Meer dan 1 miljard euro naar publieke media

De Rijksoverheid blijft meer dan 1 miljard euro aan publieke media besteden. Dit blijkt uit de miljoenennota. In 2020 zal er 1,023 miljard euro worden besteed. Dat is 6,5 miljoen euro meer dan in 2019. Lees meer

Nederland krijgt eigen Dogma-manifest

Twee Nederlandse filmmakers lanceren op 1 oktober op het Nederlands Film Festival hun eigen Hollandse Dogma 19. Geïnspireerd door het Filmmakerssymposium begin dit jaar in Eye, stelden regisseur Dennis Alink (1989) en cameraman Thomas van der Gronde (1990) in navolging van het Deense Dogma-manifest zes regels op waarmee ze het heft in eigen hand willen nemen. Doel van de regels is dat filmmakers weer aan het hoofd van hun eigen creatie komen te staan, zegt Van der Gronde. Lees meer

Eerste editie Natuurfilmfestival Oisterwijk

In het Natuurtheater is begin oktober de eerste editie van het Natuurfilmfestival Oisterwijk. De organisatie is in handen van Pop Up Cinema. Het driedaags festival is van 3 tot en met 5 oktober. Lees meer

013 Cinecitta International Film Festival

Van 17 tot en met 20 Oktober 2019 organiseert bioscoop Cinecitta Tilburg haar eerste filmfestival: 'het 013 Cinecitta International Film Festival'. Het gaat om een zogeheten “boutique filmfestival” met 13 speelfilms, een masterclass en Q&A’s met internationale filmmakers. Zeven van de 13 speelfilms zijn Nederlandse premières en niet eerder in Nederland vertoond. Op 18 oktober 2019 staat een masterclass internationale filmfinanciering en coproducties op de agenda. Tijdens deze speciale masterclass zullen (inter)nationale filmmakers en subsidiënten in gesprek gaan en alle financiële mogelijkheden om een film te maken bespreken. Lees meer / Tilburgers.nl, Lees meer / CIFF.nl

Smaakmakers Nederlandse filmindustrie

Welke bobo’s, acteurs en filmmakers zijn de smaakmakers van de Nederlandse filmindustrie? De selectie van Het Parool en de Filmkrant. Lees meer

Lancering mediaplatform Beeld en Geluid op school

Op 11 september is het nieuwe mediaplatform voor onderwijs Beeld en Geluid op school gelanceerd. Het nieuwe platform op de website www.beeldengeluidopschool.nl vervangt de bestaande mediaplatforms Teleblik en Academia. Via Beeld en Geluid op school krijgen onderwijsinstellingen gratis toegang tot het archiefmateriaal van omroepen en andere makers uit de collectie van Beeld en Geluid. De website bedient alle leeftijden en niveaus: po, vo, mbo, hbo & wo. Met de lancering van Beeld en Geluid op school wil het instituut tegemoet te komen aan het veranderende en toenemende gebruik van media in het onderwijs. Tijdens Dutch Media Week@School op 10 oktober wordt de lancering van Beeld en Geluid op school gevierd met een Expert Meeting Media in Onderwijs. Lees meer

Nederlands Film Festival; festival voor makers

Het Nederlands Film Festival start op 27 september, de tweede editie o.l.v. Silvia van der Heiden. Haar staat een festival voor makers voor ogen, waarin het publiek wordt meegenomen in het proces dat voorafgaat aan een filmvertoning. Het uiteindelijke streven is om uit te groeien tot een platform met een fysieke locatie waar het hele jaar door bruggen worden geslagen tussen makers en kijkers. Een gesprek. Lees meer

Groei in Nederlandse kunst- en cultuurfestivals

Het aantal kunst- en cultuurfestivals in Nederland is weer toegenomen. De festivalsector schoot in 2018 voor het eerst door de grens van 1.000 festivals. Wel is het aantal bezoekers iets afgenomen: van 26,6 miljoen naar 26,5 miljoen. De groei is vooral toe te schrijven aan de toename van het aantal kleinere festivals (tot 10.000 bezoekers), terwijl grote festivals opnieuw een afname laten zien. Net als in 2017 is ook vorig jaar het aantal festivals in Noord-Brabant flink toegenomen. De meeste festivals (211) vinden nog steeds plaats in Noord-Holland, ondanks een lichte daling in die provincie. Die daling komt vooral doordat Amsterdam minder festivals organiseerde en ook minder bezoekers noteerde. Ook in andere grote steden lopen het aantal festivals en bezoekers terug, op Rotterdam na. Daar gingen 13 procent meer mensen naar een festival. Aldus de jaarlijkse Festival Monitor.  Lees meer / Respons, Lees meer / Pretwerk

IBC 2019: trends in duurzaamheid en toegankelijkheid

Verslag van Filmonderzoek Nederland van de International Broadcasting Convention (IBC). Deze jaarlijkse vakbeurs biedt plek aan meer dan 1.700 exposanten en trok dit jaar meer dan 55.000 bezoekers uit 150 verschillende landen. De conferentie staat volledig in het teken van de laatste trends op het gebied van media, entertainment en technologie.  Er was aandacht voor duurzaamheid en toegankelijkheid. Lees meer

‘Windows in Nederland relatief kort’

Windows, de tijd die er zit tussen een bioscooprelease en de fysieke en online verkoop van films, blijft in de Nederlandse filmindustrie een belangrijk onderwerp van gesprek. Volgens de European Audiovisual Observatory hebben windows in de onderzochte landen ( België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland) een gemiddelde lengte van ruim 18 weken. Nederland en het Verenigd Koninkrijk hanteren de kortste windows, terwijl men in Duitsland het langst moet wachten voordat een film fysiek of online te koop is. De verschillen zijn echter klein. Ook blijkt dat het bioscoopbezoek in landen met de kortste windows de afgelopen jaren het sterkst toenam, maar of er daadwerkelijk een verband bestaat tussen het bioscoopbezoek en de lengte van windows wordt in de analyse niet duidelijk. Lees meer

NFF maakt genomineerden Debuut- en Studentencompetitie bekend

De genomineerden van de NFF Debuut- en Studentencompetitie zijn bekendgemaakt door het Nederlands Film Festival (NFF). Voor de NFF Debuutcompetitie 2019 zijn 85 producties ingezonden, waarvan het festival 22 producties heeft geselecteerd. Drie genomineerden maken kans op de Filmprijs van de Stad Utrecht die door de Gemeente Utrecht wordt toegekend. Voor de NFF Studentencompetitie zijn dit jaar 104 producties ingeschreven. De genomineerden voor de awards zijn gekozen uit 50 geselecteerde eindexamenproducties. Zij maken kans op de Pathé Tuschinski Award (beste film), de Fentener van Vlissingen Fonds Award (opvallende prestatie van een crewlid) en de Film Producenten Nederland Award (beste producent). Voor de Pathé Tuschinski Award is Irene Lagendijk van de AKV | St. Joost genomineerd. Lees meer

EYE wint AICA-oorkonde

Eye Filmmuseum wint de AICA-Oorkonde 2019. Volgens de leden van de Nederlandse afdeling van AICA (Association Internationale des Critiques d'Art) heeft deze instelling zich op een bijzondere manier onderscheiden op het gebied van beeldende kunst in de jaren 2016, 2017 en 2018. Lees meer

75 jaar na de bevrijding is de oorlogsfilm springlevend

Bij de viering van 75 jaar bevrijding kijkt Bart Juttmann, die op dit moment werkt aan het boek 'Op jacht naar Soldaat van Oranje: de geschiedenis van een Nederlandse oorlogsklassieker',  terug op de Nederlandse oorlogsfilms en hoe die de veranderende visie op de oorlog weerspiegelen. Lees meer

Het kostuumdrama

Wat is er toch zo aantrekkelijk aan het kostuumdrama? En waarom is het genre vooral populair onder vrouwen? Als ik een poging mag wagen: ik denk dat vrouwen, beter dan mannen, begrijpen hoe het is om zogenaamd ongepaste emoties, zoals lust, te moeten verbergen. Dat ze weten hoe het is om je ambitie te moeten beperken tot het huwelijk, en het voortbrengen van nageslacht. Wat in het echt frustrerend is, wordt in het kostuumdrama verheerlijkt. Het krijgt een glans van broeierig verlangen, van een spel met kijken en bekeken worden, gestolen momenten van passie.’ In de reeks Ladygazing plaatst Basje Boer recente vrouwenrollen in perspectief. Dit keer: de vrouwen van het kostuumdrama. Lees meer

‘Celibaat’ in première

Op jonge leeftijd kozen de kloosterlingen van de Kruisheren in Sint Agatha voor het celibaat: een leven zonder seks of liefdesrelatie. Voor de camera van documentairemaker Daan Jongbloed (1984) uit Ooij deelden ze gedachten die ze hun leven lang onbesproken hebben gelaten. Op het Nederlands Film Festival gaat zijn documentaire in première: ‘Celibaat’. De documentaire werd geproduceerd door Van Osch Films uit ’s-Hertogenbosch. Lees meer / De GelderlanderLees meer / Brabants Dagblad

Cinekid 2019

De herfstvakantie staat in het teken van Cinekid, ’s werelds grootste jeugdfilm en -media-festival. Het thema is dit jaar ‘Hallo wereld – Stel je voor!’.  Welke trends zijn zichtbaar in de internationale competitie? Lees meer

Volkskrant voorspelt uitslag Gouden Kalveren

Gouden Kalveren, de prognose. Wie wint? Wie niet? De Volkskrant voorspelt alvast de uitslag van het aanstaande Kalverengala (4 oktober) op het Nederlands Film Festival. Lees meer

NFF, NPO Start en Schooltv bundelen krachten: Film in de klas

Het Nederlands Film Festival, NPO Start en Schooltv hebben de krachten gebundeld om alle schoolgaande kinderen in Nederland met film in aanraking te brengen, en hen bewust te leren kijken. Op 1 oktober wordt het initiatief Film in de klas op het Nederlands Film Festival, tijdens de NFF Conferentie, gelanceerd. Op schooltv.nl/filmindeklas is de gratis Nederlandse filmcollectie met lespakketten beschikbaar. Lees meer

De bioscoop-beleving van de bezoeker centraal

Nederlandse bioscopen zijn de laatste tijd flink aan het investeren in de beleving van de bezoeker. Veel innovaties uit het buitenland zijn inmiddels ook in ons land te ervaren: denk bijvoorbeeld aan 4DX, IMAX, Dolby Cinema en (binnenkort) ScreenX. Eén buitenlandse trend zien we echter nog niet terug in Nederland: bioscoopzalen die specifiek gericht zijn op kinderen. Lees meer

Vouchers voor deelname SXSW 2020

Op 13 tot en met 22 maart 2020 vindt de nieuwe editie van South by Southwest plaats in Austin, Texas. Nederlandse makers en ontwerpers die een plaats weten te veroveren in het officiële programma, kunnen in aanmerking komen voor ondersteuning van het Stimuleringsfonds  Creatieve Industrie.  De 6 vouchers bedragen € 3.000 en zijn bedoeld als tegemoetkoming in de reis- en verblijfkosten. Daarnaast reserveert het fonds een bedrag van maximaal € 30.000 voor productiekosten te dekken van twee projecten die direct samenhangen met presentaties in het Art Program. Dit bedrag wil het Stimuleringsfonds gelijkmatig verdelen over twee projecten. Voorwaarde voor een voucher is dat de ontvanger is geselecteerd voor deelname in een van deze programmaonderdelen: het 'interactive'-onderdeel binnen het conferentieprogramma, de Virtual Cinema exhibition of het SXSW Art program. Lees meer

Onderzoek European Audiovisual Observatory

Het European Audiovisual Observatory deed onderzoek naar de productie van tv-fictie in de Europese Unie. Lees meer

‘Men vindt drie trailers meer dan genoeg’

The Hollywood Reporter deed in samenwerking met het onderzoeksbureau Morning Consult onderzoek naar de wensen van Amerikanen als het gaat om het aantal trailers dat wordt getoond in bioscopen. Wat blijkt? Men vindt drie trailers meer dan genoeg. Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de Amerikanen (59%) tussen de één en drie trailers wil zien alvorens de film start. Dat is een stuk minder dan dat er nu gemiddeld worden getoond: volgens The Hollywood Reporter ligt dat aantal namelijk tussen de vijf en acht. Ondanks dat de gemiddelde lengte van films in de afgelopen tijd is gestegen, is dat aantal niet veranderd. Lees meer

Wereldwijde best practices voor ontwikkeling hoogwaardige film- en AV-sector

De Association of Film Commissioners International (AFCI) heeft Best Practice in Screen Sector Development uitgebracht, een nieuw rapport van onderzoeksbureau Olsberg SPI. Het rapport onderzoekt effectieve strategieën en beleidsmaatregelen die door overheden over de hele wereld worden gebruikt om hun aandeel in de hoogwaardige film-, en AV-sector te maximaliseren. Het onderzoek bundelt inzicht, analyse en best practices in de methoden door gevestigde en opkomende markten. Lees meer

Oproep Ontwikkeling van Audiovisuele Projecten

De Europese Commissie heeft een nieuwe oproep gepubliceerd voor de Ontwikkeling van Audiovisuele Projecten (call 17-2019). De eerstvolgende deadline is 13 november 2019, de tweede deadline is 12 mei 2020. De regeling staat open voor onafhankelijke Europese audiovisuele productiebedrijven uit landen die deelnemen aan het Creative Europe MEDIA programma. Lees meer

Resultaten Steun voor Filmfestivals

De Europese Commissie heeft de resultaten bekend gemaakt van de oproep voor Steun voor Filmfestivals (call 32-2018, tweede deadline: 7 mei 2019). GoShort ontving ontving 33.000 euro, International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) en International Film Festival Rotterdam (IFFR) ontvingen beiden 63.000 euro. Lees meer

Creative Europe MEDIA-oproepen

Deze week zijn verschillende nieuwe Creative Europe MEDIA-oproepen gepubliceerd, o.m.  voor de ondersteuning van video games, markten, festivals, televisieproductie, educatie en distributie. Lees meer

Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant