Vierdejaarsstudent St.Joost School Luuk van de Ven maakt visueel album

Als afstudeerproductie moest en zou Luuk van de Ven iets speciaals neerzetten. Daarom gaat de vierdejaarsstudent van St. Joost School of Art & Design een visueel album maken. Dat staat in het teken van het seksueel misbruik dat hij meemaakte. Door het volgen van therapie kan Luuk sinds een jaar wél praten over wat hij meemaakte, al is hij van nature geen prater. Daarom zet hij zijn afstudeerproduct, een visuele EP, in het teken van seksueel misbruik. Hij brengt het album uit onder zijn dragpersona Emily Salvia. Luuk is een crowdfundactie gestart op Cinecrowd, Kunstloc Brabant ondersteunt zijn project. Lees meer | Avans, Lees meer | Cinecrowd

Film ter herinnering van Roosendaalse City-bioscoop

Zijn eigen mooiste herinnering aan de oude City-bioscoop aan de Brugstraat in Roosendaal? “Toch wel dat we soms met bladblazers door de zalen liepen om alle popcorn op te ruimen. Het kon er af en toe echt een bende zijn”, lacht Sebastiaan Waegemaekers.  Samen met cameraman Nick Kawaler van Eyedetail heeft Waegemaekers het idee opgevat om een film te maken met allerlei herinneringen van Roosendalers aan ‘hun’ bioscoop. Lees meer

Zijn films uit de beginperiode van cinema in kleur? 

Ja, dat zijn ze. Hoewel veel films uit de periode 1895-1925 in kleur zijn gemaakt, werden ze door filmarchieven geconserveerd in zwart-wit, vooral omdat het goedkoper was en nog geen kennis voorhanden hoe dit anders te doen. Maar er speelt nog iets anders. Invloedrijke cinefielen en critici – in Nederland indertijd gegroepeerd rond de Filmliga – lijden aan chromofobie, een afkeer van kleur. Kleur is spektakel dat afleidt van het door hun gekoesterde ideaal van film als kunstvorm. En kunstfilms horen in zwart-wit, waarbij de werkelijkheid geabstraheerd wordt. Dus is het geen punt om films in zwart-wit te bewaren in filmarchieven. Dit gaat echter voorbij aan de werkelijkheid. Er bestaan schattingen dat een eeuw geleden zo’n 80 tot 90 procent van de gehele filmproductie gekleurd was. André Waardenburg over een misverstand. Lees meer

Coronacrisis treft zzp’ers in de culturele en creatieve sector hard

Uit een enquête van de Kunstenbond en de Creatieve Coalitie blijkt hoe hard de coronacrisis de zzp’ers in de culturele en creatieve sector treft. Deze groep maakt nauwelijks aanspraak op het generieke steunpakket; Tozo 3 biedt slechts één op de vijf freelancers of zzp’ers enig soelaas. Daarnaast blijkt dat twee-derde van hen in 2020 niet betaald kreeg bij corona-annuleringen. Om die redenen pleiten Kunstenbond en de Creatieve Coalitie voor een eenmalige overheidscompensatie van 5.000 euro. Daarnaast roepen zij culturele instellingen op de rekening van de crisis eerlijk te delen door te betalen voor werkzaamheden die zijn uitgesteld en geannuleerd. Lees meer

Kunnen ook Nederlandse schrijvers doorstromen naar Hollywood?

Streamers als Netflix, Amazon en Hulu hebben ontdekt dat in Europa voor relatief weinig geld drama ontwikkeld kan worden dat internationaal succesvol is. “De beste schrijvers uit Europese landen kunnen tegenwoordig doorstromen naar Hollywood, een carrière-pad dat vroeger was voorbehouden aan regisseurs, DOP’s en acteurs. Schrijvers worden in toenemende mate aangemerkt als de creator van een productie en de rol van een (hoofd)schrijver is daarmee in veel landen geëvolueerd naar die van creatief eindverantwoordelijke. “Maar kunnen wij in Nederland eigenlijk wel meekomen met deze internationale ontwikkelingen? Zijn we professioneel genoeg vergeleken met andere landen? Als wij om ons heen kijken, dan lijken we op veel vlakken nog in het ‘oude’ systeem te hangen.” Een analyse van Dorien Goertzen en Pieter Bart Korthuis, voorzitters van Netwerk Scenarioschrijvers. Lees meer

Acteursbelangen start Veilige Werkvloer campagne

Veiligheid op de werkvloer verdient onze aandacht en een vaste, zichtbare plek in het repetitielokaal. Daarom startte ACT (Acteursbelangen) de Veilige Werkvloer campagne. Naar theaters, schouwburgen, kunstscholen en culturele bedrijven is een envelop gestuurd met een PDF, een poster en een postkaart. ‘’Deze houden richtlijnen, gedragscodes en uitleg in zodat we met z’n allen grensoverschrijdend gedrag en intimidatie kunnen aanpakken. Lees meer | Acteursbelangen I, Lees meer | Acteursbelangen II

Nederlandse oorlogsfilm De oost te zien in zowel bioscopen als Prime Video

De Nederlandse oorlogsfilm De oost wordt op 13 mei uitgebracht in zowel geselecteerde bioscopen als op streamingdienst Prime Video. The Searchers is de Nederlandse distributeur. Regisseur Jim Taihutti: “Ik ben blij dat Amazon Prime Video niet alleen heeft geholpen om De oost te voltooien, maar ook heeft geholpen door een bijdrage te leveren in deze onzekere tijden voor de bioscopen. Ik kijk erg uit naar de ontwikkelingen van de combinatie van auteursfilms en streamingdiensten in de komende jaren.” Lees meer

Testbewijs als voorwaarde is funest voor de bioscoopbranche

De Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) heeft gereageerd op de externe consultatie ‘wetsvoorstel testbewijzen’. Een testbewijs als voorwaarde is funest voor de branche. “In het algemeen beslist een bioscoopbezoeker kort voor het bezoek of hij naar de film gaat […]. Door de prijsstelling is bioscoopbezoek voor alle lagen van de bevolking bereikbaar. Met het invoeren van een testbewijs […] wordt een enorme drempel opgeworpen voor de toegankelijkheid van bioscoopbezoek. Daar komt bij de vraag waar de testlocaties zich bevinden. Moet een potentiële bezoeker eerst een paar kilometer afleggen voor een testlocatie dan zal zelfs de frequente filmliefhebber niet komen. Lees meer | NVBF I, Lees meer | NVBF II

Heropening bioscopen in de zomer komt te laat 

Demissionair premier Mark Rutte zei op de verkiezingsavond dat theaters en bioscopen "zo tegen de zomer" weer open zouden kunnen. Vplgens directeur Gulian Nolthenius van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVBF) komt een heropening van de bioscopen in de zomer te laat: "De bioscopen zijn nu ruim drie maanden dicht. We hebben het afgelopen jaar door corona 80 procent minder bezoekers kunnen ontvangen. De financiële buffers van sommige theaters beginnen nu serieus op te raken." De bioscopen rekenen erop dat zij bij de volgende persconferentie een datum in april te horen krijgen om de deuren weer te openen. "We zijn heel blij met de financiële steun die we krijgen. Maar het is voor veel exploitanten niet genoeg: de vaste lasten van de meeste ondernemers blijven elke week, elke maand doorlopen." Hij wijst er ook nog op dat de bioscopen hun coronaprotocol op orde hebben en dat er nog geen enkele besmetting in de bioscopen is geconstateerd het afgelopen jaar. Lees meer

Arab Film Festival deelt films via online filmplatform

Films uit Arabische landen moet je in de filmtheaters met een lantaarntje zoeken. Dat dat niet terecht is, bewijst sinds jaar en dag het Rotterdamse Arab Film Festival. Met een open blik kijkt dit festival naar sociale en culturele ontwikkelingen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Het doet dat met films, maar ook met debatten en gesprekken. Zoals veel filmfestivals sneuvelt dit voorjaar ook dit festival en wordt het verschoven naar een latere datum. Jammer, maar niet getreurd, want met de oprichting van het online filmplatform CMENA maakt het festival de Arabische filmcultuur van het afgelopen decennium thuis toegankelijk. Lees meer

Intentieverklaring verantwoord gebruik kunstmatige intelligentie in media

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, NPO en RTL Nederland hebben een intentieverklaring opgesteld voor het verantwoord gebruik van AI in media. De mediaorganisaties onderschrijven dat ze zich bij het toepassen van kunstmatige intelligentie aan ethische richtlijnen zullen houden. Lees meer

Jaarverslag Filmfonds gepubliceerd

Het Filmfonds heeft zijn jaarverslag over 2020 gepubliceerd. Het laatste jaarverslag uit de beleidsperiode 2017-2020 waarin het Filmfonds uitvoering gaf aan zijn beleid langs de pijlers talentontwikkeling, innovatie, internationalisering en professionalisering. Maar de COVID-19 pandemie kwam in 2020 kwam binnen, waarna ook het Filmfonds voor radicale keuzes kwam te staan. Ondanks alle tegenslagen is gebleken dat de veranderingen in beleid en de daaruit voortvloeiende subsidieregelingen, ingezet in de vorige beleidsperiode, effectief zijn geweest. Deze beleidsrichting wil het fonds de komende jaren voortzetten. Lees meer

Programma Cinedans bekend

Het programma van Cinedans Fest 21 is bekend. Het festival vertoont van 26 t/m 28 maart online 116 films uit 36 landen. Er zijn juryprijzen voor beste danskortfilm en beste studentenfilm. Daarnaast worden de beste van de Nederlandse dansfilms vertoond in het onderdeel New Dutch Shorts. Vorig jaar was Cinedans een van de eerste festivals die wegens de beperkingen moest annuleren. Het was te laat om het festival geheel online te brengen, maar dit jaar móest het wel, zegt artistiek directeur Martine Dekker. Lees meer | Cinedans, Lees meer | NRC

Zwart-wit in film staat voor prestige en waardevol

Waarom handhaaft zwart-wit zich in de film? Omdat het prestigieus is, staat voor vroeger en echt – maar ook schaars is, dus waardevol. Een analyse van Coen van Zwol. Lees meer

Europese bijdrage voor 4 Nederlandse coproducties

Vier Nederlandse coproducties hebben Europese realiseringssteun ontvangen via het coproductiefonds Eurimages voor een totaalbedrag van € 670.000. Dat werd deze week besloten. Lees meer

Afspraken over nieuwe bioscoopwindow Europa

De Amerikaanse bioscoopketen Regal en Warner Bros. hebben afspraken gemaakt over een nieuwe bioscoopwindow. De kwestie is met name interessant omdat Regal onderdeel is van het Britse Cineworld en er ook overstemming is bereikt over de situatie in het Verenigd Koninkrijk. Regal gaat de films van Warner Bros. in de Amerikaanse bioscopen vertonen wetende dat de films na 45 dagen hun bioscoopexclusiviteit verliezen. Met deze afspraken betreden nieuwe windowregelingen nu ook de Europese markt. Het lijkt een kwestie van tijd te zijn dat deze ook in andere Europese landen gaan gelden. Lees meer

Janneke van Laar

Kunstloc Brabant