Magazine Back

  • De VPRO wilde met medialab VPRO@Strijp-S gebruiken om nieuwe ontwikkelingen te stimuleren op het gebied van digitale programmering en door samenwerkingen aan te gaan met ontwerpers, uitvinders en designers. De VPRO-hub in Eindhoven gaat echter eind dit jaar sluiten. Waarom? Lees het in het KORTNIEUWS.

    Nieuwe filmportretten Martin en Inge Riebeek online

    Wat betekent thuis voor je? Een vraag waarbij het antwoord altijd vergezeld gaat met emotie. Thuis is de plek waar je veilig hoort te zijn en op kunt vertrouwen, in deze roerige tijden meer dan ooit. Op de online gallery The essential zijn wederom voor drie maanden acht filmportretten  van Martin en Inge Riebeek te zien over hen voor wie thuis niet vanzelfsprekend is. Lees meer

    Eindhovense VPRO-hub sluit deuren

    De VPRO wilde met medialab VPRO@Strijp-S gebruiken om nieuwe ontwikkelingen te stimuleren op het gebied van digitale programmering en door samenwerkingen aan te gaan met ontwerpers, uitvinders en designers. De gemeente Eindhoven, High Tech Campus en de Technische Universiteit Eindhoven zouden nauw bij het medialab betrokken worden. Geert-Jan Bogaerts, head of digital VPRO, heeft nu aangegeven de VPRO-hub in Eindhoven eind dit jaar gaat sluiten. Lees meer

    Het belang voor de kritische filmblik

    Scholieren krijgen dagelijks een tsunami van beelden te verduren. Toch staat filmonderwijs nog in de kinderschoenen. Filmredacteur Kevin Toma ziet juist nu het belang in van een kritische blik. Is mediaopvoeding een taak van de ouder? Of toch vooral van de school? Lees meer | Volkskrant, Lees meer | Cubiss

    Minister OCW reageert op advies av-sector

    Minister van Engelshoven (OCW) stuurt mede namens de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media een eerste reactie op het advies 'Zicht op zo veel meer' van de Raad voor Cultuur aan de Tweede Kamer. Ze kondigt eerste stappen aan die bijdragen aan het bewustzijn van de waarde van het audiovisuele product en de ontwikkeling van de kwaliteit van Nederlandse content. Daarnaast zet ze een onderzoek in gang om te kunnen bezien hoe de positie van het Nederlands cultureel product in het veranderend medialandschap kan worden versterkt. Vervolgens geeft ze haar reactie op de belangrijkste aanbevelingen van de raad inzake  filmeducatie, talentontwikkeling en innovatie, productie, distributie en exploitatie. Lees meer | Rijksoverheid.nl, Lees meer | Filmfonds

    Bestel NPO moet op de schop

    De publieke omroep kan met minder geld gewoon blijven draaien én programma’s als Andere Tijden, Tegenlicht en Brandpunt+ behouden. Maar dan moet het huidige bestel wel op de schop. Dat stelt Paul Römer, directeur van de NTR. Volgens Römer kunnen de omroepen het beste verdergaan als productiehuizen, waarbij zij niet langer verzekerd zijn van zendtijd. De omroepen maken dan alleen programma's voor televisie als de NPO die bestelt. Lees meer | Algemeen Dagblad, Lees meer | NOS

    Waarom Nederlandse films slecht worden bezocht en hoe dit te verbeteren

    Het bioscoopbezoek aan Nederlandse films is in 5 jaar met 36% gedaald, terwijl het bezoek aan buitenlandse films in diezelfde periode met 30% is gestegen. Als oorzaak wordt in een rapport van FDN (Filmdistributeurs Nederland) aangewezen dat er minder marktgeld- en Nederlands Filmfondsbijdragen naar publieksfilms gaan met als gevolg lagere budgetten en mindere kwaliteit. Het aandeel van lokaal filmbezoek is lager dan in de meeste landen om ons heen. In het rapport wordt onder andere ingegaan op oorzaak, financieringsbronnen van publieksfilms en de rol van het Filmfonds. Lees meer

    Pathé neemt afscheid van de naam CineMec

    Er is weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar de bioscoopsector is een opvallende merknaam armer. Pathé heeft nu echt afscheid genomen van de naam CineMec. Vanaf 7 juli heten alle CineMec-bioscopen Pathé. Daarmee is er na bijna achttien jaar een einde gekomen aan de naam die werd bedacht door ondernemer Gerben Kuipers. Lees meer

    Blikverruimers keert terug op NFF

    Na de succesvolle eerste editie in 2017 is Blikverruimers dit jaar terug met vier avondvullende programma’s met opvallende gastprogrammeurs. Op NFF-festivaldagen vrijdag 28 september t/m maandag 1 oktober wordt een speciaal programma samengesteld door actrice Olga Zuiderhoek, het duo Yousef Gnaoui & Pepijn Lanen (Yous & Yay), gameontwerper Adriaan de Jongh en filmmaker Michiel van Erp. Lees meer

    Hoe hou je de intentie van de scenarioschrijver intact?

    Als scenarist en vertaler Engels ziet Dave Herman veel treatments en scripts voorbijkomen. De lange ontwikkeltrajecten laten hun sporen na, is zijn ervaring. Door de vele nieuwe versies kan de intentie van de scenarioschrijver ongemerkt uit zicht raken. Hoe voorkom je dat? Zeven tips. Lees meer

    Gaat het succes van de kunsten ten koste van de makers?

    Caspar de Kiefte, belangenbehartiger bij de Kunstenbond, geeft een reactie op de kunstenaars die recent in Dagblad Trouw aan het woord kwamen. Over de gevaren die schuilen in het gratis werken om jezelf in de kijker te spelen en het gebrek aan solidariteit met collega-makers die daar als vanzelf uit blijkt. In reactie op de recente berichten over de inkomenspositie van kunstenaars in de landelijke dagbladen stelt Platform BK dat het wel of niet fatsoenlijk betalen van kunstenaars niet is gekoppeld aan economische of natuurlijke krachten, maar een politieke keuze is. Zoals ook de huidige zorgwekkende situatie van kunstenaars het resultaat is van politieke keuzes. De overheid kan niet afzijdig blijven, aldus Gijs Scholten van Aschat, voorzitter van de Akademie van Kunsten. Lees meer | Trouw, Lees meer | Kunstenbond, Lees meer | PBK

    Auteurscontractenrecht sorteert nauwelijks effect

    Op 29 juni verscheen de langverwachte ‘tussenstand-brief’ van Minister Dekker over het Auteurscontractenrecht; de in 2015 ingevoerde wetswijziging die auteurs en artiesten zou moeten beschermen tegen wurgcontracten. Het geschetste beeld is al met al eenduidig: de nieuwe wetgeving sorteert tot op heden nauwelijks effect, en zou daarom nu al aanleiding moeten geven tot beleidsmaatregelen van de overheid. Wachten op de evaluatie van de wet in 2020 zou een gemiste kans zijn. Platform Makers verzond daarom op 3 juli een reactie aan de Tweede Kamer. Platform Makers roept de regering en de Tweede Kamer op de evaluatie van de wet niet simpelweg af te wachten. De overheid kan als opdrachtgever en als subsidiegever een daadwerkelijk verschil maken. Lees meer

    Suppletieregeling ten einde

    Per 31 december 2017 is na 10 jaar het deelreglement Suppletie beëindigd. Naast de selectieve steun van het Filmfonds aan speelfilms leverde deze automatische regeling lange tijd een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling en exploitatie van mainstream films in Nederland en het marktaandeel van de Nederlandse film als geheel. De regeling is geëvalueerd. Het Filmfonds blijft via selectieve steun en de Incentive het brede scala aan speelfilms ondersteunen, zo ook de mainstream films en heeft de mogelijkheden daarvoor zelfs uitgebreid met een matchingbijdrage. Per 1 maart is tevens de bijdrage van bioscoopexploitanten en filmdistributeurs op grond van het herziene BTW-convenant verhoogd ten behoeve van een regeling voor mainstream films via het Abraham Tuschinski Fonds. Lees meer

    Kemna Casting ondergaat naamswijziging

    Het castingbedrijf Kemna Casting gaat verder onder de naam Post Castelijn Casting. Het wijzigen van de naam komt voort uit het vermeende misbruikschandaal rondom Job Gosschalk. De castingdirecteur werd door meerdere mensen beschuldigd van misbruik en is zakelijk inmiddels gescheiden van het bedrijf. Lees meer

    Filmfonds honoreert 2 nieuwe internationale coproducties

    In het kader van de regeling Realisering minoritaire coproducties heeft het Filmfonds twee nieuwe internationale coproducties gehonoreerd. Het gaat om de speelfilms Benedetta van Paul Verhoeven en Quo Vadis, Aida van Bosnisch filmmaker Jasmila Žbanić. Lees meer

    Ook filmjournalisten zijn grotendeels mannelijk

    Niet alleen staan er meer mannen voor en achter de camera, ook het journaille dat hun prestaties beoordeeld is grotendeels mannelijk. Dat heeft het Toronto Film Festival en Sundance ertoe gebracht quota in te stellen voor journalisten die behoren tot minderheden. Rondvraag leert dat Nederlandse filmfestivals over het algemeen bewust omgaan met diversiteit maar dat quota niet aan de orde zijn. Lees meer

    Coproductiefonds IDFA en IFFR ontvangen Europese bijdrage

    De selectieresultaten van de subsidieoproep voor Internationale Coproductiefondsen 2018 zijn bekendgemaakt. Uit Nederland werden wederom twee fondsen geselecteerd: IDFA Bertha Fund Europe en Hubert Bals Fund + Europe. Lees meer

    Europese scenaristen en regisseurs komen er bekaaid af bij digitale platforms

    De meeste scenaristen en regisseurs in Europa krijgen geen vergoeding wanneer hun films en series worden aangeboden en bekeken op digitale platforms. Vaak staan makers hun rechten onder druk van opdrachtgevers en exploitanten af, terwijl tegelijkertijd in de meeste EU-landen geen wettelijke regeling bestaat die een eerlijke vergoeding voor on demand-exploitaties veiligstelt. Daarom is er internationaal een petitie gestart. Lees meer

    Google werkt aan eigen gameconsole

    Verschillende bronnen hebben aan gamesite Kotaku gemeld dat Google de concurrentie aan wil gaan met Sony, Nintendo en Microsoft. Het Amerikaanse bedrijf zou werken aan een eigen console. Lees meer

    Apple overweegt 1 abonnementsdienst voor films, series, muziek en nieuws

    Apple wil mogelijk binnen één abonnementsdienst films, series, muziek en nieuws aanbieden. Het nieuwe abonnement wordt momenteel intern overwogen, schrijft The Information. Lees meer

    Europese bijdrage voor 4 Nederlandse filmmarkten

    De Europese Commissie heeft de selectieresultaten van de oproep Steun voor Markten bekend gemaakt. Vier Nederlandse markten werden ondersteund: IDFA, CineMart, VR Days en Cinekid. Lees meer

    KONKAV KORTNIEUWS

Headlines

Tip de redactie

Cloudtag

Categorieen

Archief

Powered by BKKC