Magazine Back

  • Elk zichzelf respecterend motion design festival heeft ze: event titles of title sequences. Een film waarin alle artiesten en sprekers worden aangekondigd. Het is inmiddels een kunst op zich en ‘event title designers’ gaan steeds verder bij het produceren van de mooiste en meest spectaculaire title sequences. Elk jaar ligt de lat weer een stukje hoger bij festivals als OFFF, F5 en Playgrounds. Omdat ze vaak volledige vrijheid krijgen ontstaan er vrijwel altijd zeer vernieuwende beelden.

    HEYHEYHEY en Playgrounds

    Zo verlegde Studio HEYHEYHEY dit jaar tijdens Playgrounds Digital Arts Festival de grens weer een stukje. De opdracht was een ‘you-should-have-been-there’-moment te creëren en dat is zeker gelukt. Studio HEYHEYHEY kwam met Playgrounds Festival op het idee om een ‘Live Titles Show’ te presenteren. Het resulteerde in een show waarin de sprekers hun eigen titles uitvoerden. Ze kwamen nietsvermoedend op een podium terecht voor het publiek en hadden geen flauw benul van wat ze moesten doen. Door mensen van HEYHEYHEY werden ze de juiste richting ingeduwd en kregen aanwijzingen. Ondertussen werd alles gefilmd en uiteindelijk presenteerde elke spreker zichzelf in de titles.

    Post Panic en OFFF

    Een andere fantastische title sequense is die van Post Panic voor OFFF 2011. Regisseur Mischa Rozema en de Britse grafisch ontwerper Si Scott laten hierin hun duistere gedachten over de toekomst zien. De in Praag geschoten film presenteert de kijker de sprekers van het festival aan de hand van een grimmig scenario over het einde van de wereld. Er zijn allerlei boodschappen verborgen in de film. Zo is er een netwerk van draden dat de toekomst van sociale netwerken vertegenwoordigt en een virus dat alles vernietigt, net als een computervirus. Maar goed, het gaat niet om het ontcijferen van geheime boodschappen en diepere betekenissen, uiteindelijk is het gewoon een prachtige title sequence.

    Title sequence regels

    Er zijn eigenlijk geen regels, maar een goede title sequence moet wel iets neerzetten. Een title designer moet de inhoud en sfeer van het evenement vertalen. De titles moeten ervoor zorgen dat je in de goede stemming raakt. Er moet een context ontstaan die de kijker voorbereidt op wat komen gaat. Hopelijk gaat de lat van title sequences nog een lange tijd de hoogte in.

     

    Bronnen: www.offf.ws en www.watchthetitles.com

Headlines

Tip de redactie

Cloudtag

Categorieen

Archief

Powered by BKKC