgende inflatie en andere economische tegenvallers. NVPI, MUSO

 

Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant