Magazine Back

  • In Eindhoven is de eerste geluidsfilm van Nederland opgenomen. Lange tijd leek het ook de laatste film uit Eindhoven te worden. Willem van Oranje is in 1934 geen groot succes en wordt ook wel de ‘oerflop van de Nederlandse filmgeschiedenis’ genoemd. De afgelopen jaren heeft Eindhoven zich op filmgebied gerevancheerd, de stad is steeds vaker in films te zien en barst van de ambitieuze filmmakers. Dit en meer in het KORTNIEUWS.

    Animatie Bullet Time van Frodo Kuipers kreeg vooral wereldwijd erkenning

    De film won verschillende prijzen, werd gedraaid op Santa Monica Boulevard in Los Angeles en zelfs voorgedragen voor een Oscar. Bullet Time van animator Frodo Kuipers uit Nieuwkuijk scoorde in de filmwereld. Alleen jammer dat het grote publiek niet wordt bereikt. Lees meer

    Film van Gemertse makers wordt websie NPO3

    Van wat hobbyen in de achtertuin met Youtube-filmpjes naar een speelfilm die landelijke bekendheid krijgt. NPO 3 heeft een webserie gemaakt van Scars, een film over schurk The Joker van Nick Janssen en Wout Kanters (beide 25) uit Gemert. Lees meer | Omroep Brabant, Lees meer | Eindhovens Dagblad

    Theo Maarssen debuteert met Billy

    Billy is de debuutfilm van cabaretier Theo Maassen. Hij was aanwezig bij een aantal voorstellingen  en beantwoordde vragen van het publiek. Lees meer | Eindhovens Dagblad I, Lees meer | Eindhovens Dagblad II

    1e Nederlandse geluidsfilm in Eindhoven opgenomen

    In Eindhoven is de eerste geluidsfilm van Nederland opgenomen. Lange tijd leek het ook de laatste film uit Eindhoven te worden. Willem van Oranje is in 1934 geen groot succes en wordt ook wel de ‘oerflop van de Nederlandse filmgeschiedenis’ genoemd. De afgelopen jaren heeft Eindhoven zich op filmgebied gerevancheerd, de stad is steeds vaker in films te zien en barst van de ambitieuze filmmakers. Lees meer

    De Effenaar laat regionale bedrijven kennismaken met VR en AR

    De concurrentiepositie van bedrijven in de hightech maakindustrie versterken door inzet van Virtual en/of Augmented Reality. Poppodium De Effenaar en Brainport Development, de economische ontwikkelmaatschappij voor Brainport Eindhoven, starten daarom in 2018 een project om regionale bedrijven kennis te laten maken met deze vooruitstrevende technologieën. Lees meer

    Tweede editie Limburg Film Festival toont eigen filmtalent

    Op 12-14 januari 2018 toont het Limburg Film Festival voor de tweede maal het beste wat de provincie Limburg aan filmtalent te bieden heeft. Uit een groot aantal inzendingen heeft de onafhankelijke selectiecommissie van het festival weer een bijzonder filmprogramma weten samen te stellen. Dit keer met maar liefst zeven wereldpremières. Lees meer

    Op 21 januari worden de Shortcutz Amsterdam Annual Awards uitgereikt

    Niet minder dan 29 korte films dingen mee naar de prijzen. A Man Falls From the Sky is met zes nominaties de grootste kanshebber. De publieksprijs wordt voor het eerst internationaal gekozen. Lees meer

    Laatste deel drieluik Ton Okkerse over wilde natuur komt uit

    Met De Wilde Stad brengt filmmaker Ton Okkerse dit jaar het laatste deel uit van een drieluik over de wilde natuur. Dit jaar moet blijken of ook de laatste film een succes wordt, want het aanbod van natuurdocumentairefilms groeit. Lees mee

    Waarom Netflix zo’n succes heeft

    Diederik van Hoogstraten verklaart het succes van Netflix. Lees meer

    Over het script-fenomeen refusal of the call

    Geen enkel filmscript kan zonder de refusal of the call, het gedeelte waarin de protagonist geconfronteerd is met een gebeurtenis die zijn leven op zijn kop zet, maar de uitdaging, het avontuur of het gevaar nog niet aangaat. Rogier de Blok over dit fenomeen. Lees meer

    Moonlight en Brimstone beste bioscoopfilms volgens pers

    Het Amerikaanse drama Moonlight en de Nederlandse western Brimstone zijn door de Nederlandse filmpers uitgeroepen tot de twee beste bioscoopfilms van 2017. Lees meer

    Consumenten verlangen naar culturele ervaringen

    Beleving, experience economy: termen die de laatste jaren steeds vaker worden gebruikt als het gaat om entertainment en cultuur. Consumenten interesseren zich niet langer voor culturele producten, maar zijn anno 2017 Experience omnivores, Volgens het Amerikaanse onderzoek Culture Track is de definitie van cultuur sinds 2001 verbreed en worden steeds meer activiteiten door consumenten gedefinieerd als culturele activiteiten, zoals street art, food festivals, filmbezoek en televisie kijken. Lees meer

    Bestuur DDG over problematiek filmmakers

    Stella van Voorst zit bijna drie jaar in het bestuur van de Dutch Directors Guild.  Ze vertelt over de relatie tussen producent en regisseur, de inkomenspositie van filmmakers en het eenpitters-probleem. Lees meer

    Nieuwe regelgeving Filmfonds

    De geactualiseerde regelgeving van het Filmfonds wordt begin 2018 gepubliceerd en tijdens een bijeenkomst op 22 januari verder toegelicht. Lees meer

    18 filmproducties gehonoreerd in laatste ronde Production Incentive

    In de vierde en laatste ronde van de Netherlands Film Production Incentive 2017 zijn 18 filmproducties gehonoreerd voor een totaalbedrag aan cash rebates van ruim € 4,5 miljoen. Lees meer

    In 2017 weer stijging bioscoopbezoek

    Voor het tiende opeenvolgende jaar is het bioscoopbezoek in Nederland gestegen. Bijna 36 miljoen bioscoopbezoeken werden het afgelopen jaar geteld, een stijging van 5,3 procent ten opzichte van 2016. De verkochte kaartjes leverden ruim 301 miljoen euro op. Ondanks dat het bioscoopbezoek in de Verenigde States daalde, zijn er ook positieve cijfers te melden buiten het thuisland van Hollywood. Waar de opbrengst in de States daalde met 2,3 procent, steeg het de wereldwijde Box Office-opbrengst met 3,0 procent in 2017. Lees meer | Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters I, Lees meer | Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters II, Lees meer | Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters III, Lees meer | Trouw, Lees meer | Filmtotaal

    Kritische kanttekeningen bij positieve jaarcijfers bioscoopbezoek

    Voor het tiende opeenvolgende jaar is het bioscoopbezoek in Nederland gestegen. Filmjournalist Nico van den Berg plaatst kritische kanttekeningen bij de presentatie van de cijfers. ‘Meer aandacht voor het vertonen van vernieuwende cinema van jonge makers of het investeren in goede online platforms voor vertoning en interactie? Nee, dat staat niet op de kaart. In Tuschinski gold dinsdag: ‘We drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was’. Haast letterlijk, want de best bezochte Nederlandse film in 2017 was dezelfde als in 2016, namelijk Soof 2.’ Lees meer

    VOD van Pathé hoopvol voor komende jaren

    In de steeds drukker wordende video-on-demand-markt is Pathé Thuis al zes jaar een van de drijvende en innoverende krachten. Medeoprichter en directeur Thomas van de Weerd sluit 2017 af met 50 procent groei en kijkt vol vertrouwen naar de komende jaren. Lees meer

    Ammodo verbindt zich aan Tiger Short Competition

    Ammodo, een organisatie die zich inzet voor kunst en wetenschap, heeft zich voor de komende drie edities van International Film Festival Rotterdam (IFFR) verbonden aan de Tiger Short Competition. Lees meer

    11 series ontvangen Production Incentive vanuit pilot

    In de eerste ronde van de Production Incentive voor high-end TV-series is in totaal ruim € 7 miljoen aan cash rebates toegekend aan 11 series. Binnen de pilot komen high-end TV drama-, documentaire- en animatieseries in aanmerking voor een cash rebate van 30%. Er zijn zeven dramaseries (waarvan 1 jeugdserie) gehonoreerd, naast drie animatieseries en een documentaireserie. Negen van deze series komen in internationale coproductie tot stand met onder meer België, Duitsland, Noorwegen en de VS. Lees meer

    Realiseringsbijdrage voor 3 speelfilms en 3 docu’s

    In de laatste toekenningsronde van 2017 zijn drie Nederlandse speelfilms en drie documentaires gesteund met een realiseringsbijdrage. Het gaat om de speelfilms van Sander Burger, Steven Wouterlood en Norbert ter Hall, en documentaires van Shermen de Jesus, Ben van Lieshout en Maartje Nevejan. Lees meer

    Kleinere én Nederlandse titels krijgen nauwelijks kans zich te bewijzen in bioscopen

    Er zijn een paar enorme kaskrakers die volle zalen trekken, maar veel delven het onderspit. Daarvoor waarschuwt directeur Wilco Wolfers van Entertainment One. De distributeur van Nederlandse successen als Rokjesdag en Bon Bini Holland gaat de komende jaren minder films uitbrengen en roept ook andere grote spelers in het bioscoopveld op een ander beleid te gaan voeren. Lees meer

    Dutch FilmWorks opent jacht op illegale downloaders

    Dutch FilmWorks gaat de IP-adressen verzamelen van mensen die The Hitman’s Bodyguard illegaal gedownload hebben. Het is de eerste test van de filmdistributeur sinds de Autoriteit Persoonsgegevens toestemming heeft gegeven om dat te mogen doen. Lees meer

    NLZiet pleit voor 1 Nederlands antwoord op invasie van Amerikaanse videoplatforms

    NLZiet directeur Niels Baas pleit voor één Nederlands antwoord op de invasie van Amerikaanse videoplatforms als Netflix. Lees meer

    Roy Dames wint docuwedstrijd KRO-NCRV

    Filmmaker Roy Dames heeft met zijn filmplan Opstand in Palermo aan zee de tweede editie van KRO-NCRV’s documentairewedstrijd gewonnen. In het filmplan volgt Dames kunstenaar Rob Scholte in zijn strijd voor behoud van zijn museum in Den Helder. Dames wint 125.000 euro om samen met producent Pieter van Huystee de film te realiseren. Lees meer

    Een derde van VOD-kijktijd in Nederland besteed aan Netflix

    Nederlanders kijken bijna een half miljard minuten per dag naar Netflix. Het bedrijf heeft daarmee een derde van de kijktijd in video-on-demand in handen. Dat blijkt uit de Smart Media Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 6.700 Nederlanders. Lees meer

    Alle leeftijdsgroepen maken nog steeds gebruik van tv-kanalen

    Nederlanders van alle leeftijden kijken nog steeds veel televisie. Gemiddeld zo’n 183 minuten per dag. Dat staat in de Mediamonitor 2016-2017 die het Commissariaat voor de Media heeft uitgebracht. Uit dit rapport blijkt dat alle leeftijdsgroepen nog steeds breed gebruikmaken van een divers aanbod aan televisiekanalen. Hoe ouder mensen zijn, hoe groter het aantal minuten op een dag dat zij televisie kijken. Lees meer

    VPRO scoort goed op YouTube

    Lubach verovert de wereld, miljoenen Indiërs slaan op hun dijen van plezier bij Toren C, terwijl Tegenlicht nieuw internationaal publiek trekt. Hoe krijgt de omroep dit voor elkaar? YouTube-specialist Flo de Haan en hoofdredacteur tv Stan van Engelen geven antwoord. Lees meer

    IFFR heeft eerste competitie-selectie bekendgemaakt

    Aan de Ammodo Tiger Short Competitie doen 22 films uit achttien landen mee. Onder het aanbod bevinden zich maar liefst veertien wereldpremières. De films variërend van 7 tot 47 minuten dingen mee naar drie prijzen van €5000 elk. De acht films die geselecteerd zijn voor de Big Screen Competition zijn ook bekendgemaakt. Lees meer | IFFR I, Lees meer | Filmkrant, Lees meer | IFFR

    5 Nederlandse producties ontvangen bijdrage Eurimages

    Twee majoritaire en drie minoritaire Nederlandse bioscoopfilms ontvangen een bijdrage in de productiekosten van Eurimages. De Nederlandse speelfilm 10 Songs For Charity ontvangt € 375.000. Bloody Marie ontvangt  € 280.000. Drie minoritaire Nederlandse coproducties: Pari, Donbass en Floating ontvangen respectievelijk € 170.000, € 330.000 en € 150.000. Lees meer

    KONKAV KORTNIEUWS

Headlines

Tip de redactie

Cloudtag

Categorieen

Archief

Powered by BKKC