Peter van Houten is een opvallende verschijning binnen het Nederlandse filmlandschap. De cineast uit Breda studeerde schilderkunst en fotografie, maar legde zich vervolgens toe op film. Aan zijn nieuwste film, Miel-Emile, werkte hij jarenlang in eenzaamheid. Lees erover in het KORTNIEUWS. 

Eindhovense STRP-festival wil angst voor toekomst doorbreken

Theater kan tegengif bieden voor technologie-fatalisme. Dat gebeurt volgens curator Gieske Bienert op het festival STRP in Eindhoven, waar de ontmoeting tussen kunst en technologie centraal staat. STRP wil de angst voor de toekomst doorbreken, zegt directeur Ton van Gool. Lees meer | NRCLees meer | Eindhovens DagbladLees meer | STRP

Eigenzinnige filmmaker Peter van Houten uit Breda over zijn nieuwe film

Peter van Houten (1951) is een opvallende verschijning binnen het Nederlandse filmlandschap. De cineast uit Breda studeerde schilderkunst en fotografie, maar legde zich vervolgens toe op film. Een gesprek over Miel-Emile, waar van Houten jarenlang in eenzaamheid aan werkte, een mysterieus maar hartverscheurend eerbetoon aan de tachtigjarige Miel Raaijmakers. Eerder maakte Van Houten La vie de Jean-Marie, waarin een priester van Nederlandse komaf in de Pyreneeën wordt gevolgd. In Miel-Emile ligt de focus op diens broer Emile, die vertelt over tegenslagen en levenswijsheid. Het zijn de liefde voor de grond en de aandacht die door de broers genomen wordt voor mensen, dieren en dingen die kijkers herkennen en die Van Houten met zijn geheel eigen stijl volkomen respecteert. Lees meer | Filmkrant ILees meer | Filmkrant II

Bergse filmmaker start crowdfunding met steun van Kunstloc Brabant

De Bergse filmmaker Vincent van den Ouden wil verhalen vertellen die wat tijd vragen, en soms pas dagen later inzichten opleveren. Voor zijn nieuwe project kan hij nog wat financiële steun gebruiken, daarom is hij begonnen met crowdfunding op Cinecrowd. Kunstloc Brabant steunt dit project. Lees meer | Kijk op Bergen op ZoomLees meer | Cinecrowd

Uitvoering Nederlands filmbeleid in 15 jaar 4 keer zo duur geworden 

De kosten voor de uitvoering van filmbeleid in Nederland is in 15 jaar verviervoudigd van 1 miljoen naar 4.3 miljoen. Dit stelt Filmzaken na bestudering van onder meer jaarverslagen van het Filmfonds en de informatie op de site van de film- en bioscoopbranche. Lees meer

Netflix lijkt koploper van filmlandschap 

Oscars voor Roma op de schouw, prestigieuze filmfestivalselecties op zak en waardevolle samenwerkingen met Ava DuVernay en Martin Scorsese in het verschiet. Netflix lijkt koploper van het filmlandschap te worden. Steven Spielberg neemt het daarom op voor de traditionele filmervaring, maar wat is dat gebaar nog waard als het hele filmlandschap op Netflix begint te lijken? Lees meer

6 filmplannen geselecteerd voor treatmentbijdrage De Oversteek

Zes filmplannen zijn geselecteerd in het kader van de dertiende editie van het project De Oversteek. Deze filmplannen werden geselecteerd om te ontwikkelen tot treatment. Later dit jaar worden hieruit vier projecten geselecteerd om een scenario te ontwikkelen. Begin volgend jaar worden daaruit twee projecten geselecteerd voor een realiseringbijdrage. Lees meer

Nieuwe kortefilmfestival in Middelburg van start

Op 6 april vindt de eerste editie van het International Short Film Festival Middelburg plaats in Cinema Middelburg. Het aanbod varieert van animatie tot documentaire, van lokaal tot internationaal. Organisatoren Lennart Gosman en Ritchie Vermeire hopen er een jaarlijks, liefst meerdaags, evenement van te maken. Het festival zet expliciet lokale filmmakers in de schijnwerpers. Lees meer

Realiseringsbijdrage Filmfonds voor 6 nieuwe Nederlandse speelfilms

In de eerste ronde van 2019 zijn zes nieuwe Nederlandse films door het Filmfonds gehonoreerd met een realiseringsbijdrage van bijna € 2 miljoen in totaal. Het gaat om drie speelfilms: De Slag om de Schelde, Rundfunk – Wachterjachter, Sonne en drie documentaires: De Dood van Antonio Lomas, Four Journeys en Het Zwijgen van mijn Vader. Lees meer

Programma Imagine bekend

Het volledige programma van de 35ste editie van het Imagine Film Festival is bekend. Er zijn vier thema’s en vele masterclasses. Het festival vindt plaats van 10 tot 20 april. Lees meer

YouTube en Facebook aansprakelijk voor auteursrechtelijk beschermde filmpjes

Internetplatforms als YouTube en Facebook worden aansprakelijk voor auteursrechtelijk beschermde filmpjes, foto’s of muziek die gebruikers online zetten. Het Europees Parlement heeft op 26 maart groen licht gegeven voor deze aanpassing van het auteursrecht aan het digitale tijdperk. De omstreden wetswijziging waarover in februari een politiek akkoord werd gesloten moet internetdiensten ertoe aanzetten de makers van creatief werk te belonen. Tegenstanders vrezen dat de platforms hiervoor geautomatiseerde ‘uploadfilters’ gaan optuigen die ook onbeschermd materiaal tegenhouden. Een verwinning voor de Europese cultuur of zwarte dag voor de vrijheid op internet? Lees meer | Europa NuLees meer | NRCLees meer | MediafederatieLees meer | BNOLees meer | NVPILees meer | WaagLees meer | VillamediaLees meer | PLOT magazineLees meer | Entertainment BusinessLees meer | Auteursbond

Kamervragen over collectief beheer bij Video on Demand

Minister Dekker beantwoordt Kamervragen over collectief beheer bij Video on Demand. Aanleiding was onder meer een motie over een proportionele en billijke vergoeding voor video on demand. Lees meer

Filmprogramma rondom ambachtelijk meesterschap

Van 31 maart t/m 4 april vindt het Ambacht in Beeld filmfestival plaats. Documentaires, Q&A’s en talks over ambachtelijk meesterschap. Lees meer

Wat betekent Brexit voor de cultuursector?

Wat verandert er na de Brexit voor culturele organisaties, collectieven, individuele kunstenaars en culturele professionals in de samenwerking met het Verenigd Koninkrijk? De Brexit-bootcamp op 14 maart, georganiseerd door DutchCulture, was een praktisch ingestoken avond die alle vragen trachtte te beantwoorden. Waar onterechte vrees werd ontkracht en terechte zorgen werden beantwoord met realistische ideeën om voorbereid te zijn op wat komen gaat. Een kort verslag van de bijeenkomst, FAQ, een lijst met interessante sites en publicaties. Lees meer

Belgische Mededingingsautoriteit legt Kinepolis strenge voorwaarden op

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Kinepolis strengere voorwaarden opgelegd om in België te kunnen uitbreiden. Het is niet de eerste keer dat het bioscoopconcern in aanraking komt met de BMA. Lees meer

Onderzoek naar verhouding Europese bioscoop-uitbreng en VOD-platforms

Wat is de status van films in Video on Demand-catalogi wat betreft bioscoop-uitbreng? En zijn in de bioscoop uitgebrachte films in Europa ook daadwerkelijk te zien op VOD-platforms? Onderzoek door de European Audiovisual Observatory (EAO) toont aan dat 62% van de recente in de EU28-landen in de bioscoop uitgebrachte films hun weg wist te vinden naar de VOD-catalogus in minimaal 1 EU28 land. Tussen cinema en VOD-uitbreng bestaat een zekere overlap. Echter, in een derde van de gevallen werden films uit EU28 landen rechtstreeks op VOD uitgebracht. Lees meer

Rapport met wereldwijde cijfers filmindustrie en thuiskijkmarkt 

Elk jaar publiceert de Motion Picture Association of America (MPAA) een Theatrical and Home Entertainment Market Environment (THEME) rapport waarin wereldwijde cijfers van de filmindustrie en thuiskijkmarkt uiteengezet worden. De totale opbrengsten van de wereldwijde bioscoopindustrie komen in 2018 uit op $41.1 miljard, wat ongeveer gelijk is aan 2017. Op de ranglijst van internationale landen (exclusief de Verenigde Staten en Canada) vinden we Nederland terug op plek 14 met een door de MPAA geschatte omzet van $400 miljoen. Te midden van het gejuich om hogere inkomsten, was een ding duidelijk: bijna alle groei ligt buiten de bioscopen. Lees meer | IndiewireLees meer | MPAALees meer | Holland Film Nieuws  

Janneke van Laar Janneke van Laar

Kunstloc Brabant