In gesprek met provincie Brabant over beleid vrije tijd, cultuur, erfgoed en sport

De provincie Noord-Brabant doet een heroriëntatie van toekomstig beleid op het gebied van vrije tijd, cultuur, erfgoed en sport. Inwoners en professionals worden van harte uitgenodigd om hierover met de provincie in gesprek te gaan. In het 4e kwartaal van 2022 wordt op basis van alle input en gesprekken aangeven wat de provincie gaat bijdragen en hoe. De keuzes die hieruit volgen worden verwerkt in de begroting vanaf 2023. Brabant.nl I, Brabant.nl II

Playgrounds blikt terug op The Art Department

Op 21 en 22 april was in Eindhoven de expositie Sketch & Explore: the art behind film, animation & games van festival The Art Department van @Playgrounds te zien. De voor iedereen gratis toegankelijke expositie is een eerste stapje richting meer laagdrempeligheid van het festival, dat zich van oudsher vooral richt op de makers. Directeur Leon van Rooij: “Films, games en animatie zijn een vast onderdeel van onze beeldcultuur geworden en spelen in steeds meer huishoudens een belangrijke rol. Daarom willen we er een breder publiek bij betrekken.” Het sluit ook aan bij het streven van het festival om het ‘creatieve zelfvertrouwen’ te stimuleren. “Dat mensen – tussen het gamen en bingewatchen door – ook zelf eens een schetsblok pakken en lekker gaan tekenen, als zinnige vrijetijdsbesteding.” Na twee noodgedwongen online edities is The Art Department nu helemaal ‘analoog’. ED

Korte film over afstand, verlies, en rouwen in een digitaal tijdperk.

Did I Mention We Are at a Funeral is een nieuw werk van Maja Irene Bolier, die aan talenthub Inversie deelneemt. Een korte film over afstand, verlies, en rouwen in een digitaal tijdperk. Een tijd waarin we vanwege corona via een livestream uitvaarten volgen. Talenthub Brabant

Update projecten Cypher Cinema

Vorig jaar lanceerde het Filmfonds Cypher Cinema, de regeling waarmee het fonds autodidact filmtalent in de spotlight wil zetten. Er werden in totaal 113 aanvragen ingestuurd, uit verschillende regio’s en de overzeese gebieden, waaruit afgelopen najaar 20 projecten zijn geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage. De makers van de geselecteerde projecten hebben hard doorgewerkt aan hun project en kregen daarbij de mogelijkheid deel te nemen aan verschillende workshops, aangeboden door de Talent Hubs. Binnenkort sluit het fonds traject af met een echte cypher: makers krijgen binnen een cirkel de mogelijkheid om een voor een aan elkaar en aan hun community te laten zien waar ze aan gewerkt hebben. Aan het einde van de cypher zal de bekendmaking volgen van vier projecten die een realiseringsbijdrage zullen ontvangen. Filmfonds

UNIC Achievement Award voor directeur Filmhuis Den Haag

Géke Roelink, directeur van Filmhuis Den Haag, krijgt dit jaar de UNIC Achievement Award uitgereikt. De prijs wordt aan haar overhandigd tijdens de 2022 editie van CineEurope in Barcelona in juni. Volgens Phil Clapp, President van de International Union of Cinemas, verdient Roelink de prijs vanwege haar 'ongelooflijke passie voor het grote scherm, haar geweldige carrière en de rol die zij tot nu toe heeft gespeeld in de ontwikkeling van filmbezoek in Nederland en Europa.' Onder haar leiderschap is Filmhuis Den Haag uitgegroeid tot een van de succesvolste arthousetheaters in Nederland met circa 320.000 bezoekers per jaar, aldus UNIC. NVBF

Nieuwe Filmjaarboek gepresenteerd

Op 22 april is het nieuwe Filmjaarboek gepresenteerd. Regisseur Hans Hylkema kreeg het eerste exemplaar uitgereikt. Het Filmjaarboek 2021/2022 geeft een compleet overzicht van alle films die in 2021 in de Nederlandse bioscopen en filmtheaters zijn uitgebracht. Daarnaast staan er, zoals elk jaar, ook weer enkele essays in het jaarboek. HFN

Buma Music in Media Awards uitgereikt

Op 19 april zijn in EYE Filmmuseum in Amsterdam de Buma Music in Media Awards uitgereikt. Tijdens de eerste niet-digitale editie in twee jaar, zijn de prijzen voor diverse in de media werkzame componisten in twaalf verschillende categorieën uitgereikt aan onder meer Goldband, De Staat, Kizzo, Tessa Rose Jackson en grote winnaar Darius Timmer. Tevens is componist Mink Steekelenburg bekroond met de Buma Music in Motion New Talent Award voor zijn muziek in de telefilm Good Bad Girl. BUMA Cultuur

Nxt Museum richt zich volledig op nieuwe mediakunst

Het in 2020 opgerichte Nxt Museum in Amsterdam-Noord is volledig gericht op nieuwe mediakunst. Wat behelst dit nieuwe genre? En voor wie is dit museum bedoeld? “Je bent in dit museum echt onderdeel van de kunst”, vertelt directeur Merel van Helsdingen. “We zijn als museum helemaal gericht op nieuwe mediakunst, een verzamelnaam voor allerlei subcategorieën waaronder virtual reality, een simulatie van een andere werkelijkheid; augmented reality, waarbij er elementen aan de werkelijkheid worden toegevoegd; maar ook computer gegenereerde kunst zoals animaties. Bio-art valt daar ook onder, wat je terugziet in een stekelige sculptuur van hergebruikt plastic. Lichtprojecties laten zien hoe bomen en planten met elkaar communiceren.” Museumtijdschrift

Culturele initiatiefnemers delen hun ervaringen met en visies op hybride

Van het redden van de toekomst tot tips voor digitale danspartijen: de afgelopen editie van NFF Extended over hybride formats besloeg een verrassend breed gebied. In tijden van lockdowns ontwikkelden festivals, kunstenaars en programmeurs inventieve en vaak speelse manieren om het publiek te bereiken. In samenwerking met STRP Festival, IMPAKT en IDFA Doclab deelden culturele initiatiefnemers hun ervaringen met en visies op hybride. De rode draad tijdens de uitverkochte bijeenkomst in Eindhoven op 7 april was de vraag hoe de combinatie van online en offline werelden nieuwe doelgroepen kan bereiken. De sessie leidde tot een breed palet aan ideeën over wat hybride is en vooral wat het kan zijn. Een verslag. Nederlands Film Festival

Rotterdamse KINO bouwt 2 extra zalen

KINO aan de Gouvernestraat in Rotterdam gaat uitbreiden met een vijfde en zesde vertoningsplek. De beide zalen, samen goed voor 128 stoelen, zullen aan de achterkant van het pand worden gerealiseerd, en gaan eind dit jaar open. KINO was bij de opening in 2016 direct een succesverhaal, mede door de slimme mix van premièretitels, klassiekers en speciale programmering. De bioscoop bereikte dan ook snel het plafond qua bezoekersaantallen. Holland Film Nieuws

Nieuwe staatssecretaris Cultuur en Media wil cultuur prominenter op de agenda

Gunay Uslu, de nieuwe staatssecretaris Cultuur en Media, organiseerde vroeger onder meer concerten in het Amsterdamse The College Hotel. In haar nieuwe functie wil ze het belang van op de Haagse agenda zetten. Entertainment Business sprak met de D66-politica. EB

Realiseringsbijdrage NFF+HBF Co-production Scheme voor 2 films

Twee uitdagende verhalen over liefde en verzet krijgen een realiseringsbijdrage uit de NFF+HBF Co-production Scheme. Het Hubert Bals Fonds van het IFFR werkt samen met het Nederlands Filmfonds om projecten met een Nederlandse coproducent die al eerder een ontwikkelingsbijdrage hebben gekregen van HBF-ontwikkelingsfondsen verder te ondersteunen. In de eerste van twee selectierondes voor 2022 zijn projecten van twee talentvolle beginnende filmmakers uitgekozen om elk €75.000 productiesteun te ontvangen. De eerste speelfilm van de Indiase regisseur Payal Kapadia, All We Imagine as Light, zal worden ondersteund, naast Viêt and Nam van de Vietnamese regisseur Truong Minh Quý. Filmfonds

Cannes weer op volle kracht

Geen filmfestival is zo hard geraakt door de coronapandemie als dat van Cannes. Het belangrijkste evenement in zijn soort werd afgelast in 2020 en vond het daaropvolgende jaar plaats in afgeslankte vorm op een uitgestelde datum. Maar editie 2022 gaat alles weer goed maken met een ijzersterke line-up voor de competities en bijzondere wereldpremières. Filmkrant, Festival de Cannes

Tegelijkertijd uitbrengen in de bioscoop en online is zakelijk gezien geen model

“Het tegelijk in de bioscoop en online uitbrengen van films is over en uit. Er is geen serieus businessmodel onder te leggen.” Dat zei John Fithian, de baas van de Amerikaanse exploitantenvereniging NATO in zijn State of the Industry toespraak tijdens bioscoopconventie CinemaCon. Volgens hem is de nieuwe bioscoopwindow van 45 dagen vooral een compromis en het op hetzelfde moment uitbrengen van een film in de bioscoop en online zakelijk gezien geen model. Dat komt volgens hem door piraterij. De bioscoopwindow zorgt er volgens Fithian nog steeds voor dat de industrie in zijn geheel kan groeien. Hij ging in zijn toespraak ook nog in op de behoefte aan een breed en divers filmaanbod. Holland Film Nieuws

Netflix verliest abonnees

Netflix heeft in het eerste kwartaal van 2022 zo’n 200 duizend betalende abonnees verloren, op een totaal van bijna 222 miljoen. Bij de opening van Wall Street verloor het bedrijf op 20 april circa 46 miljard dollar aan beurswaarde. Voor het eerst sinds oktober 2011 daalt het aantal Netflix-abonnees. Deze daling is deels het gevolg van de veranderende streamingmarkt. Het Amerikaanse bedrijf heeft steeds meer te duchten van concurrenten als Disney+, Amazon Prime en HBO Max. Daar komt nog bij dat niet-betalende abonnees een rem zetten op het groeipotentieel, terwijl de streamingoorlog het bedrijf dwingt om meer te investeren in series en films.  In een poging om nieuwe abonnees te vinden richt Netflix zich nu op landen buiten Europa en Noord-Amerika, waar de dienst nog relatief weinig voet aan de grond heeft. Meer series en films in lokale talen moeten die poging ondersteunen. Tegelijkertijd probeert Netflix met een nieuwe gamingafdeling in te zetten op de jongere generatie. De Volkskrant, Filmkran

Prognose wereldwijde box office naar beneden bijgesteld

Eerder dit jaar voorspelde Gower Street Analytics dat de totale wereldwijde box office in 2022 zou uitkomen op ongeveer 33.2 miljard dollar, maar op basis van de eerste kwartaalresultaten en voorspellende algoritmes moet het onderzoeksbureau dit nu bijstellen naar 31,5 miljard dollar. Sinds afgelopen december zijn er wijzigingen geweest in de releasekalender voor 2022, nieuwe Covid-varianten, sluiting van bioscopen in belangrijke Chinese steden, de terugtrekking van Hollywood-studio's uit Rusland, en de invasie van Oekraïne. NVPI, Screen Daily

Over de toekomst van de multiplex

Sinds het midden van de jaren tachtig hebben de multiplexen zich ontwikkeld tot een reeks schoenendozen, die meestal steeds kleiner worden. Maar nu de bezoeker met iedere volgende film minder geïnteresseerd is in wat ooit het ‘veilige venster’ was tussen de bioscoopuitbreng en de thuisrelease (op dvd of streamingdienst), hebben de toekomstige multiplexen iets nieuws nodig. Dat stelt John Sullivan, medeoprichter van de Britse bioscoopketen The Light Cinemas, in zijn artikel over de toekomst van de multiplex. HFN

Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant