Bredaser filmmaker start crowdfunding voor realisatie duikbootthriller

Roel Leijten is een onafhankelijk filmmaker uit Breda. Voor diverse organisaties maakt hij eerder al commerciële video's, maar hij werkt ook graag aan zelfgeschreven, fictieve films. Voor de realisatie van de Engelstalige duikbootthriller Buoyancy is hij een crowdfunding gestart. Kunstloc Brabant steunt zijn crowdfunding-campagne. Lees meer

Het wereldwijde succes voor Bredase filmmaker Ton van Zantvoort

Bredanaar Ton van Zantvoort (39) is documentairemaker. In 2003 studeerde hij cum laude af aan het AKV|St.Joost en met zijn films sleepte hij al verschillende internationale prijzen in de wacht. Zijn bioscoopdocumentaire Schapenheld is zijn grootste productie tot nu toe en is vanaf 21 februari te zien in bioscopen door het hele land. Tevens is de film de openingsfilm van DOCfeed. De film is een Brabantse Beauty. Lees meer | In de buurt, Lees meer | DocFeed, Lees meer | Brabantse beauties

Introductie YouTube Kids voor veiligere online video

Vanaf 5 februari is in Nederland en België YouTube Kids beschikbaar. Met deze afgeschermde versie van de videodienst kunnen kinderen veiliger online video kijken. Uit onderzoek dat het Commissariaat voor de Media heeft laten uitvoeren door de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit blijkt dat vooral jongere kinderen het lastig vinden om te herkennen of een video reclame bevat. Naarmate de kinderen ouder worden vinden ze het belangrijk dat YouTubers open en eerlijk zijn over reclame in hun video’s. Lees meer | Bright, Lees meer | Spreekbuis

Nieuwe regeling voor interactieve en immersieve mediaproducties

Immerse\Interact is een nieuwe gezamenlijke regeling van het Filmfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor interactieve en immersieve mediaproducties. De regeling vervangt de Non-fictie Transmediaregeling die de fondsen sinds 2014 uitvoeren. Met de regeling Immerse\Interact worden projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap gestimuleerd om de lat hoog te leggen. Artistiek onderzoek en experiment op het vlak van digital storytelling en de inzet van interactieve of immersieve media staan hierbij centraal. De fondsen zetten jaarlijks gezamenlijk € 1,3 miljoen in voor de regeling. Aanvragen kunnen uitsluitend bij het Filmfonds worden ingediend. Eerste deadline is 19 maart. Het aanvraagformulier staat vanaf 25 februari online. Lees meer

Terugblik IFFR 2019

De prijzen van de 48ste editie van het International Film Festival Rotterdam zijn uitgereikt. De hoofdprijs ging naar Present.Perfect van de Chinese filmmaker Zhu Shengze. Er werden verder nog elf andere prijzen uitgereikt. De Aziatische dominantie uit het verleden lijkt definitief voorbij. De winnaars komen van alle continenten. Het festival trok iets minder bezoekers dan vorig jaar, maar nog altijd 13.000 meer dan in 2017. Er waren veel prijzen voor vrouwelijke filmmakers. Lees meer | Filmkrant I, Lees meer | Filmkrant II, Lees meer | Trouw

Iwana Chronis nieuwe filmconsulent Speelfilm bij Filmfonds

Iwana Chronis start per 1 april als Filmconsulent Speelfilm bij het Filmfonds. Filmconsulenten zijn verantwoordelijk voor de inhoudelijke selectie van aanvragen die een beroep doen op een reguliere bijdrage in de ontwikkeling en realisering van films. Lees meer

Wekelijks meldingen over onveilige internetsites die illegale content aanbieden

Auteursrechtenwaakhond BREIN ontvangt naar eigen zeggen wekelijks tientallen meldingen over onveilige internetsites die illegale content als boeken, series en actuele bioscoopfilms aanbieden. In de meeste gevallen proberen deze sites alleen betaalgegevens van de bezoekers buit te maken. Lees meer

Stimuleringsfonds krijgt nieuwe voorzitter en lid Raad van Toezicht

Minister Van Engelshoven van OCW heeft Yasemin Tümer benoemd tot nieuwe voorzitter en Tom Frantzen tot lid van de Raad van Toezicht van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. De benoemingen gaan in per 1 april 2019. Lees meer

Afgelopen jaar minder bioscoopkaartjes in Europa verkocht

Er zijn in 2018 3,3 procent minder bioscoopkaartjes in Europa verkocht. Het jaaroverzicht van de Europese belangenorganisatie van bioscoopondernemers UNIC toont grote onderlinge verschillen onder haar Europese leden. Frankrijk en Duitsland eindigden in de min, Scandinavië en Oost-Europa toonden stevige groei. In totaal werden 1,25 miljard tickets omgezet, goed voor een bedrag van 8 miljard euro. Meest opvallende wijziging kende Duitsland, de derde bioscoopmarkt van Europa. Daar liep het bioscoopbezoek zo’n veertien procent terug. Lees meer

Janneke van Laar

Kunstloc Brabant