Magazine Back

  • Een systeem met heffingen en quota, een overkoepelend AV Fonds en één herkenbaar VOD-platform: daarmee zal de Nederlandse av-sector beter kunnen meekomen in de ongekende dynamiek die de komst van ‘superplatforms’ als Netflix en Facebook heeft veroorzaakt. Dit soort buitenlandse bedrijven moet bovendien mee-investeren in Nederlandse producties. De Raad voor Cultuur publiceerde afgelopen week deze ferme analyse van de Nederlandse audiovisuele sector. Alle artikelen en reacties zijn verzameld in het KORTNIEUWS.

    7 filmmakers maken korte docu over Brabantse geschiedenis en bevolking

    Vier maanden lang werkten zeven jonge filmmakers aan een korte documentaire in het kader van DOCfeed's educatieve programma DOCedu. De onderwerpen van de documentaire gaan over de geschiedenis en de bevolking van Noord-Brabant en daarbuiten. Twee van hen, de Bredase filmmakers Charlotte Driessen en Margo de Haas, presenteerden hun films op DOCfeed. Loes Janssen maakte een mini-documentaire over Johan Verschuuren. As weerman was hij een autoriteit in Brabant, hij vertelde ons elke ochtend wat we van het weer konden verwachten. Dat deed hij dertig jaar lang, op zijn geheel eigen wijze, compleet met wijze spreuken.  Lees meer | BN DeStem, Lees meer | Omroep Brabant

    2700 bezoekers voor Eindhovens documentairefestival

    Er kwamen 2700 bezoekers naar het documentairefilmfestival DOCfeed Eindhoven. Het festival is aan een andere locatie toe. Lees meer

    Eindhovenaar Rob Smit maakt filmportret over Theo van der Aa

    Een boerenfamilie die al vier eeuwen op dezelfde plek in Beek en Donk woont en een muziekfestival van ruim een decennium oud delen iets belangrijks met elkaar: de grond. In de nieuwe film van Eindhovenaar Rob Smit komen oud en nieuw prachtig bij elkaar. Het filmportret van Theo van der Aa - nummer twaalf in de serie 'Mag ik U Voorstellen' - geeft tevens een beeld van de achterkant van Wish, dat op het land van Van der Aa wordt gehouden. Lees meer

    Hoe overleeft de Nederlandse audiovisuele sector ten tijde van de superplatforms?

    Een systeem met heffingen en quota, een overkoepelend AV Fonds en één herkenbaar on demand-platform. Daarmee zal de Nederlandse audiovisuele sector beter kunnen meekomen in de ongekende dynamiek die de komst van (media)bedrijven zoals Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon heeft veroorzaakt. Dit soort buitenlandse bedrijven moet mee-investeren in Nederlandse culturele audiovisuele producties. De Raad voor Cultuur publiceert de analyse van de Nederlandse audiovisuele sector Zicht op zo veel meer. Filmproducenten Nederland, Documentaire Producenten Nederland, Animatie Producenten Nederland, Interactieve Producenten Nederland, Dutch Directors Guild, Netwerk Scenarioschrijvers en ACT Acteursbelangen voelen zich erg gesteund door dit advies. Het Filmfonds onderschrijft het advies en de voorgestelde maatregelen, die aansluiten op de strategische agenda van het Filmfonds en de sector. Samenwerking staat daarbij voorop; lokale en internationale partijen hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een gezonde nationale audiovisuele sector.De NPO is enthousiast over de heffingen die mediabedrijven gaan betalen. In het advies wordt bepleit dat bedrijven als Google, Facebook en Netflix een heffing van 2 tot 5 procent gaan betalen aan een nieuw fonds waarmee Nederlandse producties worden gemaakt. Ook stelt de Raad dat diensten als Netflix en Amazon een verplicht percentage Nederlandse titels moeten aanbieden. Netflix heeft nog geen Nederlandse Netflix Original aangekondigd en dus klopt het dat de streamingdienst weinig investeert in Nederlands aanbod. Wel werd in november de serie Undercover aangekondigd. Daarnaast voegt Netflix regelmatig Nederlandse films toe aan het aanbod: vrijwel wekelijks verschijnt er een film van Nederlandse makelij op Netflix, maar is het zelf niet betrokken geweest bij de productie er van. In Frankrijk is het al veel langer zo dat minimaal 20 procent van de series op Netflix Franstalig moet zijn. Ook moeten de producties uit eigen land makkelijk vindbaar zijn op de homepage. Er zijn inmiddels een aantal Franstalige Netflix-series verschenen. Een flinke boost voor de Franse cinema. Lees meer | Raad voor Cultuur I , Lees meer | Raad voor Cultuur II, Lees meer | Filmkrant, Lees meer | Spreekbuis, Lees meer | De Volkskrant I, Lees meer | Filmproducenten.nl, Lees meer | Filmfonds, Lees meer | De Volkskrant II, Lees meer | NOS I, Lees meer | Netflix-Nederland, Lees meer | NOS II

    Cinesud lanceert online cursusreeks op gebied van fictie en docu

    De Limburgse Stichting Cinesud slaat handen ineen met filmmakers en biedt laagdrempelig online courses aan op gebied van fictie en documentaire: Cinecademy. Cinecademy biedt geen courses aan die abstracte zaken behandelen, maar focust zich op zeer specifieke en essentiële vaardigheden, zoals het schrijven van filmplannen, begrotingen en regievisies of bijvoorbeeld pitches en scenario’s. Lees meer

    Competitie Go Short bekend

    Het officiële competitieprogramma van het Go Short filmfestival omvat dit jaar 101 films uit 33 verschillende landen. Het breed opgezette competitieprogramma is het belangrijkste festivalonderdeel en onderstreept de exclusieve focus die het festival legt op jong, vaak nog onbekend filmtalent. De officiële selectie strijdt om de Go Short Awards, bestaande uit acht filmprijzen, en een plek op de longlist van de Oscars. Lees meer

    Kwart Nederlanders downloadt nog illegaal

    Het afgelopen jaar downloadde 24 procent van de Nederlandse bevolking illegaal films, series, muziek of games. Dat blijkt uit het Consument Insights Panel van Telecompaper. Bijna een kwart van Nederlanders maakt nog gebruik van illegale diensten om series, films, muziek of games te kunnen bekijken of te spelen. Vijf jaar geleden downloadde 41 procent van de Nederlandse bevolking nog regelmatig content uit illegale bron. Lees meer

    Kids & Docs Workshop weer van start

    De documentaireworkshop, georganiseerd door Cinekid en IDFA met steun van het NPO-fonds en medewerking van de publieke omroepen en Zapp, is gericht op de talentontwikkeling van jeugddocumentairemakers. Onder begeleiding van documentairemaker Ester Gould (A Strange Love Affair with Ego, Strike a Pose en Schuldig) krijgt een groep jonge filmmakers drie maanden de tijd om een filmplan voor een jeugddocumentaire te ontwikkelen van maximaal vijftien minuten. De makers zijn gekoppeld aan de deelnemende omroepen. De deelnemers kunnen voor de ontwikkelde documentaire-plannen productiesubsidie aanvragen. De gerealiseerde jeugddocumentaires zullen in première gaan op het Cinekid Festival in oktober en/of IDFA in november. De films worden ook uitgezonden op jeugdzender Zapp van de NPO. De deelnemende filmmakers zijn: Anne van Campenhout, Cassandra Offenberg, Iris Grob, Kim Faber, René van Zundert en Sara Kolster. Lees meer

    Torrentsitegebruikers maken vaak ook gebruik van streamingsdienst

    Uit een onderzoek onder gebruikers van de torrentsite HDBits blijkt dat 57 procent een abonnement heeft op een filmstreamingservice. Van de personen die aangeven een abonnement te hebben, zei 26 procent vaker gebruik te maken van de streamingdienst dan van de torrentsite, schrijft TorrentFreak. Aan het onderzoek deden 5.300 mensen mee. HDBits is volgens TorrentFreak een exclusieve torrentsite waar je niet zomaar lid van kunt worden. De site bevat ongeveer 18.000 leden en heeft een catalogus van 234.000 titels. Lees meer

    19 nieuwe commissieleden voor Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

    Begin november 2017 verspreidde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een openbare vacature voor voorzitters en/of adviseurs met een positie als professional binnen de creatieve industrie. In januari 2018 werden 19 nieuwe commissieleden benoemd op het gebied van digitale cultuur, vormgeving en architectuur. Lees meer

    Trainingsprogramma voor filmmakers die eerste speelfilm willen realiseren

    Feature Expanded is een trainingsprogramma gericht op filmmakers met een achtergrond in de beeldende kunsten (visual artists) die een eerste speelfilm willen realiseren. Het programma duurt zes maanden en bestaat uit twee  modules met masterclasses, case studies, workshops, screenings, één-op-één meetings en pitch-sessies. Tussen de twee modules door worden deelnemers online ondersteund. Deelnemers moeten al een project in ontwikkeling hebben om mee te kunnen doen. Lees meer

    KONKAV KORTNIEUWS

Headlines

Tip de redactie

Cloudtag

Categorieen

Archief

Powered by BKKC