Magazine Back

  • Beeld: http://finno.wordpress.com

    Wat is het?

    Een van de nieuwere instrumenten voor de financiering van projecten is crowdfunding. Crowdfunding representeert de mogelijkheid om voor een bepaald project via een open oproep - vaak met behulp van het internet - een vooraf bepaalde hoeveelheid financiële middelen te vergaren van een groot netwerk van mensen. Voor deze financiële middelen ontvangt de donateur of investeerder een (im)materiële, dan wel financiële vergoeding.

    Er zijn verschillende vormen van crowdfunding in de omloop. We zien bijvoorbeeld dat voordekunst en Cinecrowd alleen werken met (im)materiele rewards, terwijl CrowdAboutNow of Symbid zich richten op financiële rewards. Welke vorm van crowdfunding bij jou project of organisatie past, is onder andere afhankelijk van je doelstellingen van je project.

    Deze vormen van crowdfunding hebben echter één ding gemeen. Het succes ligt in de kracht van de massa. In plaats van de focus te leggen op een grote zak met geld, gaat men bij crowdfunding op zoek naar vele kleine zakken geld. Deze kleine zakken met geld, zorgen uiteindelijk voor een grote som geld. Het is dus eigenlijk een soort fondsenwerving, maar dan op microniveau.

    De investeerders of donateurs die participeren in je project, zijn op hetzelfde moment ook je ambassadeurs. Ze geloven in je, gunnen je het succes en willen ook graag bijdragen aan dit succes. In ieder geval financieel, maar misschien ook wel met tijd en energie.

    Wat kan ik doen? Tegenprestaties.

    Interesse in crowdfunding? Bedenk dan eens eerst wat je er precies mee wilt en of je er de tijd voor hebt. Heb je dat en wil je die tijd er ook beschikbaar voor stellen, dan komt de vraag op welke manier je het wilt gaan doen. Sluit je je bijvoorbeeld bij Cinecrowd of voordekunst aan, of regel je het allemaal zelf? Het internet staat immers vol met informatie over crowdfunding en er zijn altijd mensen die je kunnen helpen.

    Een van de belangrijkste zaken bij het gebruik van crowdfunding is het nadenken over de tegenprestaties die je de donateur wilt bieden. Bedenk hierbij wel dat deze rewards je niet alleen geld opleveren, maar ook geld kosten. Een reward die je 9 euro kost en 10 euro oplevert, is misschien niet de beste deal.

    Wat is dan wel slim? Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van het project dat je wilt opstarten. Vaak zie je bij AV-projecten rewards als een naamsvermelding op de aftiteling, een exclusieve internetpremière, een filmstill of de dvd (of een download link) van het project. Veel van deze rewards zijn gericht op het uiteindelijk product kan gemaakt wordt. Misschien is het goed om voor interessante rewards eens te kijken naar het gehele productieproces van bijvoorbeeld een film. Voor €50,- een dagje achter de schermen kijken? Voor €100 euro figureren in de film? Voor €200 een meet & greet? Er zijn tal van mogelijkheden te bedenken die voor elke betrokken donateurs interessant kunnen zijn. 

    Crowdfunding is een vrij arbeidsintensieve manier van financiering. Waar je bij subsidies op een gegeven moment op een antwoord kan gaan wachten, vraag crowdfunding om een (pro)actieve manier van werken. Niemand geeft zomaar zijn geld weg, ze moeten wel gevraagd (en overtuigd worden). Maar juist dit maakt het ook een interessante manier van financiering.

    Meer lezen over crowdfunding?

    www.koenvlietadvies.nl

    www.kickstarter.com

    www.spannerfilms.net

    Door: Koen Vliet, KoenVliet Advies & Ondersteuning

Headlines

Tip de redactie

Cloudtag

Categorieen

Archief

Powered by BKKC