Directeur en oprichter Verkadefabriek neemt afscheid

Directeur en oprichter Jan van der Putten neemt per 1 juni, na 17 jaar, afscheid van de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch.  De Filmkrant vroeg hem naar zijn ervaringen, het geheim van zijn succes en het Brabantse filmklimaat. Lees meer | DTV Nieuws, Lees meer | Verkadefabriek, Lees meer | Filmkrant

Interview met Eline van der Kaa

Filmmaker Eline van der Kaa won op de Talent Award Ceremonie de Filmfonds Wildcard in de categorie documentaire voor haar film De ReizigersHiermee won ze een bedrag van 50.000 euro om haar volgende film te realiseren. Lees meer

Film Hey Eindje brengt hoop

De derde eindejaarsfilm van marketingorganisatie Eindhoven365 Hey Eindje is er een die hoop brengt, met fijne hoofdrollen van Margôt Ros en Theo Maassen en waarbij het Evoluon werkt als een soort controlekamer van eigentijdse ‘kerstmannen’. Hey Eindje is ontwikkeld door videobedrijf Cutjongens en scenarioschrijvers Theo Lexmond en Merlijn Passier. De film is te zien via thisiseindhoven.com/heyeindje. Lees meer

Loes Janssen over haar nieuwste film

Onlangs kwam de nieuwste film van Loes Janssen uit, een indringende documentaire over rouwverwerking. "Ik was altijd al bezig met kijken, observeren. En dat doe ik nog steeds." Lees meer

Eindhoven als filmdecor voor debuutfilm Dwight Fagmabila

Dwight Fagbamila, afgestudeerd aan AKV|St.Joost in 2016, wilde voor zijn debuutfilm per se in Eindhoven opnemen. Voor de afwisseling van oud en vervallen met modern. Nog een klein jaar, dan moet de Eindhovense film Femi te zien zijn in het NatLab. De film komt tot stand met steun van het Filmfonds en Brabant C. Lees meer | Eindhovens Dagblad, Lees meer | Studio Ruba

Nederland blijft tot en met ten minste 9 februari in lockdown

Corona en de regels voor culturele instellingen. Corona en zingen, toneelspelen, dansen, muziek maken en acteren. Nederland blijft tot en met ten minste 9 februari in lockdown. Naar aanleiding daarvan is het COVID-19 protocol voor de AV-sector op enkele kleine punten aangepast. Lees meer | Rijksoverheid.nl I, Lees meer | Rijksoverheid.nl II, Lees meer | Rijksoverheid.nl III, Lees meer | NBF, Lees meer | Producentenalliantie

De cultuursector heeft perspectief nodig

De Taskforce culturele en creatieve sector heeft de fractievoorzitters in de Tweede Kamer in een brief opgeroepen om op korte termijn een aantal noodzakelijke besluiten te nemen om de cultuursector perspectief te bieden. In het licht van de op 12 januari aangekondigde verlenging van de lockdown en met nog een paar weken te gaan naar het verkiezingsreces is snelheid geboden. Perspectief op heropening en zo snel mogelijk duidelijkheid over overbrugging kunnen voorkomen dat het seizoen 2021 verloren gaat en dat de vele werkenden en organisaties in deze sector ten onder gaan. Er moet zo snel mogelijk een besluit genomen worden over een garantiefonds voor onder andere culturele festivals. In de brief wordt onder meer gesproken over een routekaart waarin er stapsgewijs meer ruimte is voor versoepeling van beperkingen om publiek te ontvangen, een snelle start van testevenementen en duidelijkheid over ten minste een nieuw generiek steunpakket voor de tweede helft van 2021. Lees meer | Kunsten’92 I, Lees meer | Kunsten’92 II

Achter de schermen: de scenarioschrijver

Wie werken er achter de schermen naast regisseurs en acteurs? Wie schrijft het script, wie zorgt voor aankleding, het geluid, de dieren, cast en de inwendige mens op de set? De Filmkrant belicht in deze ‘achter de schermen’-serie steeds een ander vakgebied. Dit keer: scenarioschrijver Lodewijk Crijns. Lees meer

Het einde van talentontwikkelingstraject One Night Stand

Sinds 2004 biedt One Night Stand jonge makers de kans een middellange film te maken voor de publieke omroep. Nadat de reeks vorig jaar een nieuwe gedaante kreeg als serie Centraal en dit jaar als Onze straat, komt er na zestien jaar een einde aan dit talentontwikkelingstraject. Met Marina Blok, als hoofd drama bij NTR vanaf het begin betrokken bij het initiatief, maakt de Filmkrant de balans op. Lees meer

2020 crisisjaar voor de bioscoopbranche

Het kalenderjaar 2020 was voor het grootste deel van het jaar een crisisjaar voor de bioscoopbranche. Onder invloed van de coronapandemie daalde het aantal bezoeken van 38 miljoen bezoeken naar 16,8 miljoen bezoeken, een daling van 56% in vergelijking met 2019.Het aantal bezoeken in de periode vanaf 15 maart (de eerste lockdown) daalde zelfs met ruim 73%. Ondanks de crisis blijven exploitanten en distributeurs investeren om een groei van het aantal bezoekers mogelijk te maken. In 2020 zijn er vier nieuwe bioscopen en filmtheaters bijgekomen, er werden 10 extra zalen geopend en het totale stoelenaantal nam toe.  Alhoewel de Nederlandse films in de eerste drie kwartalen sterk presteerden door een sterk aanbod en minder concurrentie van buitenlandse films, daalde het aantal bezoeken over het gehele jaar wel met 20%. Die daling is echter een stuk lager t.o.v. van de totale markt. Hierdoor is het marktaandeel van Nederlandse films gestegen van 12% naar 21%. Lees meer | NVBF, Lees meer | NRC, Lees meer | Filmkrant

Distributeur Contact Film stopt na 30 jaar

Filmdistributeur Contact Film stopt met de uitbreng van films in de bioscoop. Een gevoelig verlies voor het artistieke aanbod in de Nederlandse filmtheaters. Het bijna dertig jaar oude Arnhemse distributiehuis blijft nog wel actief om de dvd- en vod-rechten van aangekochte titels te gelde te maken. Hoewel frontman Gerard Huisman eind 2019 al een gesprek had met het bestuur van zijn stichting over de voortgang wegens slinkende reserves, was de coronacrisis de laatste klap. Huisman: “De toenemende vercommercialisering van filmtheaters en het daarmee gepaard gaande gebrek aan avontuurlijkheid in de programmering speelde ons al langer parten. Films aankopen en uitbrengen kost geld. Als ik wil adverteren voor een film, krijg ik geen korting, maar door de halve zaalbezetting wegens Corona zijn de opbrengsten wel gehalveerd.” Het kwaliteitslabel dat begin dit jaar dertig jaar zou bestaan, bracht jaarlijks zo’n tien tot dertien kunstzinnige filmtitels uit. Qua aantal lijkt dat misschien niet veel, maar in tijden van cijferfetisjisme is het verlies van distributeur Contact Film eerder moreel van aard. Sinds gemeenten van filmtheaters stijgende bezoekersaantallen verlangen in ruil voor subsidie, is over het algemeen minder plaats voor artistieke kwaliteit aan de randen van de cinema, met een meer op de grootste gemene deler gericht filmaanbod tot gevolg. Lees meer

Financiële buffer voor Kinepolis

Kinepolis heeft met banken een afspraak gemaakt over het ontvangen van een krediet van 80 miljoen euro. Het bedrijf zegt zich daarmee voor te bereiden 'op een langer uitblijven van een volwaardige herneming van haar activiteiten'. Kinepolis, dat bioscopen heeft in negen landen waaronder naast België en Nederland ook de Verenigde Staten, heeft zwaar te leiden onder de coronacrisis. Het bedrijf heeft kostenbeperkende maatregelen genomen, maar ondertussen wordt er ook aan nieuwe bioscopen gewerkt, waaronder die in The Mall of the Netherlands bij Leidschendam die op 18 maart open moet gaan. Het krediet is afkomstig van vier banken die ieder 20 miljoen euro inbrengen op basis van een driejarige lening. Kinepolis zegt nog voldoende financiële middelen te hebben om de sluiting van alle bioscopen voor een periode van meer dan tien maanden aan te kunnen. Lees meer

In gesprek met nieuwe IFFR-directeur over de 50e editie in coronatijd

International Film Festival Rotterdam vindt dit jaar plaats in twee delen, in februari en juni. De vijftigste editie is tevens de eerste voor Vanja Kaludjercic, de nieuwe directeur. De Filmkrant sprak met haar over de verlenging van de lockdown, trouw aan makers, de plaats van publieksfilms binnen festivals, release windows en de kroonjuwelen van het IFFR.  Lees meer | NBF, Lees meer | Filmkrant

2021 is het jaar van de microbioscoop

Pandemie of niet, in 2020 openden vier nieuwe bioscopen en filmtheaters de deuren, plus tien extra zalen. Het aantal stoelen steeg met 1.200. Maar kijk er niet van op als vanaf 2021 vele tientallen nieuwe zalen opengaan. Heel kleine zaaltjes, dat wel, van tien, vijf of twee stoelen. De microbioscoop komt eraan. In China groeit er al wat jaren zo’n microcinema, ook wel cinema-on-demand, naar voorbeeld van de populaire karaoke-cabines. Het betreft piepkleine zaaltjes met minibar en een filmjukebox die je per uur huurt, niet per film. Zulke concepten hangen nu ook in Nederland boven de markt. Coen van Zwol sprak met Simon Blaas (Cinema Middelburg) over het recent geopende Club Cinema en Thomas van de Weerd (mede-oprichter Pathé Thuis) over het nog te openen The (Any)Thing. Lees meer | NRC, Lees meer | De Telegraaf

Goed jaar voor streamingplatform Picl

Filmplatform Picl heeft een goed jaar beleefd. Het aantal kijkers naar de films steeg 400 procent vergeleken met 2019. Bij Picl kopen kijkers een kaartje voor een (arthouse)film van een van de aangesloten filmhuizen, en kijken ze de film thuis via streaming. Lees meer

Pepr biedt podium voor zwarte makers en verhalen uit de Afrikaanse diaspora

Sinds eind november vorig jaar is op arthouse-streamingplatform Picl plek ingeruimd voor Pepr, een podium voor zwarte makers en verhalen uit de Afrikaanse diaspora. Een gesprek met Peggy Gemerts, oprichter van de onafhankelijke distributeur Full Color Entertainment, die het platform oprichtte. Lees meer

Wat is het verschil tussen televisie en film?

De verschijning van het vijfdelige Small Axe (Steve McQueen, 2020) doet een discussie oplaaien die eerder al door producties als Twin Peaks: The Return (David Lynch, 2017) en The Ballad of Buster Scruggs (Joel en Ethan Coen, 2018) werd aangewakkerd: wat is het verschil tussen televisie en film? En doet dat verschil er nog toe in een tijd dat we vooral op een klein scherm kijken? Lees meer

Release blockbusters wordt telkens opgeschoven

Met de uitzondering van Tenet werd vorig jaar tijdens coronatijd de release van blockbusters massaal opgeschort. Het patroon lijkt zich voort te zetten in 2021. Morbius, de thriller met Jared Leto in de hoofdrol, is zeven maanden opgeschoven en meer titels zullen volgen. Over James Bond gonzen geruchten over uitstel tot de herfst. De broodnodige inhaalslag waar bioscoopexploitanten op hoopten, laat vooralsnog op zich wachten. De film Wonder Woman 1984 is nu vanaf 10 februari in de Nederlandse bioscopen te zien. Nu de lockdown met drie weken is verlengd, is de release opgeschoven, zo heeft Warner Bros. Nederland bekendgemaakt. Lees meer | Filmkrant, Lees meer | Nu.nl I, Lees meer | Nu.nl II 

2020 rampjaar voor wereldwijde recette

2020 was in veel opzichten een slecht jaar voor de wereldwijde bioscoopindustrie. Tijdens de nieuwjaarspresentatie van FDN en de NVBF werd duidelijk dat de recette van Nederlandse bioscopen en filmtheaters met 56% daalde ten opzichte van 2019. In veel andere landen was het verlies echter nog groter. Zo werd in Duitsland, Frankrijk en Spanje rond de 70% minder verdiend aan kaartverkoop. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland daalde de recette zelfs met ruim driekwart. Exacte recettecijfers over 2020 zijn er voor veel landen nog niet, maar onderzoeken laten zien dat de wereldwijde recette in 2020 met minimaal 70% is gedaald. Met name de Verenigde Staten wordt met een verlies van 82% hard geraakt. De bioscopen waren daar gedurende 2020 veelal dicht of slechts op enkele plekken open. Lees meer

Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant