Magazine Back

  • Op KONKAV zijn inmiddels 600 KONKAV’ers actief, die zich professioneel met film en av bezig houden. In deze nieuwe rubriek stellen we ze graag aan je voor. Vandaag is het podium voor Harrie Verbeek!

    Harrie Verbeek houdt zich vooral bezig met regie en scenario. Bovendien leidt hij het productiebedrijf Branded Cinema samen met Monne Tuinhout.

    Harrie’s CV in het kort

    Na het volgen van de Academie Sint Joost in Breda en Maurits Binger Film Instituut in Amsterdam heeft Harrie voor het internationaal filmfestival Berlijn de film Under these Wings gemaakt en een 30-delige tv serie genaamd Gaia’s Dagboek. Vervolgens maakte hij in Amsterdam verschillende films en commercials. Na ongeveer 9 jaar in Amsterdam gewoond en gewerkt te hebben wilde hij toch graag terug naar Brabant. Inmiddels twee en halfjaar terug, kan Harrie zeggen dat hij geen betere keuze had kunnen maken. Sinds februari 2015 is Harrie, samen met zijn compagnon Monne Tuinhout, officieel gestart met de productiemaatschappij Branded Cinema.

    Waar kun je Harrie van kennen?

    Misschien ken je Stilte na de Storm van Harrie Verbeek. Deze short was te zien bij NTR Kort! in 2011. Bovendien was het een van de inzendingen van de Oscars in 2012 voor de categorie live action short film. Heb je de short nog niet gezien? Bekijk deze dan bovenaan de pagina.

    KONKAV legde Harrie Verbeek een aantal vragen voor.

    Op welke producties ben je trots?

    “Om verschillende redenen zijn er meerder werken waar ik trots op ben. Zoals Stilte na de Storm, Under these Wings, Family Portait en mijn laatste project, een dansfilm die ik met choreografe Jelena Kostic heb gemaakt, Interlude, de eerste vrije productie van mijn eigen productiemaatschappij Branded Cinema ism stichting Kostic en Dans Brabant.”

    Hoe vind je de balans tussen het maken van vrij werk en het werken in opdracht?

    “Vrij werk is de reden waarom ik films ben gaan maken. Het biedt de kans om mijn innerlijke stem te kunnen verbeelden. Ik balanceer vrij werk en opdrachten door niet elk commercieel project aan te nemen, maar vooral projecten te kiezen die mogelijkheden bieden waar ikzelf naar streef. Hierdoor kan ik zowel mijn vrije geest inzetten in een commercieel werk alsook mijn boterham verdienen. Het leuke van commercieel werk is dat je tijdens gesprekken met opdrachtgevers erachter kan komen of de ambitie even hoog ligt als mijn eigen ambitie. Dat zijn de verborgen juweeltjes. En op het moment dat er voldoende buffer is opgebouwd met het commercieel werk, dan geeft dit direct ruimte om me te focussen op vrij werk. De korte dansfilm Interlude is hier een goed voorbeeld van. We hebben de film met zeer beperkte middelen gemaakt, maar wel in volledige vrijheid. Het commercieel werk dat aan de dansfilm vooraf ging heeft ons in staat gesteld om ons helemaal te focussen op Interlude.”

    Ga je actief op zoek naar opdrachten en hoe pak je dat dan aan?

    “Samen met Monne ga ik op zoek naar opdrachten voor Branded Cinema. Gezamenlijk gaan we erop uit om ons werk te laten zien aan bedrijven en instellingen die voor ons gevoel hetzelfde doel als wij nastreven: cinematografische verhalen vertellen. Dit doen we vaak op gevoel. We kijken goed om ons heen wat voor bedrijven baat kunnen hebben bij ons werk. Een telefoontje levert vaak een uitnodiging voor een kopje koffie op. Vanaf dat moment is de taak om op zoek te gaan naar de gemene deler met het bedrijf of de instelling.”

    Waar haal je je inspiratie vandaan?

    “Het klinkt wellicht cliché, maar eigenlijk door gewoon op straat te lopen en te kijken. Kijken naar de kleine dingen die een groter verhaal vertellen. Hierdoor gaan details leven en dat probeer ik met mijn eigen werk ook te laten zien. Daarnaast kijk ik graag andere films, fotografie, beeldende kunst en af en toe een goed boek lezen werkt ook inspirerend.”

    Wat zijn je dromen en ambities?

    “Vooral hele mooie, leuke dingen maken en gelukkig zijn. Ik probeer me vooral te richten op de dingen die ik echtwil doen. Dit doe ik graag met andere mensen die hetzelfde doel na willen streven. Daarnaast is groeien met Branded Cinema en het maken van verschillende korte en wellicht lange films ook nog steeds onderdeel van mijn dromen en ambities.”

    Wat zou je graag nog willen doen?

    “Hoewel ik op dit moment met verschillende projecten bezig ben zou ik dat niet van tevoren kunnen zeggen. Een korte of lange film, commercial of andere branded content kan enorm leuk zijn dus ik probeer alles een beetje open te houden en vooral te kijken naar wat er op mijn pad komt. Ik kom graag in gesprek met mensen die verder durven te reiken dan uitsluitend het vervullen van een taak. Daar komt een doel uit voort. En dat doel is de productie die ik graag wil maken.”

    Interlude gaat op vrijdag 4 december om 19:00 in Cinecitta in Tilburg in première. Voor het programma en kaartjes zie www.cinecitta.nl/filmspecial/interlude.

    Wil jij erbij zijn? Dat kan! Harrie heeft 2 vrijkaarten voor deze speciale première ter beschikking gesteld. Stuur een mail naar info@konkav.nl als je kans wil maken op de vrijkaartjes! Zondag 29 november verloten we ze onder deze aanmeldingen.

Headlines

Tip de redactie

Cloudtag

Categorieen

Archief

Powered by BKKC