Filmproject Klaas Burger over Roma in Breda 

“Soms zeg ik maar dat ik uit Kroatië kom, dat voorkomt vooroordelen.” Klaas Burger herinnert het zich nog goed, het was 2008. Hij werkte in het Bredase Annahuis. Op een dag stapte de Roma-familie Hopic binnen. ,,In een reflex schoten mijn ogen naar mijn portemonnee.” Lees meer 

Effecten corona op Bredase cultuursector 

In 2021 zijn er twee peilingen gehouden naar de effecten van corona op de Bredase culturele sector, in maart en oktober. De peilingen zijn gehouden onder professionele cultuurorganisaties, amateurkunstverenigingen en zelfstandige makers. De resultaten van beide peilingen. Lees meer | Gemeente Breda ILees meer | Gemeente Breda IILees meer | Gemeente Breda III 

Nieuwe coronamaatregelen vanaf 6 november 

Het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen neemt snel toe. De besmett­ingen moeten omlaag. Tijdens de persconferentie van premier Rutte en minister de Jonge werden er nieuwe coronamaatregelen aangekondigd die van af 6 november gelden. Vanaf die datum is het  coronatoegangsbewijs op meer culturele locaties verplicht, en gaat de mondkapjesplicht weer gelden op meer locaties. Een overzicht van de maatregelen voor de kunst- en cultuursector. Lees meer | Rijksoverheid ILees meer | Rijksoverheid II 

Koffietafelboek 100 jaar Tuschinki gelanceerd 

Menig filmliefhebber vergaapte zich al aan het weelderige art-deco-interieur van het Amsterdamse bioscoop Tuschinski. Op 28 oktober bestond de bioscoop, die begin dit jaar door het Britse blad Time Out werd uitgeroepen tot mooiste filmtheater van de wereld, exact honderd jaar. Ter gelegenheid van deze verjaardag is er een boek verschenen. Het koffietafelboek Theater Tuschinki 100 jaar biedt fijne foto’s en een uitgebreide geschiedenis van het Amsterdamse filmpaleis, maar ook nutteloze interviews met BN-ers. Opvallend is dat de bioscoop technisch gezien ondermaats is. De projector staat namelijk heel hoog, waardoor hij schuin op het doek projecteert – met vertekening tot gevolg. Ook is het geluid vrij slecht, wat deels komt door de balkons. En omdat het pand een rijksmonument is, mogen er geen luidsprekers aan het plafond worden bevestigd. Roman Polanski beklaagde er zich over. Hij stormde in 2002 bij de presentatie van The Pianist de cabine binnen en riep: ‘Jullie jatten beeld van mijn film, en die is nu verpest!’ Lees meer | FilmkrantLees meer | De Volkskrant 

Meer bedrijven in culturele sector dan voor coronacrisis 

Op 1 oktober 2021 waren er in de culturele en creatieve sector 1,1 duizend bedrijven meer dan op 1 januari 2020, vóór het begin van de coronacrisis. Het betreft hier bedrijven met minimaal twee werkzame personen, die 9 procent vormen van alle bedrijven en zelfstandigen in de sector.  Dit meldt het CBS op basis van nieuwe voorlopige cijfers.  Na een daling in de tweede helft van 2020 is het aantal bedrijven in de sector in 2021 elk kwartaal gestegen. Lees meer 

Over de gedragscodes in culturele en creatieve sector 

Op 11 november gaat Digipacct onder begeleiding van gespreksleider Mirjam van Zaalen in gesprek over de drie gedragscodes in de culturele en creatieve sector. Zakelijk leider Bregtje Angenois-Bos vertelt over de aanpak van de drie codes binnen het theatergezelschap Female Economy. Aan de hand van deze casus bespreken ze de successen en hobbels. Wat kunnen we leren van deze reflectie en welke lessons learned nemen we mee in de dagelijkse praktijk? Ze zoomen in op de drie gedragscodes in relatie tot de rol van HR en/of HR-taken. Gedurende deze bijeenkomst zijn ook Pien van Gemert (Fair Practice Code), Martine Fransman (Governance Code Cultuur) en Sakina Saouti (Code Diversiteit & Inclusie) aanwezig om een introductie te geven over de codes en om vragen te beantwoorden. Lees meer 

Eye Filmmuseum start met opleidingstraject voor een nieuwe generatie programmeurs 

Eye Filmmuseum start met Programmeurs van de Toekomst, een opleidingstraject voor een nieuwe, diverse en jonge generatie programmeurs op het gebied van film en de kunst van het bewegend beeld. Eye wil zo de filmcollectie en het museum openstellen voor nieuwe perspectieven en vertellers. Programmeurs van de Toekomst is mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van 891.967 euro van Fonds 21 EXTRA.  Programmeurs van de Toekomst geeft deze programmeurs in opleiding de gelegenheid om events, programma’s en reeksen samen te stellen. Van september 2022 tot en met juli 2025 zullen elk jaar drie nieuwe programmeurs worden opgeleid en in dienst genomen. Lees meer 

Nieuwe regeling als vervolg op Telescoop en Dutch Crossover 

Het Nederlands Filmfonds, CoBO en de NPO hebben de speelfilms Tegendraads van Ben Sombogaart en Onder Vuur van Roel Reiné geselecteerd in het kader van de laatste ronde Telescoop, waarvoor er vanuit het COVID-19 steunpakket extra middelen beschikbaar zijn gesteld, met een maximale bijdrage van €1.800.000 per film. Telescoopfilms zijn onderscheidende en ambitieuze speelfilms van hoge cinematografische kwaliteit, geschikt voor een breed publiek in zowel de bioscoop als op televisie. De afgelopen jaren kregen films als De Dirigent, Bankier van het Verzet, Publieke Werken en het recente De Slag om de Schelde een bijdrage uit Telescoop. Vanaf 2022 zal een nieuwe regeling van start gaan die voortkomt uit de Telescoop en de voormalige Dutch Crossover regelingen. Deze regeling zal zich richten op Nederlandse speelfilms met een hoog artistiek-inhoudelijk en productioneel ambitieniveau die de potentie hebben om een breed Nederlands bioscooppubliek te bereiken en/of zich internationaal weten te onderscheiden. Meer informatie over deze nieuwe regeling wordt binnenkort bekendgemaakt. Lees meer 

Nederlands-Chinese documentaire Four Journeys opent IDFA 

De Nederlands-Chinese documentaire Four Journeys opent op 17 november de 34ste editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam (Idfa). De programmering van het tiendaagse festival werd 1 november bekendgemaakt door festivaldirecteur Orwa Nyrabia. Na de online-editie van vorig jaar zijn de films nu weer gewoon in de theaters te zien. De hoofdcompetities van Idfa hebben een metamorfose ondergaan, en bestrijken voortaan twee takken: de internationale competitie voor de meer klassieke documentaires, en de envision-competitie voor filmmakers die met (stilistisch) gedurfde films de randen van de vertelvormen opzoeken. De prijzen van de internationale jury’s worden dit jaar voor het eerst ‘cross-sectioneel’ verdeeld, wat wil zeggen dat films uit de verschillende competities en programma’s in aanmerking komen voor dezelfde awards. Ook is er geen afgebakend programma meer voor Nederlandse documentaires. Wel maken de Nederlandse films nog kans op een eigen juryprijs. Lees meer | FilmkrantLees meer | De Volkskrant 

Zorgen over verdwijning NPO-fonds 

Het NPO-fonds werd in 2016 in het leven geroepen als opvolger van het Mediafonds. Het dient ter stimulering van hoogwaardig drama, talentontwikkeling en documentaires bij de publieke omroep. De NPO onderzoekt momenteel of het fonds, dat jaarlijks 16 miljoen euro te verdelen heeft, kan opgaan in het ‘totale genrebeleid van de NPO’. Daarmee houdt het NPO-fonds de facto op te bestaan. Dat voornemen leidt tot onrust en onvrede bij makers, die vrezen dat de genrecoördinatoren en zendermanagers zich nog meer macht toe-eigenen en dat kwalitatief hoogstaande producties sneuvelen. Lees meer  

Lichaam en natuur centraal bij laatste ronde aanvragen Digitale Cultuur  

In de derde ronde Digitale cultuur van 2021 zijn door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie 17 voorstellen geselecteerd. Alle positief beoordeelde aanvragen konden deze ronde worden gehonoreerd. In verschillende projecten deze ronde spelen het lichaam en de natuur en een zekere mate van introspectie een prominente rol. Een voorbeeld hiervan is 'A Sentinel Immune Self'. In dit project onderzoekt Sissel Marie Tonn-Petersen alternatieve noties van zelfzucht in het licht van verschillende soorten ecologische bedreigingen, zoals vervuiling door microplastics. En met 'The plant is present' wil Anna Riley-Shepard eraan bijdragen dat mensen zich weer als een onderdeel van de natuur gaan zien, iets wat de huidige klimaat- en ecologische crisis van ons vraagt. In december 2021 worden de nieuwe sluitingsdata van 2022 bekendgemaakt. Lees meer | Stimuleringsfonds ILees meer | Stimuleringsfonds II 

Netflix gaat partnerschap aan met Beeld en Geluid voor nieuwe Mediamuseum 

Netflix is een partnerschap met Beeld en Geluid aangegaan voor het nieuwe Mediamuseum dat medio oktober 2022 opent. Daarvoor stelt Netflix fragmenten beschikbaar uit The Two Popes, Sex Education, The Queen’s Gambit, Over The Moon en La Casa De Papel. De fragmenten zijn te zien in het paviljoen Vertellen waar de bezoeker leert hoe verhalen worden opgebouwd in vaste structuren. Voor de renovatie is het museumgedeelte volledig gestript. Waar het oude museum van Beeld en Geluid zich voornamelijk richtte op de omroephistorie, worden in het nieuwe museum alle media belicht; van televisie en sociale media tot podcasts en games. Lees meer 

IFFR maakt zich op voor fysieke editie 

Na een grotendeels virtuele editie maakt het International Film Festival Rotterdam zich op voor een fysiek evenement in 2022. De eerste filmtitels zijn inmiddels bekendgemaakt. Festivalveteranen Apichatpong Weerasethakul en Tan Chui Mui keren terug naar Rotterdam. IFFR-directeur Vanja Kaludjeric belooft in een persbericht “spannende debuten en comebacks van vermaarde filmmakers”. Lees meer 

Picl ook in België gelanceerd 

Onder de naam Picl.be kunnen nu ook Belgische filmliefhebbers gebruikmaken van het online kijken naar actuele films. Net als in Nederland bestaat het aanbod uit titels die net in première zijn gegaan, al een tijdje draaien of net uit de bioscoop zijn verdwenen. Ook in het Belgische model deelt het filmtheater in de opbrengsten van ieder 'filmbezoek'. In Nederland bestaat Picl sinds 2017. Er zijn inmiddels veertig onafhankelijke filmtheaters aangesloten bij het platform. Lees meer 

Bijdrage voor Vlaams-Nederlandse coproducties 

In het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en het Nederlands Filmfonds participeren beide fondsen jaarlijks in (animatie) speelfilms en documentaires die in coproductie worden gerealiseerd. In de laatste ronde van 2021 zijn drie majoritaire Vlaamse coproducties geselecteerd voor ondersteuning in realisering door het Nederlands Filmfonds, en drie majoritaire Nederlandse coproducties zijn geselecteerd voor ondersteuning in realisering door het VAF. Bovendien is de lange animatiefilm Miss Moxy  geselecteerd voor een aanvullende bijdrage door het VAF. Lees meer 

Netflix lanceert eerste game-aanbod 

Netflix heeft zijn eerste game-aanbod voor abonnees gelanceerd. Het gaat om vijf mobiele games die eerst op Android-apparaten zijn te spelen, binnenkort ook op iOS. Daarmee zet de Amerikaanse tv- en filmservice zijn eerste babystapjes op de markt voor computerspellen. Krijgen de gamesreuzen Sony, Microsoft, Nintendo, Steam en Epic serieuze concurrentie? Lees meer | RTL NieuwsLees meer | De Volkskrant 

De grote impact van de pandemie op wereldwijde bioscoopbranche 

De coronapandemie heeft de bioscoopbranche in de gehele wereld behoorlijk geraakt. Landen als Portugal en Groot-Brittannië zijn in Europa het zwaarst getroffen met een afname van meer dan 75 procent in ticketverkoop in 2020. In Nederland is zowel het aantal bezoekers als de omzet met 56 procent gedaald. Terwijl Nederlandse bioscopen zich in de zomer van 2020 enigszins herpakten, werd de sector zwaar getroffen door de tweede lockdown in de eerste helft van 2021. Hoewel het herstel zich sinds juni van dit jaar heeft ingezet, laten bioscopen tot en met week 42 nog altijd negatieve groei zien (-17 procent) in vergelijking met 2020, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie UNIC. Dit is mede het gevolg van het enorme omzetverlies door de verplichte sluiting in de eerste vijf maanden van 2021. ABN AMRO verwacht dat dit verlies dit jaar niet wordt goedgemaakt en dat de sector pas in 2023 op het niveau van vóór corona. Tijdens corona is de concurrentie van streamingdiensten sterk toegenomen. Ook staan de zogeheten bioscoop-windows onder druk. Dit is de periode waarin een film exclusief in de bioscoop draait, voordat deze via andere distributiekanalen wordt aangeboden. Hoewel een aantal nieuwe films tijdens de lockdowns direct via streamingdiensten zijn aanboden, verwacht ABN AMRO niet dat het bioscoop-window volledig zal verdwijnen. De kans bestaat wel dat deze periode wordt verkort, nu bioscopen onder druk staan en distribiteurs meer onderhandelingsruimte hebben. Zo werd in Nederland vaak gewerkt met een window van vier maanden, maar neemt deze duur gemiddeld af. Door de steeds grotere concurrentie van streamingdiensten doen bioscopen er volgens ABN AMRO goed aan zich te onderscheiden door in te zetten op sfeer, service en beleving in beeld en geluid. “Ook nieuwe vormen van content zijn interessant, zoals samen sportwedstrijden of concerten op het grote scherm kijken. Om meer jongeren aan zich te binden, zet Pathé al in op het livestreamen van e-sportgames.”, zegt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. Lees meer | ABN AMROLees meer | Unic 

Toename lhbtiq+ in film en series 

Waar een kus tussen twee homoseksuele personages in Goede Tijden, Slechte Tijden tien jaar geleden nog voorpaginanieuws was, zijn er nu veel meer series en films te zien waarin de lhbtiq+-gemeenschap wordt vertegenwoordigd. Vooruitgang, vinden belangenverenigingen COC en Transgender Netwerk Nederland, maar het gevaar van schadelijke stereotypes is nog niet geweken.  Lees meer 

Nederlandse korte films genomineerd voor programma European Film Academy 

De European Film Academy organiseert in samenwerking met een reeks film festivals in Europa het programmaonderdeel ‘korte films’. Op al deze festivals draagt een onafhankelijke jury een van de in competitie vertoonde Europese korte films voor als kandidaat voor de categorie 'Beste Korte Film'. De deelnemende festivals kozen uit deze lijst vijf nominaties, waaronder de Nederlandse korte documentaire In Flow of Words van Eliane Esther Bots en de Nederlandse minoritaire korte animatiefilm Easter Eggs van Nicolas Keppens. Lees meer 

Janneke van Laar

Kunstloc Brabant