De VPRO-documentaireprijs 2020 is uitgereikt aan Waarom bleef je niet voor mij? 

De VPRO-documentaireprijs 2020 is 8 oktober uitgereikt aan de crew van Waarom bleef je niet voor mij?. De prijs wordt voor de dertiende keer door de VPRO uitgereikt aan de beste eindexamendocumentaire van de Nederlandse Filmacademie. In Waarom bleef je niet voor mij? vertellen vier kinderen, die tijdens de basisschool een ouder verloren aan zelfmoord, over de reis die zij aflegden vanaf het moment dat zij het nieuws hoorden. De documentairemaakster, die hetzelfde meemaakte, stelt de vragen die niemand destijds aan haar durfde te stellen. Regisseur Milou Gevers krijgt een budget om bij de VPRO een nieuwe documentaire te ontwikkelen. Te zien:  24 oktober om 23.00 uur op NPO 3. Lees meer

Brede coalitie van (koepel)organisaties roepen het kabinet op om samen corona onder controle te brengen

Een brede coalitie met o.a. de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals, de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters, Holland Casino, de Vereniging van Evenementenmakers, VAN Kansspelen Brancheorganisatie, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties heeft het kabinet opgeroepen om gezamenlijk COVID-19 onder controle te krijgen door deze koepels actief en intensief te betrekken bij de totstandkoming van de routekaart COVID-19, zoals beschreven in de recente motie Jetten. Lees meer

Steun voor 19 Brabantse culturele instellingen

19 Brabantse culturele instellingen krijgen steun van Noord-Brabant uit de gelden die bestemd zijn voor coronasteun. In totaal wordt €1,3 miljoen aan provinciale subsidie gegeven. Dit geld is matching voor de rijksgelden, en ook de gemeenten waar de betreffende instellingen gevestigd zijn dragen bij. Voor de Brabantse regionale culturele infrastructuur werd door de provincie en de 5 grote steden een plan gemaakt van ongeveer €8 miljoen. In totaal is dat nu een steunpakket van €13 miljoen voor Brabantse culturele instellingen geworden. Lees meer

COVID-19-protocol voor de Nederlandse audiovisuele sector

Voor de Nederlandse audiovisuele sector is een COVID-19-protocol opgesteld, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de verschillende soorten audiovisuele producties. De huidige versie (3.1), van 2 oktober,  sluit aan bij de actuele overheidsrichtlijnen. Lees meer

De Hoge Raad ziet geen aanleiding om de kabelprocedure van LIRA in behandeling te nemen

De Hoge Raad ziet geen aanleiding om de kabelprocedure van LIRA, een collectieve beheersorganisatie in Nederland voor auteurs van teksten, in behandeling te nemen. Het vonnis in zaak LIRA vs kabelexploitanten over achterstallige vergoedingen voor schrijvers blijft dus staan. Lees meer

Cinekid lanceert eigen interactieve streamingplatform: Cinekid Play

Nu de festivalervaring grotendeels wegvalt, lanceert Cinekid haar eigen interactieve streamingplatform: Cinekid Play. Heleen Rouw begon eerder dit jaar als algemeen directeur van Cinekid, en moest een filmfestival opbouwen in tijden van pandemie, die de bioscoopervaring in één klap een stuk minder zorgeloos maakte. En dus werd gekozen voor een ‘hybride’ vorm: een combinatie van fysieke en digitale voorstellingen. worden. En dus is er - naast het afgeslankte fysieke festival – nu ook een streamingplatform gelanceerd: Cinekid Play, waarop het hele gezin voor €4,99 per maand talloze lange en korte films kan bekijken, en daarnaast kan deelnemen aan workshops en tutorials. Lees meer

Gemeente Rotterdam keert eenmalig 250.000 euro extra subsidie uit voor de komende editie van IFFR

In juli maakte IFFR festivaldirecteur Vanja Kaludjercic bekend dat de organisatie bezig was de plannen van het jubilerende Rotterdamse filmfestival aan te passen aan de gevolgen van Covid-19. Eind deze maand verwacht het festival meer duidelijkheid te kunnen geven, zegt een woordvoerder. Onlangs werd bekend dat de gemeente Rotterdam eenmalig 250.000 euro extra subsidie uitkeert voor de komende editie. Dat geld is bestemd voor het jubileumprogramma Cinema Outside Cinema, door de gemeente omschreven als een „opvallend mediageniek programma”. Lees meer

Disney besluit om de Pixar animatiefilm Soul rechtstreeks op z'n streamingdienst Disney+ uit te brengen

Disney heeft geen vrienden gemaakt met het besluit om de Pixar animatiefilm Soul rechtstreeks op z'n streamingdienst Disney+ uit te brengen. UNIC, de belangenorganisatie van bioscoopondernemers in Europa, geeft de filmstudio is in een persverklaring uiterst kritisch. Disney ontneemt het publiek in heel Europa de kans om Soul op het grote scherm te kunnen zien, zegt UNIC in een verklaring. Terwijl er in Europa wel veel bioscopen geopend zijn. Het besluit van Disney heeft bioscoopondernemers geshockeerd en verbijsterd, stelt UNIC in voor de lobbyorganisatie ongekend felle bewoordingen. Daarmee is er opnieuw een distributeur die exploitanten een klap verkoopt. Lees meer | Holland Film Nieuws, Lees meer | NVBF

Tilburge bioscoop Cinecitta krijgt twee nieuwe filmzalen

De Tilburgse bioscoop Cinecitta neemt te midden van de coronacrisis een imposant atrium en twee nieuwe filmzalen in gebruik. “In de wintermaanden zat het toch vaak vol. Bovendien willen we graag meer filmavonden om meer met het aanbod te kunnen variëren. Om een voorbeeld te geven: we willen ook graag films met Engelse ondertiteling draaien voor buitenlandse studenten en gasten", aldus woordvoerder Zoë Franz. Na de verbouwing heeft het filmhuis in totaal zes bioscoopzalen, waaronder dus een grotere, een multifunctionele zaal, een vergaderruimte, een restaurant en het nieuwe atrium. Lees meer

Het Nederlands Filmfonds initieert een workshop over Immersive Storytelling

Het Nederlands Filmfonds initieert een intensieve workshop over Immersive Storytelling in samenwerking met TorinoFilmLab. De workshop vindt plaats van 26-30 oktober in het kader van TFL-Extended, waarbij TorinoFilmLab zijn kennis en netwerk inbrengt om de workshop mede vorm te geven. Doordat het Filmfonds samen met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie intensief investeert in interactieve en immersieve projecten via de Immerse\Interact-regeling kwam de noodzaak naar boven voor een verdieping in storytelling binnen dit genre. Lees meer

Kennisvoucher voor makers en instellingen

Met behulp van een kennisvoucher schakelen makers en instellingen externe expertise in voor een specifieke leervraag. Samen met een coach gaan ze aan slag met bijvoorbeeld het opstellen van een businessplan, de ontwikkeling van een marketingstrategie of het bereikbaar maken van nieuwe verdienmodellen. De kennisvoucher leent zich bovendien goed voor het onderzoeken van vernieuwingsslagen die de cultuursector door de huidige situatie rondom de coronacrisis moet realiseren. Heb jij een leervraag? Informeer dan bij Luc Begas, Adviseur Cultureel Ondernemerschap en Financiering. In een artikel lees je over vijf makers en instellingen die je voor gingen en de ontwikkeldoelen waar zij aan werkten. BROET in Eindhoven doorliep ook een succesvol kennisvouchertraject. Lees meer

Koji Nelissen en Derk-Jan Warrink van Keplerfilm winnen de CFAP Prijs

Koji Nelissen en Derk-Jan Warrink van Keplerfilm hebben de CFAP Prijs gewonnen. Op 9 oktober hebben zij de vakprijs, die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt en een waarde heeft van 20.000 euro, in ontvangst genomen. De jury, bestaande uit Paul de Man, Willem Zijlstra en Jacqueline Gerritsma, voorzitters van respectievelijk CFAP, NCP (Nederlandse Content Producenten) en NAPA (Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie), kozen de winnaar uit de bijna zestig voordrachten door vakgenoten en collega’s uit de film- en mediasector. Lees meer

Teledoc Campus geeft jonge filmmakers de kans om een documentaire van 25 minuten te maken

Oefening baart kunst, is de gedachte achter Teledoc Campus. Het documentaire initiatief geeft jonge filmmakers de kans om een documentaire van 25 minuten te maken. De nieuwe lichting van negen films is vanaf 11 oktober wekelijks te zien, elke zondagavond om 23.10 uur te zien op NPO 3. Teledoc Campus, een samenwerking van het Filmfonds, NPO-Fonds en CoBo Fonds, dat zeven jaar geleden begon met als doel jonge regisseurs en producenten ‘meters’ te laten maken. Het idee is dat ze ervaring opdoen met een korte documentaire, waarna hopelijk de sprong naar een lange film volgt. De makers hoeven zich niet te schikken naar documentaire conventies, juist niet, want filmische en inhoudelijke creativiteit worden op prijs gesteld. Lees meer

Alexander Zwart over de eindexamenfilms van de Nederlandse Filmacademie

Een verfrissende lichting, maar de twaalf films laten zich niet onder één noemer duiden. Eigenlijk zelfs niet onder een aantal. Hij verdeelt ze toch onder in vier categorieën. Producties die inhaken op technologie; een groep films die lijken te betogen dat er afscheid wordt genomen, of moet worden genomen, van Nederland; films die de prestatiedrang onder de loep nemen; een fictiefilm en een documentaire, die als elkaars inverse te zien zijn. De eindexamenfilms van de Filmacademie zijn op 9 en 10 oktober online te zien via www.filmacademiefestival.nl. Op 24 oktober worden alle films vanaf 22.45 uur uitgezonden op NPO3.  Lees meer

Thema bekend van twaalfde editie van het Architectuur Film Festival Rotterdam

De twaalfde editie van het Architectuur Film Festival Rotterdam, van 7 /m 11 oktober heeft dit jaar als thema ‘Guilty Architecture’. De relatie tussen architectuur en de macht is altijd innig geweest. Er is veel geld en ruimte mee gemoeid, bovendien wordt architectuur van oudsher gebruikt om een politieke boodschap uit te dragen. Veel films gaan over mensen die tot het gaatje gaan om de wereld beter te maken. Lees meer

Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant