Spraakmakende documentaire HONDS op 25 oktober te zien op NPO3

De documentaire HONDS van regisseur Josefien van Kooten komt zondag 25 oktober om 23.00 uur bij KRO-NCRV op NPO3. HONDS gaat over de Tilburgse hondentrainer Ron die mensen bij staat die problemen hebben met hun honden. Het blijken vaak niet de honden, maar de baasjes zelf die getraind moeten worden. De film beleefde vorige maand de première in de Gouden Kalf Competitie op het Nederlands Film Festival en draait in diverse filmtheaters. HONDS kwam onlangs in opspraak bij NPO Op1, omdat de hoofdpersoon van de film Ron Kusters in een felle discussie belandde met hondenexpert Martin Gaus. Vrijwel alle hondenbladen distantiëren zich van de film en nog voordat de film op tv is geweest komen er al verontwaardigde reacties binnen bij de makers. HONDS is geproduceerd door NEWTON film in coproductie met KRO-NCRV in het kader van Teledoc Campus en met steun van het Nederlands Filmfonds, CoBO, NPO en het NPO-fonds. Lees meer

Acht filmtalenten geselecteerd voor talentontwikkelingstraject Next

Next is een talentontwikkelingstraject voor filmmakers van alle genres: animatie, games, VR/AR, documentaire en fictie. Deze maand werden acht Brabantse talenten geselecteerd die gaan deelnemen aan dit talentontwikkelingsprogramma. Elk talent wordt een jaar lang gecoacht in zijn of haar artistieke, technische en professionele ontwikkeling. Filmmakers werden voorgedragen door een brede vertegenwoordiging uit de Nederlandse en Brabantse film- en creatieve industrie. De partners Playgrounds, BROET, Natlab, AKV|St. Joost, Submarine Channel, The Panics, Kaboom film festival, Herrie Film & TV en BredaPhoto selecteerden de volgende makers: Catherina Iosifidis, Festus Toll en Victoire Elekonawo (duo Victoire x Festus – VXF), Dwight Fagbamilla, Tosca van der Weerden, Daphna Awadish, Juliana Erazo, Eline van der Kaa en Aswin BaaijensLees meer | TalentHub Brabant, Lees meer | NBF

Nieuwe film Tilburgse regisseur Lidi Toepoel genomineerd voor Beste Nederlandse Korte Film van Cinekid

De Tilburgse regisseur Lidi Toepoel is met haar nieuwe film Zoentjesdief genomineerd voor de Beste Nederlandse Korte Film van het kinderfilmfestival Cinekid in Amsterdam.  ‘Zoentjesdief’ vertelt het verhaal van de jonge Amy, die de voordelen ziet van een dementerende oma. En al helemaal als oma verliefd wordt. In de film wordt dementie gezien door kinderogen. De prijs ging naar Onderhuids van Emma Branderhorst, Eva Schaaf & Patou ten Cate.  Lees meer | Brabants Dagblad, Lees meer | Cinekid I, Lees meer | Cinekid II

2e editie filmfestival 013 CIFF in Tilburgse bioscoop Cinecitta gaat door

In de Tilburgse bioscoop Cinecitta is vanaf 22 oktober de tweede editie van het internationale filmfestival 013 CIFF. Met dertien speelfilms uit allerlei windstreken. Bijna alle films die op het festival draaien zijn niet eerder in ons land vertoond. Cinecitta weet dat het door de coronamaatregelen dit jaar minder bezoekers kan ontvangen, maar besloot toch om door te gaan. Lees meer

Docu Zorg voor Doy in voorpremière tijdens Beholders-festival in Veghel

Tijdens het documentairefestival Beholders in Veghel is de documentaire Zorg voor Doy in première gegaan. Het ging hier om een zogenaamde voorpremière, de echte première kan hopelijk komend voorjaar in de filmhuizen plaatsvinden, zo liet Inge Guffens van producent FilmZorg weten. In Zorg voor Doy ziet de kijker hoe een tamelijk uniek mantelzorgproject wordt uitgerold in Oirschot. Lees meer

Negen onervaren meiden maken film Emma tijdens lockdown

De film Emma van Jongerenwerk Vught beleefde 16 oktober een bijzondere premièrein theater De Speeldoos in Vught. De film van tien minuten is tijdens de eerste lockdown in coronatijd van het begin tot het einde door negen volstrekt onervaren meiden gemaakt. ,,Van het script tot de montage. Elke film is een hoop gedoe”, zegt filmmaker Klaas van Eijkeren die het project heeft begeleid. ,,Emma is boven verwachting goed geworden.” Lees meer

Succes docu Schapenheld duurt voort

Op 9 oktober won Bredase filmmaker Ton van Zantvoort twee prijzen voor zijn documentaire Schapenheld op het International Nature Festival in Innsbruck (Oostenrijk): de prijs voor beste cinematografie en de grand prize. De jury bestond o.a. uit Christian Berger, die voor een Oscar genomineerd was voor zijn camerawerk in Das Weisse Band van Michael Haneke. Schapenheld heeft inmiddels meer dan 20 prijzen en meer dan 30 nominaties gewonnen en is nog steeds te zien op verschillende internationale filmfestivals. Vanaf 14 oktober draait de film ook in de Franse bioscopen onder de titel No Way. Lees meer

Bero Beyer over het effect van corona op de Nederlandse filmwereld en de rol van het Filmfonds

“Dit gaat wel over een ramp”, stelt Bero Beyer, directeur van het Filmfonds, vast over het effect van corona op de filmwereld. Maar ook rampen kunnen mogelijkheden bieden. “Onze taak was en is om voor de hele Nederlandse filmketen een zinnig antwoord te vinden op essentiële punten. Het gaat van steun aan producties tot aan een vergoeding van meerkosten om coronaproof te kunnen draaien; van ondersteuning van filmtheaters tot aan steun aan campagnes voor het uitbrengen van films; van steun aan individuele makers met de projecten Film Fast Forward en Lockdown Cinema tot de Garantieregeling Pandemie.” Hoeveel geld er uit het tweede steunpakket bij het Filmfonds terecht komt, kan Beyer op dit moment niet zeggen. Ook nog niet duidelijk is of het Filmfonds, net als bij het eerste culturele steunpakket, filmtheaters zal ondersteunen. Beyer ziet de crisis als een kans om achterstallig onderhoud en urgente zaken die zijn verwaarloosd aan te pakken. De windows moeten op de schop, er moet in hybride oplossingen worden gedacht en men moet openstaan voor gelijktijdige uitbreng. Bovendien moet de overkill aan uitgebrachte films stoppen. Lees meer

Wat betekenen de aangescherpte coronamaatregelen voor bioscopen en filmtheaters? 

Bioscopen en filmtheaters mogen voorstellingen blijven organiseren voor maximaal 30 personen per zaal, exclusief personeel. Theaters die in de afgelopen periode toestemming hadden gekregen van hun Veiligheidsregio om meer bezoekers te verwelkomen, moeten die verruiming weer inleveren. Het gaat hier bijvoorbeeld om bioscopen als Pathé de Kuip in Rotterdam en Filmtheater Forum in Groningen. Ook mogen bioscopen en filmtheaters groepen van maximaal vier personen toestaan als die uit verschillende huishoudens afkomstig zijn. Horeca-afdelingen en buffetten moeten worden gesloten. Omdat evenementen de komende periode verboden zijn, kunnen ook filmfestivals (fysiek) geen doorgang vinden. Lees meer | Holland Film Nieuws I, Lees meer | Holland Film Nieuws II

Nieuwe maatregelen zorgen voor geen aanpassingen protocol voor av-sector

Hoewel de nieuwe maatregelen een forse impact hebben op het dagelijks leven, is er vooralsnog geen reden om versie 3.1 van het COVID-19 protocol voor de audiovisuele sector aan te passen. Ook nu geldt: Werkzaamheden ten behoeve van AV-producties kunnen in principe doorgang vinden, onder de voorwaarde dat alle betrokkenen zich strikt houden aan het protocol. Deze werkzaamheden worden gezien als reguliere bedrijfsactiviteiten, zowel wanneer deze plaatsvinden in daartoe geoutilleerde studioruimten als op overige locaties. (Uitvoerend) producenten moeten extra kritisch zijn op de vraag voor wie het wel of niet noodzakelijk is om op de set of werklocatie aanwezig te zijn. Lees meer | Producentenalliantie I, Lees meer | Producentenalliantie II

12 filmmakers geselecteerd voor 2e editie Videoland Academy

Voor de tweede editie van de Videoland Academy zijn uit ruim 160 aanmeldingen twaalf talentvolle makers met hun fictie projecten en documentaire projecten geselecteerd. Tijdens het talentontwikkelingstraject krijgen de geselecteerde makers een financiële bijdrage, begeleiding van diverse professionals en volgen zij meerdere workshops om hun projecten verder te ontwikkelen. De thema’s voor deze tweede editie zijn Modern Fantasy (fictie)en Familie (documentaire). Lees meer

Waarom krijgen zwarte cinema en makers van kleur niet het podium dat ze verdienen?

In het derde debat dat Eye samen met Da Bouce Urban Film Festival en jongerenplatform MovieZone organiseerde onder de vlag Black Films Matter, was de vraag: waarom krijgt zwarte cinema en krijgen makers van kleur structureel niet het podium dat ze verdienen? Na een algemene discussie over toegang tot de filmindustrie op 8 juni en een sessie over toegang tot filmopleidingen op 5 juli werd op 11 oktober gesproken over de filmselectie: wie bepalen de toegang tot de schermen, zowel op festivals als in de filmtheaters en bioscopen? Programmeurs zijn overwegend wit en mannelijk. Een verslag. Lees meer

Wereldwijd geen enkele uitbraak van coronabesmettingen door bioscopen of filmtheaters

Tot op heden is er wereldwijd geen enkele uitbraak van coronabesmettingen terug te herleiden naar bioscopen of filmtheaters. Dat blijkt uit een uitgebreide analyse van het online bioscoopplatform Celluloid Junkie. Het onderzoek is gebaseerd op nieuwsberichten in media uit de gehele wereld aangevuld met informatie van een groot aantal vakorganisaties en bioscoopondernemingen én onderzoek en informatie van niet-bioscoop gerelateerde specialisten. Lees meer

IDFA gaat ondanks de coronacrisis dit jaar door

Het documentairefilmfestival IDFA gaat ondanks de coronacrisis dit jaar door. De films zullen zowel in bioscoopzalen (Tuschinski en Eye in Amsterdam) als online vertoond worden. Ze zijn eenmaal te zien in de bioscopen en twee of drie keer online. Daarnaast zullen zes festivalfilms in veertig theaters door het gehele land te zien zijn. Omdat de bezoekerscapaciteit in bioscoopzalen wegens de coronamaatregelen veel minder groot is, is besloten om minder films te selecteren. Daarbij duurt het festival korter dan gebruikelijk. IDFA vindt dit jaar plaats, met een (minimaal en coronaproof) zaalprogramma van 18 t/m 29 november en online vertoningen van 18 november t/m 6 december. Lees meer

Thuiskopieheffing steeg nog nooit zo hard 

Bij de verkoop van veel apparaten wordt een heffing boven op het aanschafbedrag gerekend, om te compenseren voor potentiële kopieën die van media worden gemaakt en opgeslagen. De zgn. thuiskopieheffing. De afgelopen twee jaar lag de heffing op maximaal 4,70 euro. Van 2021 tot en met 2023 gaat dat bedrag omhoog naar 7,30 euro. Nog nooit steeg het bedrag zo hard. NLDigital, dat spreekt namens meerdere aanbieders van smartphones, laptops en cloudopslag in Nederland, is boos. De organisatie eist een herziening. Lees meer | NLDigital, Lees meer | Entertainment Business

’s Werelds grootste filmstudio gaat zich meer focussen op streaming

De door corona maatregelen geteisterde sector hoopte dat met Soul, de nieuwe Pixar-film, de bezoekersaantallen weer een beetje zouden aantrekken. Maar Disney, eigenaar van Pixar, besloot dat de film direct wordt uitgebracht via streamingdienst Disney Plus. Het zou zomaar het begin kunnen zijn van een algehele omschakeling van groot naar klein scherm. Vakblad Variety meldde onlangs dat de Walt Disney Company zich nog meer gaat focussen op streaming. Disney Plus, dat vorig jaar november werd gelanceerd, heeft inmiddels 60 miljoen abonnees wereldwijd en heeft de achtervolging ingezet op marktleider Netflix (ruim 192 miljoen abonnees). Er is zelfs een geheel nieuw bedrijfsonderdeel opgezet dat zich hierop gaat toeleggen. Lees meer

Amerikaanse bioscoopketens verhuren zalen voor lucratieve privé-vertoningen

In de Verenigde Staten bieden verschillende bioscoopketens de mogelijkheid om een zaal af te huren voor een privévertoning met ongeveer twintig mensen. Dat heeft Cinemark alvast geen windeieren gelegd; dezee keten kon voorlopig al op meer dan 22.000 privévertoningen rekenen. Lees mee

Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant