Magazine Back

  • Mark Loonen uit Breda begon zes jaar geleden, na een aantal jaar als cameraman en editor bij de televisie te hebben gewerkt, als freelancer met het maken van videocontent voor social media. Inmiddels heeft hij een BV en een team van creatieven om zich heen.

    Instagram

    Hij is net terug uit Miami waar hij een opdracht had voor dj Martin Garrix die daar een dancefestival afsloot met een optreden. Loonen maakte een 15 seconden Instagram video die door Garrix verspreid werd onder 6 miljoen Instagram volgers. Een klein en compact filmpje met een enorme impact en een groter budget dan je zou verwachten. “Filmmakers zouden veel meer technieken en media moeten benutten dan ze nu doen. Er zijn veel meer platforms dan alleen televisie of de bioscoop. Het bereik van Instagram, YouTube of Facebook is enorm. Als ik mijn televisiecollega’s van vroeger dan hoor over een bedrijfsfilm van vijf tot tien minuten voor op een website, dan denk ik: die vorm klopt echt niet meer. Makers moeten daar beter over nadenken.”

    Brandmatching

    Loonen heeft zich gespecialiseerd in brand matching, waarbij hij artiesten en merken aan elkaar koppelt. Een voorbeeld hiervan zie je boven deze blogpost. Hij probeert daarbij zo veel mogelijk vanaf het eerste idee invloed uit te oefenen. “Als je pas in een later stadium betrokken wordt, dan ben je alleen maar de uitvoerder die te horen krijgt het moet nu, het moet snel en het moet zo. Als we eerder aan tafel zitten, kunnen we meedenken in het proces en zit je creatief op hetzelfde niveau. Dat werkt veel fijner.”

    Transitie

    Naast de eenmanszaak die Loonen sinds zes jaar heeft, richtte hij vorig jaar een BV op. Inmiddels werkt Loonen met gemiddeld vijf mensen tot tien mensen op zijn kantoor in het AV-huis in Breda en heeft hij een flink bestand met freelancers.
    Het is een spannende tijd van transitie voor zijn bedrijf. “De dance en dj scene is heel tof en ik ben blij dat we er veel in kunnen doen, maar het is ook een pittige markt. We hebben onze strepen verdiend, maar er komt heel veel jong talent op de markt. Ik begeleid die gasten in het maken van hun werk, als een soort manager. We maken afspraken met deze jongens en zorgen dat ze sterker in de markt komen. Een win-win situatie”

    Onafhankelijkheid

    Terugkijken op de rollercoaster van de afgelopen jaren is lastig, niet in de laatste plaats omdat de trein nog steeds hard rijdt. “Ik ben al heel jong voor mezelf begonnen en heb daarom nu mezelf en anderen iets te bieden. Ik heb kansen gehad en die benut en er heel hard voor gewerkt. Het is geweldig dat er dan ook een pay off is. En dan bedoel ik niet alleen financieel. Ik ben onafhankelijk, heb enorm veel mensen leren kennen, heb de hele wereld gezien en heb anderen kunnen inspireren.” En vooral dat laatste blijft Loonen heel graag doen.

    De impact van 15 seconden

Headlines

Tip de redactie

Cloudtag

Categorieen

Archief

Powered by BKKC