In 1971 start in Breda het eerste het eerste filmcollectief van Nederland: De Kritiese Filmers. ,,Op de academie ging het allemaal alleen maar over kunst, over esthetiek. Wij moesten daar op een gegeven moment niks van hebben. Inhoud. Daar moest het om gaan.” Lees erover in het KORTNIEUWS.

Wereldwijze muziek- en film trip in Den Bosch over aubergine

Afgelopen zondag bracht op Theaterfestival Boulevard in Den Bosch een zevenkoppig muziekensemble onder aanvoering van sopraan Claron McFadden een ode aan onze rijkgeschakeerde, exotische wereld. De voorstelling Nachtschade: Aubergine van Muziektheater Transparant is een wereldwijze muziektrip langs plekken waar de aubergine opduikt. In begeleidende films van Lisa Tahon is te zien hoe McFadden deze landen afreist en mensen ontmoet. Lees meer

Kritiese Filmers met Bredanaar Bob Entrop: Revolutie op ’t witte doek

Het is 1971. Bob Entrop, dan 25 jaar, studeert film aan kunstacademie Sint Joost in Breda. Samen met de enige andere filmstudent van zijn jaar, Frank Hamers, loopt hij twee voormalige studenten van de academie voor industriële vormgeving uit Eindhoven tegen het lijf. Ze willen hun vaardigheden inzetten om het maatschappelijk debat los te krijgen en starten het filmcollectief De Kritiese Filmers. Lees meer

Camera Japan Festival weer van start

De twaalfde editie van het grootste Japanse filmfestival van de Benelux gaat in september weer van start. Er worden meer dan dertig films vertoond en daarnaast zullen er workshops, muzikale optredens en Japanse lekkernijen zijn. Het festival vindt van 21 t/m 24 september in Rotterdam, en van 29 september t/m 1 oktober in Amsterdam plaats. Lees meer

Lichting 2017: Winand Derks van de Ven

Deze zomer verschijnt wekelijks een Filmkrant-interview met een getalenteerde, pas-afgestudeerde regisseur. Deze week Winand Derks van de Ven (Filmacademie) met de documentaire Kristians prelude, waarin een jonge muzikant geconfronteerd wordt met een hersentumor. Lees meer

Interview met programmeur Senses of Cinema Hugo Emmerzael

De openluchtbioscopen schieten deze zomer als paddenstoelen uit de grond en zo ook in de prachtige tuin van het Nutshuis, hartje Den Haag. We Are Public-redacteur George Vermij sprak Hugo Emmerzael over zijn ongeneeslijke filmliefde en het bijzondere film- en muziekprogramma dat je daar in augustus kunt zien. Lees meer

LIFF maakt eerste tien namen bekend

Het Leiden International Film Festival heeft zojuist de eerste tien filmtitels bekend gemaakt. Van 27 oktober tot 5 november vindt de twaalfde editie van LIFF plaats. Een opvallende titel dit jaar is C'est la vie, van de regisseur van de populaire film Intouchables uit 2011. Lees meer

Schokkend Nieuws Podcast over Stephen King

Met It en The Dark Tower komen er twee langverwachte Stephen King-verfilmingen aan. In deze live-aflevering, opgenomen in het American Book Center in Amsterdam, bespreken Tim, Basje, Jasper en superfan Lieuwe een aantal van de beste verfilmingen... en de slechtste. Lees meer

Filmisch vinyl: waarom zijn 70mm-vertoningen zo magisch?

De meeste films die we tegenwoordig in bioscopen zien worden vertoond in het DCP-format, oftewel digitale projectie. Dat is makkelijker en goedkoper qua opslag en verspreiding, en dus handiger voor bioscopen en distributeurs. Er zijn nog steeds filmhuizen die soms analoog projecteren, op celluloid, maar dat is vrijwel altijd op 35mm. Net als vinyl heeft celluloid iets magisch, 70mm is de meest kraakheldere variant. Lees meer

BREIN pakt handelaar in gestolen gegevens streamingdiensten aan

BREIN heeft een handelaar in gestolen log-in gegevens geïdentificeerd en aangesproken. De 26-jarige man uit Zwolle beheerde een onlinewinkel waar hij voor een fractie van de prijs abonnementen verkocht voor verschillende legale streamingdiensten. Lees meer

Als Netflix je film de doodskus geeft

Volgens chef de mission Roberto Olla van Eurimages kan acquisitie van een film door Netflix de doodskus betekenen. Het type wereldwijde deals dat Netflix contractueel laat vastleggen, maakt het mogelijk dat een film volledig voorbij gaat aan vertoning in filmtheaters en op festivals. Lees meer

Onderzoek wijst uit: Rotten Tomatoes score heeft invloed op bioscoopbezoek

Zeven van de tien filmkijkers blijkt het minder waarschijnlijk te noemen dat ze een film gaan kijken als de Rotten Tomatoes score tussen de 0 en 25 procent ligt. Er zou vooral gekeken worden naar de vraag of een film aan de verwachtingen voldoet of niet. Als recensies niet overeen komen met de hype die tijdens een marketingcampagne opgebouwd is, verdwijnen de interacties snel. Tegelijk leiden positieve recensies en een goede score op de site juist tot meer filmkijkers. Lees meer

Janneke van Laar

Kunstloc Brabant